Istoria României merită „Ursul de argint”
Fă un stop cadru 29 martie 2015 Niciun comentariu la Istoria României merită „Ursul de argint” 4„Aferim!” este filmul care arată o Românie care a fost ascunsă sub vălul actelor de vitejie ale voievozilor binecunoscuți sau de cruzimea de care au dat dovadă. Niciodată la școală nu se vorbește elevilor, liceenilor despre această parte din istoria României. Despre o Românie în care pleava este constituită de sclavi romi și în care boierul este cel care taie și spînzură capetele celor necredincioși.
Radu Jude, regizor și scenarist, a realizat un film care arată frumusețea țării noastre din secolul al XIX–lea prin care zapciul Constandin, jucat de actorul ieșean Teodor Corman, și fiul său Ioniță, interpretat de Mihai Comănoiu, au primit sarcina de a prinde un sclav rom care a fugit de la curtea unui boier. Sclavul Carfin, după ce este găsit, este cărat spre moșia stăpînului său pentru a fi pedepsit. Acțiunea se desfășoară în Munții Măcinului din Dobrogea, cu mici ieșiri în Giurgiu, iar în timp ce cele trei pesonaje merg zi și noapte călare, romul își spune povestea de viață plină de călătorii în Franța, însă asta nu l-a făcut să nu păcătuiască cu nevasta boierului.
Filmul premiat laFestivalul de la Berlin cu „Ursul de Argint” pentru regie a rulat pentu prima dată în România pe 16 martie. Farmecul filmului „Aferim!” îl constituie faptul că dinamismul este dat de certuri și îmbulzeli tipic țigănești și că Radu Jude nu s-a folosit de cadre detaliate pentru a spune povestea. Cadre lungi care lasă personajele să intre și să iasă din imagine arată peisaje pe care regizorul le-a căutat îndelung și cu ajutorul acestora frumusețea arhaică a Romîniei iese discret la iveală. Camera surprinde așezăminte de romi în care corturile sînt fragile, dar care ascund în ele secrete care se protejează unul pe celălalt. În România din 1835 casele din lut aparțineau doar boierilor, atunci trebuia să te uzi din cap pînă la picioare pentru a putea trece un rîu pentru că podurile erau foarte rare, iar versurile care însoțeau flautul erau despre supărare și despre preoții care făceau legea în sat.
Arhaicul este adus în față și prin discuțiile și cuvintele pe care le folosesc personajele. Fără rețineri și ascunzișuri oamenii vorbesc despre lucruri care se considerau pe atunci rușinoase și anume relațiile sexuale. Adulterul este considerat o crimă, iar condiția în societate a femeii care greșește este aproape la fel de umilă ca a unui sclav, indiferent din ce familie se trage. „Aferim!” ne deschide ochii și ne arată lucruri foarte rar vorbite între români și mai ales în România.
Adaugă un comentariu