Poveștile care trăiesc 1001 de vieți
Navighează pe-o pagină de carte 20 martie 2016 Niciun comentariu la Poveștile care trăiesc 1001 de vieți 11Scriitorul britanic de origine indiană, Salman Rushie, a strîns de-această dată, între coperțile sale, un morman de magie amestecată cu umor. A adunat ingrediente încă din copilărie, le-a conservat în romanul său scris acum aproape 30 de ani, „Copiii în miez de noapte” și anul trecut, pentru cei „Doi ani, opt luni și douăzeci și opt de nopți”, care împreună formează 1001 de nopți, le-a scos din minte și le-a modelat pe hîrtie sub forma a nouă povestiri.
Romanul gravitează în jurul unui conflict continuu, care arde mocnit cu fiecare narațiune scrisă, dintre oamenii lumii contemporane și jinii, niște creaturi mitice, numite în carte „făpturi mitice făcute din foc fără fum”, care trăiesc într-o lume „separată de a noastră de un văl”. Deși Rushdie povestește, încă de la început, care este originea simbolică în care se-ncadrează un ansamblu de personaje create de el, admițînd posibilitatea zvonită în popor, că „unele povești de demult susțineau în chip defăimător că jinnii ar trăi printre noi, aici, pe pămînt, în așa numita lume de jos”, el rupe bariera seriozității printr-o remarcă ușor ironică, spunînd că, în ciuda acestor zvonuri defăimătoare „am face bine să ne spălăm temeinic după orice contact cu un jinn”.
Uitînd, parcă, în continuare, să-și „spele” paginile, autorul își scrie fabula-roman prezentînd-o, în primă instanță, pe Dunia, o prințesă a jinnilor, „botezată cu numele lumii”, care se îndrăgostește de un muritor, numit Ibn Rushd. Din iubirea lor, care a durat doi ani, opt luni și douăzeci și opt de zile, Dunia, mamă neomenească, a născut un număr impresionant de copii cu puteri fantastice, moștenind mare parte din făptura magică a mamei lor.
Felul în care Salman Rushdie alege să-și continue poveștile este unul fantasmagoric, care deși pentru cîteva zeci de pagini te-aruncă în mijlocul unui basm, te „lovește” cu realitatea strînsă într-un paragraf, cînd te aștepți mai puțin, prin umor, ironie și analiza subtilă a unor probleme actuale ale lumii contemporane, precum diferențele dintre religii și acceptarea sau judecarea ateismului.
Ce urmează în carte este un război, cu-aceeași durată simbolică, între lumină și forțe ale întunericului, în care jinnii, copiii Duniei, joacă roluri principale, cel mai important fiind cel de-a ne spune nouă, cititorilor, povești, pentru că „în general, sîntem bucuroși. Traiul ne e bun. Dar uneori ne dorim ca visele să se întoarcă. Uneori, căci nu ne-am lepădat cu totul de perversitate, tînjim după coșmaruri”.
Adaugă un comentariu