Minciunile unui artist urît
Fă un stop cadru 12 aprilie 2011 Niciun comentariu la Minciunile unui artist urît 1El a vrut dintotdeauna să fie pictor. Și de la modelul gol, cu părul coborînd în cîrlige de aur peste umeri, i s-a tras, probabil, boala asta incurabilă: pasiunea pentru femeile frumoase. Pentru că viața lui Serge Gainsbourg nu este o poveste pe care ai putea s-o spui fără ele. Gainsbourg (vie héroïque) este o biografie a marelui artist francez, cu atîtea fețe, încît devine dificil de încadrat într-o înșiruire coerentă de idei; atît de diferit, încît pare că un film nu l-ar încăpea în toată complexitatea lui.
Dar meritul peliculei regizate de Joann Sfar (autor de benzi desenate în trecut, influența cărora se observă cu ochi neantrenat) este acela că nici nu-și propune să cumințească viața rebelă în cadre tăiate după vreo anumită lege, nici măcar cronologică.
Îl cunoaștem mai întîi pe Lucien, fiul unui evreu și al unei rusoaice emigrați în Franța, un copil lipsit de sentimentul fricii și neîncorsetat în mrejele copilăriei, plimbîndu-se cu țigara aprinsă între dinți pe malul mării. Doar imaginația lui e copilărească, dar asta va rămîne așa pînă la sfîrșitul vieții. Și în perdeaua de fum care-l învăluie mereu, este aproape imposibil să-ți dai seama unde e realitatea și unde e mintea personajului.
Creație a închipuirii lui, o păpușă-caricatură, cu nas și urechi exagerate îl urmărește tot timpul, fiind oglindirea fricilor și a complexelor lui Gainsbourg, arătare care îi dirijează viața pînă la un anumit punct. Păpușa dansează cu Gréco și cuprinde cu falangele sale talia femeii cu care tocmai a făcut dragoste Serge. Abia în momentul întîlnirii cu Jane Birkin (interpretată minunat de Lucy Gordon, actriță care s-a sinucis cu cîteva luni înainte de lansare) creatura este concediată, ceea ce sugerează că abia alături de mica englezoaică artisul își găsește liniștea.
Fantastic este gîndită și scena iubirii dintre Gainsbourg și Brigite Bardot, interpretată de Laetitia Casta. De fapt, un merit absolut al filmului este distribuția, iar Eric Elmonsino, răsplătit cu un Premiu Cesar pentru rol, seamănă aproape înspăimîntător cu personajul real și reușește să reînvie un Gainsbourg la fel de fabulos și de carismatic.
Filmul în sine seamănă cu caracterul artistului: curajos, spontan, deloc exhaustiv și nu atinge nici pe departe documentarul. Pentru că, după cum spunea și Sfar, minciunile lui Gainsbourg interesează mai mult decît adevărurile sale.
Anastasia CONDRUC
Adaugă un comentariu