Publicitatea, schimbată pe furiș
Mai plați ca ecranul 15 aprilie 2013 Niciun comentariu la Publicitatea, schimbată pe furiș 1În noiembrie anul trecut, Guvernul și-a pus în cap agențiile de publicitate din România, odată cu încercarea de a impune modificarea Legii Audiovizualului fără consultare publică. La acea vreme, Andrei Zaharescu, purtătorul de cuvînt al puterii executive, a anunțat că proiectul a fost adoptat, dar nu a știut să răspundă la o întrebare simplă: de ce s-a făcut aprobarea fără consultarea celor implicați, de la Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), la asociațiile de cabliști sau a agențiilor de publicitate.
Ulterior, lucrurile s-au calmat, după ce premierul Victor Ponta a declarat public că proiectul de lege nu a fost adoptat, nefiind publicat în Monitorul Oficial.
Acum, cinci luni mai tîrziu, temerile din noiembrie au ieșit la iveală ca ciupercile după ploaie. Guvernul a publicat, fără consultare publică, în Monitorul Oficial de vineri, 12 aprilie, o Ordonanță de Urgență prin care modifică Legea Audiovizualului. Astfel, potrivit OUG, dreptul de a primi o licență din partea CNA îl au doar societățile de televiziune și radio care dovedesc că nu au datorii la bugetul de stat. Acest fapt îl împiedică spre exemplu pe Dan Diaconescu să preia o nouă autorizație de difuzare, după ce societatea sa, Ocram Televiziune, a rămas fără licență OTV în urma deciziei CNA. Iar agențiile de publicitate vor pierde o parte din banii pe care îi cîștigau prin rebate, acesta urmînd să apară pe facturile tranzacțiilor dintre posturile de televiziune și producătorii de bunuri și servici.
Însă aceste prevederi legate de publicitari sînt aceleași ca în proiectul de lege pentru schimbarea Legii Audiovizualului de la sfîrșitul anului trecut, care a rămas nepublicat și contestat de industria de publicitate ca fiind „neconstituțional”. Acum, International Adevertising Association România și-a exprimat dorința de „a urma toate căile legale” pentru a ataca modificarea, susținînd că orice încercare de a comunica cu legiuitorii în ultimele patru luni de zile, de la propunerea proiectului de lege, nu a avut succes și că nici una dintre propunerile lor nu a fost luată în considerare. „Este pentru prima dată cînd autoritățile intervin în mod direct și total netransparent afectînd un întreg sector de afaceri în totalitate privat și care functionează pe baza unor practici de business corecte și comune în peste 95% dintre țările lumii.”
Ana SIPOȘ
Adaugă un comentariu