Game over pentru corporații
Fă un stop cadru 24 aprilie 2018 Niciun comentariu la Game over pentru corporații 18
Într-o lume dominată de suprapopulare și săracie a anului 2045, binecunoscutul regizor Steven Spielberg creează o paralelă impresionantă între peisajul dezolant al parcului de rulote și lumea virtuală Oasis. Cu ajutorul unor ochelari speciali și a unui costum, oamenii sînt „împinși” de realitatea sumbră spre lumea virtuală creată de genialul James Halliday.
Filmul reprezintă un omagiu culturii pop. Mai exact, creatorul lumii virtuale, fiind un împătimit al acestei culturi, reușește să facă aproape 200 de referințe la filme și seriale din ultmii zeci de ani, cum ar fi diverse personaje din Robocop, Spiderman, King Kong, Batman, Superman, Suicide Squad, Back to the Future, Blade Runner, O Odisee Spațială, Țestoasele Ninja, dar și multe alte trimiteri la producții din ultimii 20 sau 30 de ani. De asemenea, apar cîteva referințe în materie de muzică, dar și din jocuri video, precum prezența unor caractere din Mortal Kombat sau Overwatch.
Filmul te trimite din start direct în mijlocul acțiunii, începutul fiind acaparat de o scenă consistentă a unei curse, pentru ca apoi să aibă loc punerea în temă și construirea poveștii filmului. Acțiunea este declanșată de faptul că inventatorul Oasis moare, acesta lăsând în urmă un video în care lansează o competiție, cîștigătorul urmînd să controleze întreaga lume virtuală. În cadrul competiției, protagonistul Wade Watts, un tocilar pasionat de jocuri video, reușește să aibă un avantaj detașat, însă corporația IOI trimite mai mulți oameni pentru a-l împiedica pe Wade și pentru a putea obține ei controlul Oasis.
Discrepanța dintre lumea reală și cea virtuală poate fi observată în film prin ochii personajului principal, fiind întărită ideea că în Oasis poți fi oricine îți dorești, chiar dacă în lumea reală ești total necunoscut. Wade surprinde pe toată lumea în cadrul competiției cu rapidiatea și ușurința cu care trece peste obstacole, un adevărat erou, chiar dacă în viața reală acesta pare un personaj relativ sec.
„Ready Player One” transmite mai multe mesaje, care par să fie trecute cu vederea datorita abundenței de elemente prezentate de film. Astfel, Wade își dorește să cîștige pentru că îi place mult Oasis, este un univers în care acesta se simte „acasă”, pe cînd IOI prezintă imaginea corporatismului lacom, care trișează și încearcă să folosească orice mijloc pentru a cîștiga.
Filmul prezintă ceea ce ar putea fi viitorul lumii și locul în care umanitatea ar putea găsi salvarea. Însă dincolo de mesajele profunde și avertismetele cu privire la posibila suprapopulare a lumii, producția este și o modalitate de a face cît mai multe referințe la cultura pop. Iar în cea mai mare parte a filmului aceste referințe la cultura pop sînt poate un pic prea multe.
de Răzvan STAN
Adaugă un comentariu