Viața în litere și idei
Navighează pe-o pagină de carte 19 mai 2014 Niciun comentariu la Viața în litere și idei 5
- Titlu: „Părul Venerei”
- Autor: Mihail Șișkin
- An: 2013
- Editură: Curtea Veche
- Gen: Ficțiune
Cum altfel ar putea fi o carte inspirată din jurnalul propriei mame, dacă nu plină de dragoste? Aceasta, sub toate formele ei, nu este decît hrană pentru viață. „Părul venerei” este o plantă care are nevoie de căldură pentru a trăi, la fel cum și Mihail Șișkin a avut nevoie de multă cunoaștere a altora, dar mai ales de autocunoaștere pentru a crește litere în pagini.
Romanul, construit ca o povestire întreruptă de o alta, are ca personaj principal un traducător anonim de limba rusă la un birou elvețian pentru imigranți. Acesta redă istorisirile auzite de la cei care solicită azil, care îl apasă și îi declanșează amintirile. Astfel retrăiește momentele de iubire cu fosta soție, călătoria lor în Italia, dar și crizele matrimoniale. Depărtarea de sufletul pereche și de fiul său, îl face să înfiripe o legătură bazată pe scrisori cu un anume Nabucodonosaurus, stăpînul unei împărăţii magice. Romanul oferă soluții, și chiar și pentru întrebarea „pentru cine scrii ” găsim răspunsuri în jurnalul tinerei Isabella, o cîntăreață celebră de la începutul secolului al XX-lea. Femeia trimirea mereu scrisori, dar destinatarul era ales în funcție de starea de spirit. Probabil de aceea scriem, că să ne confesăm personelor pe aceeași lungime de undă cu noi.
Cu toate că acțiunea este plasată în Elveția, romanul este valabil pentru orice epocă datorită temelor pe care autorul le abordează. Stoicismul nu este punctul central al cărții, dar nu este nici acea fericire egoistă, obținută din eforturile altcuiva. Împlinirea vine din descoperirea avantajelor pe care le ai. Pînă și tinerețea este o virtute, care nu trebuie înecată în ură și războaie, ci trebuie fructificată prin cîntec. Întreaga operă a lui Mihail Șișkin este un comentariu al maximei latinești „carpe diem”. Dacă un om este ucis la un capăt al lumii, la celălalt capăt sînt alți zece care se bucură că trăiesc. Compasiunea este importantă, dar viața este prea scurtă ca să fim triști. Trebuie să accepți suferința ta și a celor din jur și dacă nu o poți înfrînge, să înveți să te bucuri de ea.
Construcția romanului nu este una tipică în care se găsește un deznodămînt, o concluzie. Practic, viața este luată ca atare și așternută pe hîrtie, într-o ordine haotică, fiind explorate și discutate aspecte eterne precum frumusețea, dragostea sau puritatea. Ideile aceste cărți sînt baza, iar întrebările despre moarte și despre limitele dintre oameni intrigă. Nu este un roman care trebuie înțeles, căci dacă încerci să îi cauți logica riști să îi pierzi esența. Trebuie doar simțit.
Adaugă un comentariu