Liniștea de după gloanțe
Fă un stop cadru 15 aprilie 2013 Niciun comentariu la Liniștea de după gloanțe 5Să presupunem că regizorul Fisher Stevens n-a vrut decît să-i aducă în același tablou pe Al Pacino, Christopher Walken și Alan Arkin într-un film cu o mînă de scîntei și cîteva gloanțe, ca-n vremurile bune ale gangsterilor cinematografiei. Poate noi îl urmărim cu prejudecata aceasta, a blockbuster-ului cu replici fine aruncate printre arme și chipuri mascate. Însă „Stand Up Guys” nu e o producție peticită cu frînturi din „Godfather”, „Scarface” sau „Pulp Fiction”, deși distribuția e demnă de toate astea și ceva mai mult. În filmul lui Stevens măștile mafioților cad altfel.
Val iese din închisoare după 28 de ani de tăcere, ca și cînd ar fi încasat de la viață o pedeapsă standard pentru crimă, furt și cîteva ticăloșii care nu se pot trece pe sentință. Al Pacino duce rolul tîlharului pensionat cu un tip de inconștiență a trecerii timpului care amuză dar lovește, în același timp, în vechea lui imagine. Mult mai resemnat, mai împăcat cu realitatea, Doc (Christopher Walken), îl întîmpină în prima zi de libertate ca un părinte. În scenariul construit inițial asemenea unui contra-exemplu de „Bucket List”, dorințele lui Val, cel care învie din strînsoarea gratiilor, sînt banale, carnale dar se îndeplinesc la fel ca atunci cînd cartiere întregi le știau de frică. „Old habits die hard” (n.r.: „Vechile obiceiuri mor greu”) își spun cei doi prieteni cînd sparg farmacii ca să-și ia medicamentele pentru tensiune sau cînd fură mașini și îl răpesc pe cel de-al treilea membru al găștii, Hirsch (Alan Arkin) dintr-un azil de bătrîni. Ceea ce face din „Stand Up Guys” un exemplu de cinema meditativ nu e nici măcar intriga. E drept, faptul că Doc e obligat de un alt bătrîn gangster să-l ucidă pe Val în mai puțin de 24 de ore de la eliberare ar fi un bun buton de panică. Asta dacă personajele ar avea, întrucîtva, spiritul înfrînt.
Filmul fotografiază, de-a lungul unei zile comprimate într-o oră și jumătate, liniștea din sufletul bătrîneții lor. Golurile care nu se umplu cu zgomot de gloanțe, anii care nu se cumpără cu geamantane de bani. Pelicula e ca o demitizare, e ca și cum ai privi globuri de viață spărgîndu-se, păstrîndu-ți, însă, zîmbetul pe buze. „Începi să mori cînd ultima persoană care te-a știut îți pronunță numele”, spune Val. Actorii din „Stand up Guys” mai au, în cazul acesta, vreme pentru cîteva mii de ecouri.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu