Campionul își face școală acasă

1001 de chipuri Niciun comentariu la Campionul își face școală acasă 9

De 6 ani, de cînd și-a cumpărat prima mașină, Răzvan Frățianu par­ticipă la fiecare competiție națio­na­lă de drift. De cînd s-a înscris în campionat, suceveanul este primul pilot din afara capitalei care după ce alunecă periculos prin orașe a­junge pe podium. Dar primul mo­ment în care a ajuns pe treapta cea mai de sus a fost în 2011, atunci cînd la Brașov, la volanul mașinii sale, BMW E36, a avut cel mai bun timp. Primul titlu de „Campion Național de Drift” la vîrsta de 33 de ani a fost urmat în 2012 de unul de vi­ce­campion. „Concurez cu mași­na pe care mi-am luat-o acum 6 ani.

Era una de stradă, foarte bine echipată. Cu timpul am început să mi-o trans­form și de la motorul de 200 de cai putere am ajuns treptat la 640. Ma­și­na este complet mo­di­ficată spe­cial pentru competițiile de drift și res­pectă normele euro­pe­ne din divi­zia profesionistă”, îmi spune Răzvan, enumerînd apoi ce­le două titluri in­ternaționale pe ca­re le-a obținut. Lo­cul al treilea pe echipe și locul al șaptelea la individual.

Drift-uri de unul singur

În 2010 de cînd a participat la în­ființarea Federației Române de Drift, Răzvan a intrat în legalitate și trep­tat, împreună cu alți piloți a pus ba­zele campionatului național de drift. Pînă atunci, își lua mașina și  făcea drift-uri în centrul Sucevei în­dată ce se lăsa noaptea ca să nu deranjeze traficul sau să stîrnească mînia vreunui șofer. Răzvan parti­ci­pă însă și la concursuri organiza­te în afara campionatului de drift pentru că, după ce a fost observat de public, o serie de parteneri s-au oferit să-l susțină necondiționat. „Eu îi ajut prin prezența mea în concursuri. Principalul meu obiectiv este să adun puncte și palmares jucînd în campionat și astfel nu îi pierd nici pe ei”, îmi explică Răzvan.

Su­ceveanul a învățat singur să facă drift pentru că în zonă nu exis­tă vreo școală care să se ocupe cu in­struirea viitorilor piloți. De ace­ea, campionul se gîndește să facă el însuși prima școală de acest gen din zona Moldovei. „În România sînt doar două școli de drift și acelea se află în București. Există un plan, momentan doar teoretic, prin care să încerc să fac prima școală de drift din regiune.”

Taxi de 640 de cai putere

Deși prezența în circuitele mici nu este importantă în cam­pio­nat, acestea necesită investiții fi­nan­ciare și din acest motiv Răzvan Frățianu alege să facă taxi-drift. „A­ceastă ramură permite celor care doresc să fie pasageri la o re­pre­zen­tație de drift contra unei sume de bani. Sînt puține persoane care se exteriorizează și mai ales pe su­prafețe mici cum este aici. În circui­te mai mari am avut pasageri care întradevăr au țipat, s-au manifestat altfel. Eu îmi văd de treaba mea însă, nu le spun nimic”, și astfel Răz­van își poate scoate măcar o mică parte din investițiile făcute în ma­și­nă.

În afara circuitului de drift, Răzvan este reprezentantul firmei Toyota din Suceava și îmi explică că nu poate lucra în alt domeniu. „Dacă nu ai un service la dispoziție să-ți pregătești mașina, să plătești fiecare operațiune, nu aș putea să fac drift-uri”. La evenimentul la care l-am întîlnit, o femeie și un copil stă­teau aproape de locul pe unde tre­buia să iasă mașina lui Răzvan. Co­pi­lul bătea din palme, rîdea și țipa „Uite. Drift!”. Abia după ce s-a în­che­iat reprezentația lui Răzvan am aflat, de la acesta, că femeia și co­pilul erau de fapt familia lui. La fie­care competiție ei sînt cei mai mari fani ai pilotului. „Este o pa­siune care fără suportul soției nu este posibilă.”

Autor:

Liza CÎRJĂ

Colaborator la „Opinia studențească", masterand la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top