Eșecuri cu semn de întrebare
Navighează pe-o pagină de carte 2 iunie 2014 Niciun comentariu la Eșecuri cu semn de întrebare 34Titlu: „Monologurile neîmplinirii”
Autor: George Banu
An: 2014
Editură: Polirom
Gen: Memorii, Jurnale, Corespondență
Scena pe care sînt jucate cele mai zgomotoase căderi profesionale este deschisă în cartea autobibliografică a lui George Banu. În „Monologurile neîmplinirii” se întîlnesc mărturisirile cu meditările asupra teatrului. Cu o privire mai atentă în trecutul lui, autorul își completează puzzelul personal care evidențiază principale eșecuri ca actor, scriitor și profesor.
Titlurile capitolelor au o rezonanță retorică pentru autor și una care intrigă cititorul prin simplitatea lor. Dintr-un moft sau poate din lipsă de har, întrebarea „De ce nu am devenit actor?” primează în neliniștea personajului. Iar răspunsul nu întîrzie să apară, acesta explicîndu-se fără a lăsa loc de alte interpretări. „Am nevoie de cuvintele mele, nu sînt apt să vorbesc cu ale altcuiva. Nu sînt actor, categoric, această dispoziție îmi lipsește!”. Chiar și fustrările reușește să le înece creîndu-și o scenă cu marionete care devine un loc de refugiu. Astfel vede neîmplinirea ca o condiție a omului de teatru, împlinit fiind doar actul în sine. Așadar, pornește pe o altă cale, cea a scrisului prin care speră să-i completeze golul lăsat în urma neîmplinirii ca actor.
Prins într-un vîrtej al gîndurilor literare, unde descrierea, dialogurile și personajele nu se pot mișca sincronic, autorul se confruntă cu un „eu”. Acesta încearcă să delimiteze astfel sentimentul de „iubire-neiubire față de teatru”. Prizoner într-un propriu „eu, eu, eu – ce plictiseală” regăsit la Cioran, nu reușește să se raporteze la cuvintele altora și ajunge să se înconjoare de întrebarea „De ce nu am devenit scriitor?”
Venind ca o resemnare a neîmplinirii de a deveni actor și scriitor, și-a asumat cariera de profesor care s-a bucurat de cîteva reușite. Dar teama de a nu cădea într-o baltă a rigidității din care mai tîrziu afectele refulate să izbucnească, își reprimă și această cale, de data aceasta doar în mintea sa. Deși și-a „încheiat viața activă în postura de universitar”, ajunge totuși să se întrebe „De ce nu am devenit profesor?”.
Îmbrățișat de aceste întrebări, George Banu își întocmește astfel o piramidă de eșecuri care stă sub semnul celor trei neîmpliniri ce delimitează poligonul, acolo unde teatrul primează: „Pentru că, împlinit, teatrul poate supraviețui iluziei perfecțiunii obținute la capăt de drum”.
de Cristina STAMATE
Adaugă un comentariu