Un weekend în inima rasismului
Fă un stop cadru 16 mai 2018 Niciun comentariu la Un weekend în inima rasismului 24„Get Out” (2017), debutul regizoral al lui Jordan Peele, este o gură proaspătă de aer pentru horror, un gen care de obicei plictisește prin platitudine și banalități, cînd nu recurge la jump scares ieftine. Proaspătul regizor, cunoscut mai ales pentru proiectul de sketch-uri de comedie Key & Peele (2012 – 2015), reușește în 104 minute de horror / mister / thriller să readucă în atenția publicului problema rasismului, pe care a tratat-o iar și iar alături de Keegan-Michael Key în bucăți de comedie. Diferă abordarea, desigur, trecînd de la umor la psihologic și groază.
Chris Washington, jucat de Daniel Kaluuya, merge un weekend în vizită la părinții prietenei, la o vilă retrasă, undeva în pădure. Și aici se oprește clișeul horror și începe geniul lui Peele în a construi povestea, dozînd cu precizie misterul și suspansul introduse în firul narativ. Spre deosebire de alte producții care vorbesc despre rasism abordîndu-i aspectele vizibile, de suprafață, filmul lui Jordan Peele tratează mai degrabă detaliile mărunte, de zi cu zi, aproape inobservabile pentru un neinițiat; aluziile, nuanțele în limbaj, aprecierea fals-sarcastică a albilor față de negri și trecerea de la white guilt la ură de rasă.
Deși nu aduce actori hiper-cunoscuți, sinergia care se creează între personaje funcționează cum nu se putea mai bine. Prudența lui Daniel Kaluuya, răceala prietenei (Allison Williams), prietenia simulată a tatălui (Bradley Whitford) și calitatea de a fi repugnant a fratelui (Caleb Landry Jones) se întîlnesc exact unde trebuie în creuzetul social-psihologic al lui Jordan Peele. Mi-a plăcut de asemenea să-l revăd și pe Lakeith Stanfield, pe care mulți și-l vor aminti din serialul Atlanta al lui Daniel Glover, chiar și doar preț de cîteva scene scurte.
Filmul e presărat cu indicii ascunse și așa-numitele Easter Eggs, trimiteri sau subtile plecăciuni către alte pelicule, concepte sau idei relevante într-un fel sau altul pentru subiect. Fanii Kubrick ar putea prinde și vreo două referințe la The Shining pe acolo.
Pînă aproape de final, acțiunea avansează foarte lent, lăsînd spectatorul să fiarbă de nedumerire și ca totul să culmineze cu un climax brusc și violent. Peele e amuzant chiar și cînd nu-și propune, accente de umor fiind prezente de-a lungul întregului film.
„Get Out” poate fi văzut și ca film lejer, de duminică după-amiază, însă e mult mai mult decît atît, o radiografie a rasismului subtil din societatea americană, cel adesea trecut cu vederea.
Adaugă un comentariu