Vrăjitorul talismanelor
Navighează pe-o pagină de carte 11 noiembrie 2013 Niciun comentariu la Vrăjitorul talismanelor 7„Demonii vîntului” este o carte pentru cei cărora le place să se încîlcească în ornamente stilistice, în buclele metaforelor și în vîrtejul imaginilor. Nu este nicidecum un roman pentru anticalofili, ci pentru aceia care caută să se îmbete cu fiecare pagină, pe care o sorb rînd cu rînd.
Daniela Zeca știe cum să vrăjească prin cuvinte, prin firul povestirii sale despicat ca o plasă peste timpuri străvechi și noi, peste opulența orientală a lumii arabe și învățăturile europene. Romanul este ca o fotografie înrămată, cu marginile înțesate de agate roșii, de safir alb și cornalină pentru că toată țesătura narativă pornește de la bijutierul Saiyed. Tînărul „cu pielea smeadă și ochi cenușii, cu o uitătură ca sticla” este un vrăjitor al pietrelor, un îmblînzitor al miezului fierbinte prins în crusta mineralelor. Din primele rînduri te trezești în atelierul unui meșter care a învățat să dezmierde pietrele prețioase de parcă o viață le-ar fi înțeles graiul. Aproape că simți fierbînțeala nisipului din deșert din timpuri străvechi, cînd te lovește ca o rafală de vînt o boare a modernității. Saiyed nu e un bijutier bătrîn din vremea nomazilor, ci e un tînăr din secolul al XXI-lea, a cărui viață e țesută în culorile vii ale nestematelor sau în umbra doliului. Împrejurul său, șeicul Mo, ucenicul Ibrahim, tatăl adoptiv sau doica Berthe sînt precum filigranul unui pandantiv, în mijlocul căruia lucește o singură piatră prețioasă.
Detaliile spațiale sînt măsurate milimetric. Aproape că simți furtuna de nisip de la etajul 57 al Burj Khalifa, cel mai înalt turn al Dubaiului, sau dogoarea nopților sufocante din Abu Dhabi. Pare că fiecare imagine redată prin cuvinte a fost mai întîi schițată pe o pînză de pictură sub lupă, pentru ca fiecare curbă a pensulei să iasă perfect. De aceea, atunci cînd citești despre cum „Dubaiul se revărsa precum laptele dat în foc. Spuma albă a zorilor se îneca imediat în reziduurile de la Al Quoz și se făcea verde, apoi roșu murdar în suburbiile de la Al Barsha’a”, dinaintea ochilor ți se așază o pictură a „Orașului-regat”.
Însă aceasta este doar rama fotografiei, căci sub învelișul ei stau filele altor timpuri. Lași lumea arabă în spatele retinei pentru a răsfoi jurnalul bunicului lui Saiyed, care dezvăluie un tablou valah al secolului al XIX-lea.
Din nou, căutătorii de comori răscolesc taine îngropate, mergînd de această dată pe urma Tezaurului de la Pietroasele. Blestemul nestematelor îl urmărește pe bijutier ca o moștenire, pentru că el este cel care trebuie să poarte povara secretelor lor.
Adaugă un comentariu