Geniul din eprubetă
Fă un stop cadru 30 mai 2012 Niciun comentariu la Geniul din eprubetă 1Celor care urmăresc producțiile lui Wes Anderson, printre care se numără și „Rushmore” (1998) sau „Fantastic Mr. Fox” (2009), o să le dea, cel puțin vizual, o senzație puternică de déjà vu. Pentru cei mai puțin familiarizați cu ele ar putea fi un experiment simpatic. Filmul „Jesus Henry Christ”, produs de Helmer Denis Lee e, în primul rînd, un set frumos de fotografii colorate, în spatele cărora stă o poveste la fel de deosebită, dar mai puțin exploatată.
Henry e un băiețel conceput in vitro care, așa cum spune și bunicul său, devine o investiție demnă de cei aproape 15000 de dolari plătiți de acesta, pentru că se dovedește a fi un copil cu un IQ uriaș, care vorbește fluent după primele opt luni de viață. Jason Spevack, actorul canadian de 15 ani, își joacă rolul de debut cu maturitatea unui profesionist, reușind să ilustreze firesc precocitatea personajului. Patricia (Toni Collette), o mamă feministă, înrăită de o copilărie dominată de decese și abandonuri, învață să accepte geniul copilului, însă mult mai greu îi este să înțeleagă că Henry vrea să-și cunoască tatăl.
Drama copilului-geniu, inițial subiect central, pierde teren în fața unor înflorituri regizorale și de montaj.
Acesta vine în completarea unui portret de familie colorat în interpretarea lui Michael Sheen, ca specialist în studii comportamentale care își folosește propria fiică, Audrey, ca inspirație pentru un volum despre homosexualitate. Tînăra Samantha Weinstein e o apariție perfectă în rolul lui Audrey, conturînd, cu priviri reci și replici tăioase, portretul unei copile marcate de statutul de experiment social.
Natura familiei astfel formate este dezvăluită de un scenariu pe alocuri confuz, salvat de imaginea impecabilă și de jocul curios al camerelor. Din nefericire, aș spune, drama copilului-geniu, inițial subiect central, pierde teren în fața unor înflorituri regizorale și de montaj. Scene jucate în spaniolă, gesturi și replici prelungite de dragul epatării se încîlcesc în firul poveștii fără un pretext bine definit. Subiectului i se estompează din greutate cu o coloană sonoră folk dulceagă și prin accentul pe spectacolul vizual. Însă rolurile sînt jucate simpatic, iar filmul devine și el o istorisire pe un ton relaxat despre multiple tragedii sociale și sufletești în care copiii sînt „experimente reușite” cu care adulții abia mai pot să țină pasul.
Adaugă un comentariu