Monarhie pe silabe
Fă un stop cadru 1 martie 2011 Niciun comentariu la Monarhie pe silabe 2Cînd iese din umbră, dînd la o parte draperiile grele, de catifea, o lumină îl izbește peste ochi. Dar știe că nu de ea trebuie să se teamă. Își mijește ochii și vede o adunătură de capete ovale, cu ochi, nasuri și guri, acoperite de pălării imense.
În pumnii încleștați ține foaia și are impresia că picături de transpirație îi vor scăpă pe jos din palmele lunecoase. Iar pe hîrtie se întind, ca niște muște aliniate, rînduri de litere negre pe care le știe pe de rost, în capul lui, dar care se încăpățînează să iasă afară. Își face un curaj și împinge primul cuvînt afară, dar sunetul pe care îl aude, schimonosit de microfonul de fier, îi zgîrie urechea și vorbele i se îneacă undeva în stomac, iar pe gît i se preling toate nisipurile Saharei. Doamnelor și domnilor, tocmai ați făcut cunoștință cu Alteța Sa Regală, George al VI-lea al Marii Britanii. Asta este drama în jurul căreia se învîrte favoritul tuturor premiilor de cinematografie din anul acesta.
Filmul care reproduce o realitate aproape neatinsă spune povestea bîlbîitului devenit rege. Șarmul lui Colin Firth te face să îi îndrăgești personajul încă de la primele bîlbîieli. Dar cu siguranță, pe lîngă atitudinea „regală” pe care o are înnăscută, prestația actorului mai ascunde și ore întregi de repetiții și studiu al discursului regelui real. Personajul central, „doctorul” care îi vindecă problemele, este interpretat de Geoffrey Rush, într-un rol de pomină. Datorită libertății de care dispune, acesta este aproape de o prestație chiar ceva mai strălucitoare decît cea a colegului de platou, încorsetat în corpul unui fricos care „se sperie și de propria umbră.”
Și Helenei Bonham Carter îi priește rolul de regină, dar spre deosebire de malefica roșcată din Alice, aici întîlnim o regină calmă, înțeleaptă și gingașă, dar hotărîtă să-și ajute soțul cu orice preț.
„The king’s speech” este un film deosebit, nu pentru că ne-ar deschide o nouă viziune asupra cinematografiei și nu pentru că ar avea cele mai scumpe efecte speciale sau cel mai mare buget din istorie. Ci, dimpotrivă, acesta cucerește datorită simplității de care ne era dor, pentru că are o povestea reală, frumoasă, spusă elegant, de care ne lipsea după atîtea avatare și fantasmagorii cu titirez. Iar această simplitate ar merita răsplătită, cel puțin, cu o statuie mică de aur.
Anastasia CONDRUC
Adaugă un comentariu