Filmul fantomă, mai degrabă
Fă un stop cadru 21 martie 2012 Niciun comentariu la Filmul fantomă, mai degrabă 3Cuvîntul cel mai potrivit pentru a descrie „Tatăl fantomă” este „simpatic”. Pe lîngă faptul că e românesc, două motive m-au determinat să mă duc să-l văd la cinematograf: Marcel Iureș (probabil motivul celor mai mulți, dealtfel) și Nicodim Ungureanu, chiar dacă apare doar în vreo trei scene.
Aceștia doi, împreună cu Tanya (Mihaela Sârbu) au făcut dintr-un film cu coajă frumos șlefuită prin imaginea lui Iureș pe afiș dar fără miez o vizionare suportabilă și chiar drăguță pe alocuri.
Cea mai mare problemă a „Tatălui fantomă” este că nu are o miză, un mesaj central, nu transmite nimic. Povestea nu este cu nimic nouă – stereotipul americanului care a dus o viață „cuminte” și ordonată iar acum, la 50 și ceva de ani, hotărăște să plece în Europa, acest tărîm „sălbatic”, într-o aventură întortocheată pentru a-și căuta rădăcinile pierdute. Nici realizarea nu este excepțională – filmul e plin de clișee și stereotipuri despre cum văd americanii societățile est-europene: un primar-mafiot ce are în subordine doi tipi dubioși din Ucraina care îi fac treburile murdare; un evreu bărbos care a fost dat afară din cinematograful său și care se plimbă cu o caravană prin satele din Bucovina, difuzînd filme pentru copii și săteni; și, poate cea mai reprezentativă scenă în sensul clișeului, visul personajului principal, în care este dus de recepționerul „șmecher” al hotelului la o casă de baie unde este spălat cu buretele de femei durdulii.
Filmul e plin de clișee și stereotipuri despre cum văd americanii societățile est-europene.
Au fost presărate pe alocuri cîteva peisaje frumoase din Moldova, aspect care mai „limpezește” puțin filmul, însă se putea lucra și profita mult mai mult pe seama lor, oferindu-i un spor de imagine considerabil. Să nu mai spun că, undeva de pe la jumătate, povestea se rupe din punct de vedere al credibilității. Dacă pînă într-un punct totul era obișnuit (cu clișeele de rigoare) și urmăreai filmul pentru a afla, bineînțeles, ce se întîmplă mai departe, la un moment dat te poți enerva de cît de trase de păr pot fi cîteva scene, culminînd cu complotul de la final, care e de-a dreptul SF.
„Tatăl fantomă” e genul de film prost care îți place pentru că e românesc, dar te enervează din același motiv – clișeele legate de societatea noastră. E genul de film de la care te ridici de pe scaunul cinematografului spunîndu-ți „lasă, data viitoare”.
Adaugă un comentariu