Călătorie cu final deschis
Fă un stop cadru 15 noiembrie 2011 Niciun comentariu la Călătorie cu final deschis 1Balzac spunea că marile genii au un spirit care coboară pînă la cele mai mici detalii. Unul dintre aceste spirite trebuie să fi fost și Didier Van Cauwelaert, scenaristul filmului „Unknown”.
Pentru că în cele 113 minute de acțiune ochii îți fug de la o servietă la un schimbător de viteze, de la un ceas, la o fotografie sau de la o fluturare de gene, la o mînă trecută prin păr. Și totul se învîrte într-o figură geometrică foarte complicată, ale cărei elemente alunecă sacadat în imaginar. Fiecare scenă se încadrează perfect într-un puzzle aparent previzibil, dar care se dovedește greu de descîlcit. Privitorului i se inserează indicii treptat, care îl poartă de fiecare dată pe piste false. El este adus înapoi pe drumul cel drept printr-o falsă recuperare a normalității. Însă scenariul se joacă cu realul, montajul îl livrează frumos împachetat astfel încît filmul să devină un joc al minții.
Martin Harris (Liam Neeson) este un doctor în horticultură care în urma unui accident își pierde memoria. Pe măsură ce își revine, înghesuie în amintirile sale confuze unele care sînt parazitare și par rupte dintr-o viață ce nu îi aparține. Imagini decupate, replici cu efect imprecis, dar marcant, aruncate la momentul potrivit, se joacă cu subconștientul personajului principal, aducîndu-l la granița dintre realitate și fantastic.
În încercarea de a-și redescoperi identitatea, mintea îi este bombardată de fragmente din fotografii în care nu a apărut niciodată și lucruri pe care nu le-a făcut în viața lui, dar pe care acum și le atribuie. Memoria îl plasează în locuri prin care nu a călcat pînă atunci și unde trebuie să joace un rol necunoscut.
Aleargă pe urmele acestui doctor Harris pe care îl identifică cu propria personalitate și tot ce îi lipsește este argumentul legal – niște acte care să îi confirme că amnezia de care suferă nu a degenerat în altă boală a minții. Piesa lipsă din acest joc de reconstituire pare să fie însă Jürgen, un detectiv care dezleagă firul poveștii, dar pe care nu apucă să o spună pentru că hotărăște să moară onorabil. Martin trece din nou printr-un episod năucitor de căutare a identității dar nu se îndepărtează de ceea ce crede el că este drumul cel bun. Se poticnește însă chiar atunci cînd este foarte aproape de a descoperi adevărul și, paradoxal, nu se regăsește în poza din buletin. Martin Harris nu există.
Cristina BABII
Adaugă un comentariu