Pe urmele lui Iov
Fă un stop cadru 22 noiembrie 2011 Niciun comentariu la Pe urmele lui Iov 2Un tată foarte autoritar, drastic și lipsit de milă în fața celor mai mici semne de dezobediență din partea copiilor lui. Așa apare Brad Pitt în „The Tree of Life”.
Pelicula este o pledoarie pentru aderarea la moralitatea creștină, la bunătatea edenică. Cei doi soți ai familiei Penn sînt prezentați sinusoidal pînă spre finalul filmului: el, Brad Pitt, în rolul texanului care își impune autoritatea în fața familiei, iar ea, Jessica Chastain, femeia blîndă, religioasă, dominată de o conduită ireproșabilă și finețe maternă. Filmul începe cu moartea unuia dintre cei trei fii ai lor în timpul stagiului de armată. Aceste momente sînt dublate de predicile preotului despre Iov, în timpul slujbelor de duminică.
Pelicula prezintă copilăria celor trei frați, dominată de tatăl impunător, un om a cărui pasiune fusese dintotdeauna muzica, dar la care a fost nevoit să renunțe în detrimentul unei cariere de om de afaceri, de altfel deloc prosperă. Cu fiecare prilej, el îi punea pe cei mici să învețe partituri de pian și era fericit de fiecare dată cînd îl auzea pe unul din puști cîntînd la chitară.
Scena din curtea casei, în care Pitt îi pune pe copii să-l lovească pentru a-i învăța să facă față închipuitelor situații de conflict, la fel ca și cea în care un prieten de-al copiilor se îneacă în bazin, sînt sugerate cu foarte mult dramatism. Acțiunea filmului este întreruptă, în două puncte, de imagini fără legătură, cum ar fi spirale cosmice și junglele preistorice care trimit la funcția echilibrului în lume. Aparent lipsit de esență, foarte puțin dinamic și în unele momente plictisitor, filmul îl obligă pe privitor să înțeleagă niște sensuri profunde ale vieții.
Tot în această copilărie amintită de unul din frați, acum ajuns și el om de afaceri, cinefilul asistă la momentul în care mama plantează cu grijă un copac, act însoțit de gesturi parcă simbolice, rugîndu-i pe copii să-l îngrijească, să-i urmărească evoluția după ce vor ajunge mari. Filmul nu este deloc spectaculos la nivelul acțiunii în sine, scenele care-i prezintă pe copii jucîndu-se sau care înfățisează familia luînd masa ar putea face parte din oricare altă peliculă subordonată temei. În profunzime însă, el este un discurs pentru dragostea dezinteresată, sinceră și numeroasele feluri în care ea poate fi pierdută.
Livia RUSU
Adaugă un comentariu