Godzilla, un dinozaur bun de președinte
Fă un stop cadru 25 mai 2014 Niciun comentariu la Godzilla, un dinozaur bun de președinte 42- Titlu: „Godzilla”
- Regizor: Gareth Edwards
- An: 2014
- Actori: Aaron Taylor-Johnson, Elizabeth Olsen, Bryan Cranston
- Gen: Acțiune, SF
Godzilla nu e un film pentru toată lumea. Nu e un blockbuster tipic. Și nu pentru că are un fir narativ greu de pătruns sau pentru o componentă psihologică profundă a personajelor. Gozilla te plictisește. Sau nu. Depinde de mai mulți factori, de la starea pe care o ai la intrare în cinema pînă la oamenii care te-nsoțesc sau așteptări. Mie mi s-a părut un film reușit, de departe unul dintre cele mai legate, profunde și de interes „monster movies”. L-aș echivala cu Pacific Rim ca amploare, deși povestea celui din urmă a fost o încercare originală și curajoasă de a pune bazele unei noi francize, pe cînd Godzilla e un „reboot”.
În primul rînd, trebuie observat că Godzilla e filmat excelent. De la decorul semi-apocaliptic al dezastrului cauzat de monștri, pînă la cursivitatea și realismul animațiilor, nici nu îți dai seama că jumătate de film a fost făcut în studio și nu pe mare, folosind roboți uriași pe post de monștri. Mișcările sînt fluente, luptele dintre monștri sînt gîndite, iar, foarte bine, animalele preistorice se mușcă, se împing, se lovesc cu coada și încearcă să-și scoată ochii. Pare natural, ar fi fost și stupid să vezi doi monștri începînd să-și care pumni. Filmul este însă construit în așteptarea luptei finale dintre Godzilla și cei doi monștri care vor să se împerecheze în mijlocul orașului San Francisco (unde există și o scenă dubioasă în care monștrii se sărută cu un focos nuclear între dinți). Însă tensiunea de pînă în momentul luptei este bine construită.
În al doilea rînd, însă, Godzilla nu are personaje. Are actori foarte buni, mi se pare risipit aici Bryan Cranston, actorul principal din serialul Breaking Bad, dar nu are personaje de care să te poți atașa. Există un sentiment continuu pe toată durata filmului că toată lumea are roluri episodice. De altfel, „plot“-ul în sine este subțirel. O centrală atomică, la care lucra Joe Brody (Bryan Cranston), e distrusă de o serie de cutremure neregulate, în urma cărora moare soția lui Brody. Guvernul din Tokyo le pune pe seama activităților seismice, izolează toată zona pretinzînd că ar fi radioactivă, iar Joe își petrece următorii zeci de ani încercînd să dovedească că nu o calamitate a distrus centrala respectivă. Își trage în această căutare și pe fiul său, Ford, care devine cumva personaj principal, firul narativ purtîndu-l în aceleași locuri ca Godzilla. Pe scurt, sub centrala atomică creștea unul dintre monștrii, altul decît Godzilla, care se hrănea cu radiații, și după care, odată scăpat, Godzilla se ridică din străfundurile Oceanului Pacific (nu se explică exact de ce) pentru a-l învinge.
Deși copilăresc, firul narativ devine extrem de personal. Treptat, simți că lupta monstrului devine lupta ta, există proiectat un sentiment apocaliptic că dacă Godzilla dă greș, oamenii nu vor putea să lupte de unii singuri împotriva monștrilor. De departe unul dintre filmele din franciză în care simți că Godzilla contează, în care nu e doar un monstru rătăcit din străfundurile apelor pe care toată lumea încearcă să-l omoare. Doar să nu te plictisești pînă la secvențele în care filmul devine cu adevărat interesant.
Adaugă un comentariu