Angoasă în mov neon
Fă un stop cadru 24 octombrie 2017 Niciun comentariu la Angoasă în mov neon 13Nici cîteva zile de la premieră nu trecuseră și revistele și siteurile de specialitate deja criticau Blade Runner 2049 pentru rezultatele slabe la box office. Și cînd am fost săptămîna trecută să-l văd la cinema, cîțiva au plecat din sală pe la jumătatea filmului. Publicul needucat se aștepta la un SF lejer de acțiune, cu explozii și roboți. Deși sînt convins că Denis Villeneuve a anticipat acest rezultat, mă bucur că a ales, dînd dovadă de curaj și viziune, să continue povestea din 1982 a primului Blade Runner, cînd Ridley Scott strălucea în reușita sa de a crea un univers întunecat și umed, o distopie cu accente totalitare în care replicanții devianți sînt vînați și „retrași”, omorîți. Și cît de maiestuos o face regizorul canadian – Blade Runner 2049 este o bijuterie cinematografică, aproape trei ore de univers post-apocaliptic prăfuit și pustiit, în care liniștea și culorile vorbesc.
Deși am fost reticent în privința distribuției – fața de „pretty boy” a lui Ryan Gosling pălește pe lîngă sumbrul Harrison Ford, chiar și tînăr (avea 40 de ani cînd a apărut primul film) – actorul principal reușește să se transforme într-un replicant tulburat, descoperindu-și umanitatea. Jared Leto, geniul nebun, e misterios și aproape fermecător în ciudățenie, lăsîndu-te cu întrebări despre existența sa. Seducătoarea Ana de Armas, care capturează perfect neputința prietenei-hologramă. Sylvia Hoeks, rece, neclintită și docilă, replicantul ideal, a cărui retragere nu va fi cerută niciodată. Și, desigur, un Harrison Ford șarmant, 35 de ani mai tîrziu, sceptic și retras, întruchiparea zicalei lui Joseph Heller în Catch-22, „doar pentru că ești paranoic nu înseamnă că ei nu te urmăresc”.
Povestea de dragoste dintre Joi și K surprinde sentimental absurdul universului Blade Runner, fiind mai mult decît digerabilă chiar și pentru cei lăsați rece de iubirea folosită ca „TV trope”.
Iar cinematografia, cinematografia e superbă. Mergeți să vedeți filmul doar și pentru imaginile savuroase – deja de discută de un Oscar pentru Roger Deakins.
Blade Runner 2049 e un film de artă, nu un hit box office, care să mulțumească așteptările fanilor Batman vs Superman vs Wolverine vs Predator vs Luis Lazarus. Cei care se plîng că filmul e prea lung, prea tăcut, prea fără lasere și bătăi și efecte speciale n-au înțeles desigur miza lui Villeneuve – un univers post-apocaliptic nu se construiește pe repede-înainte. Cum era dacă Stalker al lui Tarkovsky dura 90 de minute?
Adaugă un comentariu