Autocunoaştere în trepte
Navighează pe-o pagină de carte 6 decembrie 2015 Niciun comentariu la Autocunoaştere în trepte 9Jurnalul lui John Maxwell Coetzee, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în anul 2003, păstrează urmele romanului său apărut în anul 2006, „Dezonoare”. Închizînd între coperțile sale tot o poveste dintre două personaje cu vîrste foarte diferite, de această dată însă, autorul sud-african reuşeşte să-ţi atragă atenţia printr-o structurare inedită a cărţii, şi nu a subiectului în sine. Dacă în primele capitole eşti antrenat să citeşti povestirea împărţită în doar două niveluri, pe primul găsind situate fragmente din cartea scriitorului intitulată „Opinii tranşante” şi pe cel de-al doilea descoperind întîmplările narate din perspectiva personajului principal, semnat de şaptezeci şi doi de ani „C”, mai apoi, treptele cititului se multiplică.
Cele două segmente de text sînt divizate prin linii paralele şi, odată cu avansarea poveştii personajelor şi transformarea acesteia într-una complexă chiar sub ochii tăi, în josul paginii apare şi un al treilea fragment. În cel din urmă poţi descoperi o altă versiune a poveştii, realitatea narată din perspectiva femeii tinere de 30 de ani de care bătrînul scriitor se îndrăgosteşte. Anya, această „tînără de-a dreptul izbitoare” se află continuu într-un real contrast cu C, atît din prisma portretului fizic întîlnit între pagini, el autocaracterizîndu-se ca fiind nu un filolog eminent, ci „un bătrîn gîrbovit într-un ungher, care poate fi luat drept boschetar”, ci şi din prisma diferenţelor evidente întîlnite în cele două perspective asupra aceleiaşi vieţi cotidiene.
Prima întîlnire a protagoniştilor lui Coetzee declanşează în mintea scriitorului necesitatea întîlnirilor următoare şi iniţiativa de a-i propune Anyei să-i fie dactilografă. Prin apropierea celor doi, „Jurnalul unui prost”, oferă şansa proiecţiei ficţionale a autorului să se descopere pe sine şi o invită şi pe tînără să iniţieze un proces de autocunoaştere.
Chiar dacă aproape de ceasul morţii, C nu este lăsat de creatorul său să-şi trăiască ultima iubire fără înţelepciune. Clădite mai mult în minte, decît în viaţa reală, sentimentele scriitorului ordonate pe linii în funcţie de intensitatea lor ajung să te facă să-nţelegi totul dintr-o singură citire, fie ea şi împărţită în trei.
Adaugă un comentariu