Cum să iubești o fantomă a Istoriei
Navighează pe-o pagină de carte 16 decembrie 2013 Niciun comentariu la Cum să iubești o fantomă a Istoriei 8Țarina Ecaterina cea Mare a fost o femeie care a căutat iubirea în fiecare amant pe care l-a chemat în alcovul ei. Însă a căutat-o în tăcere, fără să își dezvelească chipul îndrăgostitei. Ecaterina cea Mare a fost o conducătoare puternică, dar care voia să fie apărată. Cel puțin așa crede Oleg Erdmann, protagonistul lui Andrei Makine, un tînăr regizor care vrea să o înfățișeze în primul său lung-metraj pe țarină, cu toate măștile ei.
Paginile romanului „O femeie iubită” sînt frînturi de istorie, note desprinse din scenarii, gînduri înviate din cerneală și poveri transmise din tată în fiu. „Țăranul siberian”, cum i se spune lui Oleg, are de fapt rădăcini nemțești, iar în Rusia din cea de-a doua jumătate a secolului XX, o astfel de moștenire trebuie ascunsă, uitată, arsă. „Cînd te gîndești că toate astea ni s-au întîmplat din pricina unei micuțe prințese germane”, spuneau cei din neamul Erdmann, nemți, c-un destin rusesc. Pentru că Ecaterina a II-a, cînd s-a urcat pe tronul Rusiei, încă mai păstra pecetea Germaniei. Dar toate mărturisirile acestea sînt răsfirate prin paginile romanului, iar noi trebuie să le culegem din dezordinea planurilor narative. Și scriitura este una însăilată parcă din mai multe condeie. Cînd scurtă și precisă, cînd înflorită cu metafore. Dacă primele pagini se izbesc de un stil aproape telegrafic, atunci cînd Oleg intră în scenă, stiloul își descrețește caligrafia pe colile de hîrtie, ca un joc al frazelor.
Scriitura este cînd scurtă și precisă, cînd înflorită cu metafore.
Makine scrie Istorie cu majusculă, ca și cum ar fi o zeitate răzbunătoare, perfidă și încăpățînată. Pentru Oleg, însă, istoria este platoul lui de filmare, cu protagoniștii și antagoniștii de acum două secole, cu care ajunge să se identifice. Nici nu își dă seama cînd s-a îndrăgostit de o țarină iubită și urîtă în același timp de contemporanii săi, denigrată și slăvită de istorici, „o fantomă de acum două veacuri”.
Fiecare din cele patru părți ale romanului întoarce cîte o filă din viața lui Oleg și sare cîteva decenii ale istoriei. Însă capitolele fără nume sînt cele care construiesc podurile peste secole și ne aruncă în epoca rochiilor ample cu crinolină, pentru ca, după cîteva pagini, să ne prindă în năvodul lumii moderne. Și noi purtăm o parte din vină, pentru că mușcăm intenționat din momeala unei micuțe prințese germane.
Adaugă un comentariu