Fardul existenței
Navighează pe-o pagină de carte 26 octombrie 2010 Niciun comentariu la Fardul existenței 2Pîndind la „ușa interzisă”, Gabriel Liiceanu își premeditează la fel de conștiincios contactul cu identitatea, oficializîndu-și Sinele odată cu apariția cărții „întîlnire cu un necunoscut”. Scrierea diaristică explorează și se explorează, scoțînd la iveală straturile de conștiinșă ale autorului care devin și straturi cognitive pentru cititor.
„Totul este acest din cînd în cînd în care trăim cu iluzia că putem izola o adiere”. Totul se derulează după această neliniște, după anarhia interioară care caută să pună ordine în ființă. Sentimenul este unul sinonim cu cel al lui Paler din „Viața pe un peron” și oarecum îngemănat cu demersul profetic al lui Zacharias Lichter.
Amintindu-și de o secvență din copilărie care i-a șocat naivitatea, Liiceanu descrie ideea de mască, de fals și de proprie disimulare cu intenția de a propune un exercițiu reparatoriu pentru schema personală. Din acest punct de vedere, „existența se farda”, în toate etapele ei fără să își acorde dreptul la sinceritate. Întrebarea care derivă din toată această căutare a autorului este dacă sîntem în stare să ne înfruntăm această sinceritate cu deplinele sale consecințe? În mod cert, importanța esențială o va avea „patria mică” sau renumitul „celălalt prin sine însuși” despre care vorbea și Jean Baudrillard, înainte ca „patria mare” să-și atribuie sensurile.
Limbajul cărții definește, de altfel, întreg setul de trăiri cu asocieri abrupte de termeni, cu „zeci de avorturi ale minții” și cu o stare de latență care așteaptă scînteia salvatoare. “L’écriture du moi” se traduce într-o întîlnire cu supremul și cu spiritualul pur fără posibilitatea unor culise apărătoare. Logica e perfectă: odată lăsată „interzisă”, ușa nu mai poate oferi decît necunoscut.
Adelina FULGA
Adaugă un comentariu