Suprasaturația te lasă fără cîștig
Fă un stop cadru 19 martie 2017 Niciun comentariu la Suprasaturația te lasă fără cîștig 10„Ana, mon amour” e unul dintre filmele la care-ai să stai și-ai să te întrebi pierdut, în fața ecranului, în ce ordine se întîmplă lucrurile. N-ai să știi ce înseamnă termenul „cronologic”, dar ai să-nveți, odată cu personajele, ce înseamnă să trăiești sau să pierzi clipa de tot. Călin Peter Netzer încearcă, prin adaptarea unei cărți aproape ignorate la vremea publicării ei, „Luminița, mon amour” să croiască un soi de poveste care să șocheze prin autenticitate și prin lipsa tuturor reținerilor.
Povestea Anei și-a lui Toma începe clasic – se întîlnesc la facultate și se îndrăgostesc pînă peste cap. Își trăiesc iubirea cu o intensitate maximă pînă se lovesc de un perete scorțos de atacuri de panică, anxietate și depresii scoase din traumele copilăriei Anei. Scenele de familie, în care cei doi tineri ajung în locul în care fata a copilărit, îți servesc o doză subtilă de umor, prin transparența redării familiei clasice. Fără să încerce s-ascundă ceva, sau să te convingă de vreun lucru, Netzer te lasă să faci singur comparația între familiile celor doi, într-o scenă următoare teleportîndu-te direct la o cină familială în casa părinților lui Toma. Diferențele sociale și culturale nu trebuie subliniate cu nimic. Contrastul se-alege singur și ți se lipește de retină, în timp ce tu încă încerci să-ți dai seama dacă ești în trecutul sau în viitorul personajelor.
Ce poate să te dezamăgească la „Ana, mon amour” este dorința parcă prea vie a regizorului de-a demonstra ceva. Se simte clar, în cele 125 de minute, lipsa unui cîntar emoțional cu ajutorul căruia să fie inventariate momentele culminante. N-ai să știi cînd anume filmul pe care-l vezi ajunge la un apogeu, pentru că este, în fapt, o înșiruire de întîmplări, cauze și efecte brutale, care ar putea să zdruncine psihic pe oricine. Deși ți se oferă constant o lecție despre dependența dusă la extrem, Toma transformîndu-se, prin constanta grijă pe care o poartă iubitei lui, într-un adevărat maniac, nu ți se oferă nicio soluție a vreunei probleme ridicate la fileul gîndirii.
Cînd Ana reușește să scape de traumele care-o chinuie și începe să-și traseze un traseu normal al vieții, Toma continuă să trăiască în trecut, fiind incapabil să-l părăsească și să se debaraseze de ce-a fost. Aici intervin și scenele din propria sa familie, se fac paralele între situațiile din familia sa și familia Anei și se caută rădăcinile răului care-a ajuns să distrugă ce personajele au reușit totuși să clădească.
Un film despre atașamentul emoțional dus la extrem, mult prea încărcat cu stări intense, redate cu acuratețe, „Ana, mon amour” dorește să fie, în cele din urmă, o lecție de viață. Scuturat de dorința nebună de a preda și de a te umple cu toate informațiile dintr-o dată, ar putea fi una reușită, din care-ai învăța că traiul împărțit pe deplin cu o altă persoană se poate confunda și, într-o clipă în care nici nu realizezi, o să se-ntîmple ca propria ta viață să treacă drept cea a persoanei de lîngă tine și să se-nceapă, plină de egoism, a trăi.
Adaugă un comentariu