La o bîrfă cu Hemingway
Fă un stop cadru 10 octombrie 2011 Niciun comentariu la La o bîrfă cu Hemingway 2Mașina timpului nu este supersonică și nici un hibrid între automobil și robot care gîndește singur. E de fapt un Peugeot din secolul al XX-lea căruia nu este nevoie să îi setezi perioada în care vrei să te ducă, el singur merge în Parisul anilor ’20. Vei avea ocazia să vorbești cu Zelda și Scott Fitzgerald, să dai mîna cu Hemingway, să discuți cu el despre Mark Twain și să îți lași noul roman la care lucrezi pe mîna lui Gertrude Stein.
Lui Gil Pender, scenarist nemulțumit de meseria sa, i s-au întîmplat toate acestea în „Midnight in Paris”, fără ca povestea să capete nuanțe de SF. Atras de succesul pe care îl cunoaște ca scenarist în America, el uită care sînt de fapt lucrurile care îi fac cu adevărat plăcere și încearcă să și le amintească scriind un roman. Aerul romantic și visător al Parisului, mirosul de cafea și croissant, plimbările lungi pe malul Senei, muzicalitatea care plutește pretutindeni în oraș devin pentru el ca o punte de legătură între talentul său și necesitatea de a deveni independent.
Woody Allen a adăugat în scenariu și o poveste de dragoste sortită încă de la început eșecului. Discrepanța evidentă între caracterul personajului principal și cel al lui Inez, logodnica lui, este ca o alarmă a unui ceas aflat în afara timpului. Iubita lui nu pune nici măcar o cărămidă la fundația viitorului pe care și-l imaginează scriitorul; mai mult, nu își poate închipui dimineața într-o cafenea pariziană, ascultînd Cole Porter la o cafea.
De fiecare dată cînd ceasul bate de miezul nopții, Gil călătorește în perioada de aur a Parisului unde granița dintre imaginar și real devine atît de subțire încît trecerea ei devine o chestiune de timp. Odată aflat de partea cealaltă, scriitorul trăiește experiențe ezoterice care îi dau lumea peste cap. Are o conversație abstractă cu Salvador Dali, iar amanta lui Picasso devine, forțînd puțin destinul, amanta sa. Pender își dă seama că lumea lui devine captivă în propriul roman, că vînzătorul din „Magazinul Nostalgia” este chiar el – omul care tînjea după aerul Parisului din anii ’20 cum un copil tînjește după înghețată și care acum îl respiră cu toată forța – .
„Midnight in Paris” nu este un alt film despre capitala Franței în care acesta apare ca într-o vedere pe care o primesc cei dragi de Crăciun. Este povestea unui destin schimbat de un oraș care este acum îngropat în picturile lui Monet, Renoir și Lautrec.
Cristina BABII
Adaugă un comentariu