Povestirile se dau de pomană
Navighează pe-o pagină de carte 12 decembrie 2016 Niciun comentariu la Povestirile se dau de pomană 17După ce-ai terminat de citit cele zece povestiri ale lui Florin Lăzărescu, ai să te vezi plimbîndu-te pe stradă, ținînd cartea într-o mînă și dînd cîte-un „bună ziua” sfios tuturor oamenilor care trec pe lîngă tine. Ai să crezi că ești pe-un drum de țară, duminică dimineața devreme, cînd bunica, tata sau vreo mătușă mai în putere cară o tavă cu colivă și, într-o stare de amețeală și nesomn, știi că ți s-a întins și ție vreo sacoșă ajutătoare, cu linguri, șervete sau pahare – să fie primit, pe care nu trebuie s-o izbești de picioare, cînd o cari, să nu se spargă ceva de prin ea. Și sentimentul o să dureze.
„Lampa cu căciulă” adună zece episoade dintr-un serial de care tot încerci să fugi și pe care-l tot ascunzi într-un cotlon al minții, în care intri doar uneori, cînd te simți destul de confortabil. Prin fiecare povestire ajungi să rămîi mut, țintuit într-un scaun, cu spatele lipit de sobă și, în locul căldurii care-ți trece prin lîna vestei și-ți arde pielea, simți un sentiment de „acasă”, care-și găsește drum pînă la conștiință și-o face să tresară. Ecranizată în 2006, în regia lui Radu Jude, și premiată cu peste 30 de premii la festivalurile internaționale, povestirea cea mai populară, care dă și numele cărții, n-are niciun soi de adaos, față de celelalte. Toate vorbesc despre familie, despre rubedenii, cumetri sau nași și portretizează personajele, de cele mai multe ori, cu subiectivitatea onestă a copilului. Din detaliu în detaliu, și de la o situație specific românească de familie la alta, ajungi să-ți regăsești propriile rubedenii scăpate la trăit în paginile lui Florin Lăzărescu și să te atașezi, în răsfoit, de fiecare în parte.
Autenticitatea cu care scriitorul povestește istoriile nașilor, încropirea chefurilor din ogrăzile vecine și episoade din viețile altor oameni înconjurați de lumea dinamică a ruralului te lasă fără grai și fără curajul de a-ți imagina, măcar, ce urmează să se întîmple. Observi, însă, de la o povestire la alta, o tendință a autorului de a nara detalii succesive, care să contureze prin dimensiunile lor minuscule întregul curs al poveștii – poveste care, aproape de fiecare dată, se finalizează dintr-o dată, fără să te pregătească pentru tragicul și ironicul final pe care o să-l aibă. Sfîrșitul se-aseamănă mereu cu scosul unei măseluțe – e scurt, dureros și se uită, fără să știi cînd, către locul lăsat unei jumătăți de pagini albe, pe care-ai putea să-ți descoși trecutul și să-ți amintești ce-ai trăit. Ajungi să-ți spui, la sfîrșitul răbdării și capătului orelor din zi, fără ca măcar să ai părinții la o nuntă și să fii lăsat în grija bunicii, sau fără ca măcar să te fi cățărat pe-o grămadă de lemne, într-un apogeu al dezamăgirii, că oricum – „nu știi cum ți-a venit, așa, deodată, să plîngi”; dar s-a întîmplat.
Adaugă un comentariu