Cele 12 scorpii
Navighează pe-o pagină de carte 30 octombrie 2012 Niciun comentariu la Cele 12 scorpii 1Alphonse Daudet ne lasă să înțelegem c-artiștii n-au cum să fie fericiți în dragoste. Ei iubesc pătimaș, intens, și, aidoma unei flăcări, pasiunea arde tot pînă mistuie și pămîntul. Trăiesc mereu în prezent și, prin urmare, le displace viitorul. Ca o ciumă bubonică, acesta le consumă ființa și îi lasă goi pe interior, într-o imposibilitate de a crea, așteptîndu-și moartea ca pe-un colac de salvare. Și-această ciumă e-ntrupată, cu puternice accente de misoginism, în soțiile acestor artiști.
Femei simple, frumoase în tinerețe care, însă, după ce li s-a ofilit trupul, mintea nu a mai fost suficientă pentru a gîdila orgoliul creator al pictorilor, poeților, sculptorilor cu care s-au căsătorit. Și puse în fața maniei creatoare a bărbaților, soțiile sînt portretizate ca fiind adevărate scorpii, trupurile fiind doar urnele unui suflet putred. Ele nu înțeleg, nu încearcă să înțeleagă, sînt la un alt nivel și, prin urmare, recurg la ură și le taie acestora elanul creator. „În fața dezacordului intim și persistent, a neghiobiei acestui creieraș de puișor, umflat și vid ca o gogoașă, el tăcea resemnat”.
Într-un fel, artiștii artiștii devin victime ale propriei lor vanități. Cele 12 povestioare ale lui Alphonse Daudet sînt scrise într-un stil ludic, moralizator, concluzia fiind, mai mereu, că o căsnicie între un artist de succes și o femeie frumoasă este o piatră de moară pentru amîndoi. Primul nu găsește în brațele femeii limpezimea pe care i-o aduce creația sa, în timp ce ea se pierde în ideile celui care a fermecat-o prin felul său misterios de a fi. „În răceala și limpezimea teribilă a cerului parizian, nefericitul își dădu seama că soția sa era proastă, fatalmente proastă. Acei frumoși ochi negri, pierduți în reverii infinite, nu rulau nici o idee în undele lor catifelate.”
Și în poveștile în care nu se consumă unul pe altul, soții trăiesc amîndoi o stare de ignoranță. El o primește pe ea în viața sa prin prisma copilului pe care l-au zămislit împreună, sau ea îl acceptă pe el și îl face suficient de fericit încît să aibă libertatea de a se bucura de poziția socială pe care a căpătat-o.
În viziunea lui Daudet, conviețuirea ideală între un artist și soția sa este autoflagelarea.
Adaugă un comentariu