Străinătatea din familie
Navighează pe-o pagină de carte 15 noiembrie 2015 Niciun comentariu la Străinătatea din familie 4
Cristina, fetița de 12 ani metamorfozată în adult din cartea Lilianei Corobca, este cea care construiește, capitol cu capitol, ca într-un mozaic al întîmplărilor triste, tărîmul celor mici care se joacă de-a cei mari, adică Kinderlandul. În paginile autoarei joaca stă departe de copilărie și nepăsarea, încîntarea sau altă bucată proeminentă a ludicului – toate se ascund și te transformă într-un martor al unei realități crunte, mult prea des întîlnite în vremurile noastre.
Cu întreaga gospodărie pe cap, ajungi încă din primele 30 de pagini să te miri că fetița ruptă din viață a Lilianei Corobca mai are timp să-i scrie mamei ca-ntr-o serie de scrisori confesionale tot ce i se pare că depășește conturul rutinei sale.
Înarmată cu o doză de curaj, Cristina alege cele mai neobișnuite lucruri prin care speră să-și înduplece părinții să se întoarcă din străinătate. Fără vreo urmă de prefăcătorie, stările sale și-ale fraților ei mai mici, Dan și Marcel, sînt redate cu o intensitate dezarmantă și toate lucrurile normale din viața unui copil ajung să capete amploare atunci cînd trebuie explicate și conduse mai departe prin mîinile și ambiția unui altuia.
Kinderlandul se transformă în gazda tuturor copiilor răniți și casa Cristinei și a fraților ei părăsiți începe să capete forma unui altar al sentimentelor celor mai pure și neînțelese de nimeni.
Încropirea siluetelor părinților și încăpățînarea așteptării lor fără întrerupere au rolul de a-ți aminti, din cînd în cînd, prin mijlocul unui capitol, de singurătatea, abandonul și rătăcirea care nu suportă încercarea Cristinei de fixare în durerea zilnică: „Nu plîngeți, acum avem de lucru. Facem program. Ora de plîns: opt seara. E mai bine așa”.
Finalul cărții Lilianei Corobca nu face decît să-ți accentueze starea de neputință în care te-a fixat încă de la început. Trecerea emoțională a fiecărui copil printr-un maldăr al sentimentelor contradictorii, în care dorul ajunge, într-un top al sincerității, mai presus de moarte, nu se poate transforma decît într-o invitație la deplîngerea unei realități, alături de cei trei copii. Ajungi și tu să „plîngi, fără să știi dacă de jale din cauza bunicii sau de bucurie că, în sfîrșit, mama și tata vor veni acasă”.
Adaugă un comentariu