19 miliarde pe un bol de căpșuni
Primul răcnet 24 februarie 2014 Niciun comentariu la 19 miliarde pe un bol de căpșuni 6Săptămîna trecută a avut loc una dintre cele mai mari tranzacții de pe Internet făcute vreodată. Acum, într-o perioadă în care mai toate marile companii de pe Web (Google, Microsoft sau Apple) se cam feresc să facă achiziții, Facebook a plătit 19 miliarde de dolari pentru aplicația mobilă WhatsApp. Apărută în 2009, aceasta din urmă funcționează pe toate platformele de smartphone (Android, iOS, Windows, Symbian etc.) și numără pînă în prezent cam 450 de milioane de utilizatori activi.
La bază, WhatsApp este o aplicație care permite schimbul de mesaje gratuite între utilizatorii ei, indiferent de operatorul de telefonie. Mai mult, cu ajutorul acesteia se pot trimite poze, filmulețe, melodii sau chiar coordonatele de pe hartă. Principalul mod prin care dezvoltatorii scot bani prin intermediul aplicației nu sînt reclamele, (aceștia avînd o politică clară împotriva lor) ci o subscripție de 99 de cenți pe an, care este cerută de la utilizatori doar după ce aceștia se bucură de primul an gratis.
Cît despre tranzacție în sine, în spatele ei stau și cîteva detalii amuzante. Ucraineanul Jan Koun, fondatorul aplicației, încercase în 2007 să se angajeze la Facebook însă a fost refuzat. Cîțiva ani mai tîrziu și după cîteva idei strălucite, acesta stabiliea împreună cu Mark Zuckenberg termenii celei mai mari afaceri ale sale chiar în ziua de Sfîntul Valentin, nu la o masă plină de hîrțoage și contracte, ci de căpșuni cu ciocolată.
Pe WhatsApp se trimit în fiecare zi între utilizatori în jur de 500 de milioane de fotografii, cu 150 de milioane mai multe decît pe Facebook.
Totuși, de ce ar scoate „gigantul albastru” 19 miliarde de dolari din buzunar cînd aceștia au și ei propria lor aplicație de mesagerie mobilă? Editorii Time au încercat să răspundă la această întrebare și au adunat teoriile mai multor jurnaliști, din care rezultă cîteva concluzii.
În primul rînd, avînd în vedere că pe WhatsApp se trimit în fiecare zi între utilizatori în jur de 500 de milioane de fotografii, cu 150 de milioane mai multe decît pe Facebook, aceștia au vrut să recapete dominața. De asemenea, aceștia își propun să devină un fel de conglomerat social-media în care să aibă cîte o aplicație pentru orice și să atragă publicul tînăr. Cele mai bune exemple sînt Instagram, cumpărat pentru un miliard în 2012, sau aplicația pentru știri, Paper, care deși la noi încă nu a apărut, deja pune internauții pe jar. Un alt motiv preconizat îl reprezintă pur și simplu informațiile care circulă între utilizatori în sensul că Facebook încearcă să afle interesele fiecăruia în parte cu scopul de a stratifica și mai mult reclamele pe care le vedem de fiecare dată cînd ne petrecem timpul pe platforma socială. Însă oricare ar fi motivul, viața socială a viitorului pare din ce în ce mai plină de reclame și aplicații „fără de care nu putem trăi”.
Adaugă un comentariu