Mama care aduce groaza
Fă un stop cadru 20 martie 2013 Niciun comentariu la Mama care aduce groaza 2Majoritatea filmelor de groază se rezumă doar la un pumn de clișee și o poveste clasică despre niște tineri care s-au rătăcit prin vreo pădure, după care mor unul cîte unul în moduri cît mai brutale. Puține sînt producțiile în care regizorii își riscă pielea și încearcă vrăji originale. Dintre acestea și mai puține sînt acelea care reușesc și o fac chiar cum trebuie, „Mama” fiind un bun exemplu.
Deși nu a renunțat în totalitate la sacul larg cu trucuri al filmelor horror, cel mai puternic element al acestuia este povestea, care este livrată în așa fel încît nu doar că te sperie, ci te implică emoțional asupra personajelor. Totul începe cu un tată, care, îndurerat de pierderea soției, își duce fetițele de doi, respectiv cinci ani într-o cabană părăsită, unde plănuiește să le omoare ca mai apoi să se sinucidă. Acesta nu reușește, iar Victoria (Megan Charpentier) și Lily (Isabelle Nélisse) sînt salvate de spiritul unei femei, care a murit aruncîndu-se într-o prăpastie, în timp ce încerca să scape dintr-un azil. Cinci ani mai tîrziu, fetele sînt găsite sănătoase fizic, însă ambele, pe lîngă instinctele animalice, arată un atașament către o fantomă „imaginară”, Mama. Ele rămîn în grija unchiului lor Lucas (Nikolaj Coster-Waldau), care încearcă să se implice în reabilitarea fetelor, însă ajunge în comă după ce face „cunoștință” cu Mama.
Acesta este și punctul din care filmul se desparte de majoritatea peliculelor de acest fel, accentul fiind pus pe dezvoltarea personajelor și nu pe momentele fără logică sau urlete. Totul e gîndit cu aceeași finețe pe care regizorul Guillermo del Toro a folosit-o și pentru „Labirintul lui Pan”, alimentînd filmul cu un suspans calculat, care crește încet pentru ca la final să se transforme într-o avalanșă. Victoria și Lily rămîn cu iubita lui Lucas, care, deși nu vrea să aibă nimic de-a face cu copiii, renunță la trupa rock în care cîntă pentru a avea grijă de ele. Ea trebuie nu doar să se obișnuiască cu cele două, ci să se și apere de Mama, o fantomă gata să ucidă pe oricine se atinge de fete.
Pe parcursul filmului, deși nu este vărsată nici o picătură de sînge, ești supus terorii printr-o punte fondată pe frică. Odată cu sfîrșitul, podul începe să se dărîme, lumina de pe cealaltă parte părînd să fie și mai departe. Nu-i un final fericit, dar nici unul tragic. Și chiar dacă intriga nu este lipsită în totalitate de defecte, „Mama” este un horror care-și face bine treaba. Nu dezgustă prin mormane de cadavre pline de sînge, ci te înădușă sistematic, paralizîndu-ți conștiința cu groază fără să realizezi.
Adaugă un comentariu