Scenariul unei vieți în Balcani
Navighează pe-o pagină de carte 18 aprilie 2016 Niciun comentariu la Scenariul unei vieți în Balcani 13Publicată pentru prima oară la Belgrad, cu titlul „Moartea e un zvon neverificat”, cartea lui Emir Kusturica și-a schimbat numele, între timp, trecînd de la afirmația tatălui său, Murat, la una dintre propriile sale întrebări chinuitoare. Aplecîndu-se, pentru început, spre o definire a uitării, regizorul sîrb ajunge singur la certitudinea că „cu cît te grăbești mai tare să uiți ce ți-a căzut în cap și cu cît te zorești mai mult să reformulezi faimoasa întrebare la persoana întîi singular Dar eu unde sunt în toată povestea asta?, cu atît ești mai cîștigat”.
Singura modalitate prin care poți deveni cititorul ideal al cărții lui Kusturica, este aceea de a-i accepta, chiar din primă instanță, talentul de regizor. Departe de autobiografia clasică, în care autorul pare să scape, întîmplător, și zeci de pagini despre realizările sale, „Unde sunt eu în toată povestea asta?” este sinteza unui jurnal al trăirilor și-al întîmplărilor care au transformat omul din spatele meseriilor.
Consemnate într-un șir cronologic, copilăria, adolescența și tinerețea sa par să curgă firesc, printr-un filtru al subiectivității, și să urmeze un curs autentic, reușind să te pună în fața unor lucruri pe care realizezi că parcă le-ai trăit și tu.
Presărată cu savoarea elementelor balcanice, ironică și realistă pînă-n măduva fiecărui cuvînt, cartea lui Emir Kusturica trece prin momente-cheie ale istoriei, precum zborul lui Iuri Gagarin în spațiu, tragedia destrămării Iugoslaviei sau cel al războiului din Bosnia-Herțegovina. Asemeni unui film, autobiografia sa trebuie înțeleasă vizual și personajele sale puțin grotești, cu sentimente pe măsură, trebuie să te facă doar să le apreciezi construcția, dinamismul și energia de care dau dovadă.
Un scenariu detaliat, o armă împotriva uitării sau un „simplu document despre viața mea”, pentru că „n-ar fi bine ca tot ce mi-a zbuciumat sufletul să rămînă pentru totdeauna inaccesibil, după plecarea mea în călătoria fără de sfîrșit”, cartea regizorului sîrb te aruncă în mijlocul vieții unui artist din inima Serbiei, căruia cinematografia și literatura par să fie doar laturi ale artei care i s-au cuvenit, scăldate, înainte de scoaterea lor în lume, într-o nebunie balcanică.
Adaugă un comentariu