Strigătele străzilor de iasomie
Navighează pe-o pagină de carte 6 martie 2016 Niciun comentariu la Strigătele străzilor de iasomie 13„Cel ce-i atras de întuneric se teme de văl/ Vîltoarea apei îl înspăimîntă/ Şi în călătorie de vrea să ne-nsoţească, / Mult dincolo de ţărmul tihnit ar trebui să răzbească” – aşa sună versurile lui Hafiz lăsate de de bunicul Babai nepoatei sale, Delphine, înainte de moarte. Moştenind dragostea de ţară a acestuia, tînăra jurnalistă alege să părăsească Parisul şi-şi mută întreaga existenţă în capitala Iranului, la Teheran. Prinsă într-un vîrtej de intrigi politice, de tradiţionalişti care nu reuşesc să-şi impună valorile altfel, decît prin violenţă, Delphine îşi găseşte un refugiu în casa bunicului său, viaţa întreagă devenindu-i subiect de reportaj.
Alături de bunica Mamani, de Niloufar sau de Sepideh – prietenele sale care-ar fi pus iubirea faţă de Iran mai presus decît orice, jurnalista franceză pătrunde cu frică în interiorul petrecerilor ilegale de noapte ale tinerilor din Teheran oscilează, pentru început, între izolare şi curiozitate. Cînd reportajele sale menite să spună adevărul despre locul în care trăieşte şi înafara graniţelor încep să devină periculoase pentru conducerea opresivă, intră în joc şi serviciile de securitate, ale căror ameninţări devin parte din rutina zilnică a fetei.
În continua sa încercare de-a înţelege atitudinea miliţiei Basij, tînăra jurnalistă se şi îndrăgosteşte. Borzou, şi el reporter pe jumătate iranian, pare să-i fie o copie fidelă, iniţiativele fetei şi determinarea de a înţelege ţara bunicului său, dublîndu-se, odată cu viaţa lor comună şi căsătoria.
Cartea lui Delphine Minoui te poartă de la fascinaţie la un soi sfîşietor de groază – de la patima tinerilor care luptă pentru apărarea voturilor lor, la violenţa de care asupritorii democraţiei iraniene dau dovadă, în încercările lor de înăbuşire a evenimentelor stradale. Treci, astfel, succesiv, de la mirosul de iasomie tipărit în liniştea şi-n pereţii unei clădiri, la strigătele tinerilor care doresc dreptate şi la focuri de armă nejustificate. Ca un pendul, fugind dintr-o extremă-n cealaltă, te găseşti citind cu tristeţe versurile străzii, care-ţi spun că „Bomba lacrimogenă are şi părţi bune/ Ca startul unei curse/ Alergi/ Ochii îţi ard/ Prima dată ţi-e frică”, şi imediat „Alergi” se transformă în „Alergăm/ Cu ochii plini de lacrimi/ Spre libertate”, parcă într-un cerc vicios politic şi religios existenţial.
Adaugă un comentariu