Spațiul comun și suferința individuală
Fă un stop cadru 16 mai 2016 Niciun comentariu la Spațiul comun și suferința individuală 20În regia lui Thomas Vinterberg, filmul danez „Kollektivet”, în traducere „Comunitatea”, se transformă pe ecran într-o încîntare pentru avizii simbolurilor bine drămuite. Lucrurile banale, care după vizionare, puse cap la cap, prind conturul unui șir al momentelor-cheie, par să aibă roluri mai importante decît ale personajelor care apar în cele 90 de minute de film. Temele de reflecție din spatele jocului actoricesc ies la iveală în fiecare scenă și te instigă să diseci tot ce ai crezut pînă acum că înțelegi prin solidaritate, toleranță, spațiu comun sau loialitate.
„Comunitatea” se bazează, încă de la început, pe tot ceea ce înseamnă stare și gravitează în jurul sentimentelor umane pînă la sfîrșit. Ideea construirii ei pornește, prin urmare, tocmai de la evitarea rutinei și-a fricii și ajunge să fie prezentată ca o poftă subită a sufletului de altceva – de trai comun, în defavoarea vieții de familie trăită separat de restul lumii, într-un mariaj. Casa moștenită de arhitectul numit Erik de la tatăl său, foarte scumpă și spațioasă, ajunge, așadar, la ideea soției sale, Anna, să găzduiască mai multe persoane. Cupluri sau indivizi fără vreo afinitate cu mediul conjugal, aceștia se arată dornici să experimenteze traiul în colectiv și reușesc să se acomodeze în scurt timp unul cu celălalt.
Casa, proaspăt devenită lăcaș al „Comunității”, capătă un aer juvenil, viața, pînă acum trăită serios, scuturîndu-se de griji și invitînd actorii să participe în grup la o petrecere adolescentină. Între pereții locuinței se găsesc personaje care se fac remarcate cu ușurință, atît în viețile lor de zi cu zi în afara casei, cît și în colectiv. Profesorul Erik și celebra știristă Ana, cu vîrste medii, o aduc în atenția cinefililor și pe fiica lor, o adolescentă de 14 ani, numită Ferja. Problemelor ei, diferite de cele ale adulților, li se alătură și tragediile care i se întîmplă copilului unui cuplu din „Comunitate”, a cărui marcă definitorie este anunțul pe care acesta îl face atunci cînd cunoaște o persoană străină, anume, rostirea cu nonșalanță a cuvintelor – „Eu voi muri cînd voi împlini 9 ani”.
Prin gama largă a personalităților, nu întîrzie să se strecoare în film nici conflictul, bazat pe ideea distingerii între tipurile de dragoste întîlnite în cuplu. Paradoxal, acesta gravitează în jurul Annei, ea fiind cea mai permisivă și empatică persoană din casă. Ceea ce o distruge, însă, este tocmai siguranța în propriile caracteristici pe care și le asumă fără vreo cunoaștere, în prealabil, a limitelor proprii. Aceasta devine cauza tuturor suferințelor personale și ale familiei, stările sale reușind să-și croiască drum pînă în sufletul fiecărui membru al „Comunității”.
Simbolistica filmului este, în concluzie, largă și gesturile personajelor, cu întîietate, ale Annei, pot fi interpretate în moduri diferite. Asemănarea dintre ea și femeia care-și face apariția, pe neașteptate, în viața sa, poate fi pusă atît pe seama unei coincidențe, cît și a unei consecințe. Privindu-se într-o oglindă mai tînără, fără a-și cunoaște aptitudinile, femeia nu reușește să-și anuleze singură deciziile. Astfel, lupta pentru construirea colectivului nu poate, în final, decît s-o lase să vadă unde anume va dori empatia dusă la extrem să o plaseze – înăuntrul sau în afara „Comunității”.
Adaugă un comentariu