Lolita și somnul rațiunii
Fă un stop cadru 29 noiembrie 2011 Niciun comentariu la Lolita și somnul rațiunii 3Sexualitatea nu a șocat niciodată mai mult ca atunci cînd i s-au adăugat tușele unei neprihăniri aproape candide și un context senzorial morbid pe alocuri, în parfumul desuet al vechii povești despre decădere umană.
Drama ciudată „Sleeping beauty”, în regia Juliei Liegh, care debutează regizoral prin punerea în scena a propriului roman, narează o autodistrugere graduală. Lucy, o studentă înscrisă în tagma disolutivă a acelor ființe fragile predispuse la auto-distrugere, apare ca o prostituată încorporată în aparență angelică, cu buze puternic conturate, de un roziu aproape infantil.
Protagonista este înfățișată din primele cadre în postura muncitorului sisific, lucrînd mai multe slujbe simultan. Cea mai bizară este construită puternic chiar în debutul filmului, pentru a-i asigura o ciclicitate, fiind la un laborator de cercetare, ca un cobai de experimente unde i se introduce un tub de plastic pînă în stomac. Fiind atrasă într-un lanț bizar de prostituție, Lucy este angajată de o matroană elegantă pentru un cumul de servicii de escortă de lux. Șirul dezagregant al întîmplărilor face ca în cele din urmă, aportul ei să se rezume la un ritual erotic de o perversitate subtilă, care creează condițiile fecunde unei decade psihologice sigure. După o discuție scurtă cu femeia care o ia în primire, tinerei i se oferă un ceai care o adoarme adînc, după care este plasată goală într-o încăpere care devine sanctuarul tenebrelor unor sexagenari în frac. Condiția imperativă a interzicerii consumării actului sexual oferă întregului peisaj caracterul unui joc morbid, care culminează cu imaginea ultimului bătrîn ce contractează serviciile nimfetei doar pentru a muri lîngă o femeie frumoasă.
Lucy se pierde pe sine în vacarmul peisajului pînă cînd nici iluzia unei vieți normale dată de o prietenie platonică cu un tînăr palid și fragil cu o alură intelectuală care-i cunoaște substratul nu o mai poate salva. Filmul care a ridicat cele mai multe sprîncene prin apariția sa în selecția oficială a Festivalului de Film de la Cannes din acest an, aduce, sub semnătură australiană, o umbră filmată exemplar din catacombele spectrului de simboluri deviante ale lui Pier Paolo Passolini. Povestea frumoasei adormite rescrisă în termenii unui prezent care frizează patologicul nu are nici un fel de menire salvatoare, cu aspirații psihologice puternice. Mai degrabă se concretizează într-un demers artistic pur, în contururi groase, rigide, al demascării unei fațete obscure a minții umane.
Alexandra PANAETE
Adaugă un comentariu