Copilărie vîndută clarinetului
1001 de chipuri 27 martie 2013 Niciun comentariu la Copilărie vîndută clarinetului 3„Clarinetistul trebuie să fie ca un munte”, îmi împărtășește Radu, student în anul al III-lea la Facultatea de Arte din Iași. E din Chișinău, dar a venit să studieze aici „pentru că sînt mai multe oportunități”. E înalt, brunet, cu spatele lat, asemenea unei stînci solitare bătută de valuri. Își așază din cînd în cînd bretonul cu o mișcare scurtă din cap atunci cînd părul îi inundă privirea și zîmbește mult.
A început să facă muzică din clasa I. „Părinții își doreau să ajungă muzicieni, dar cum erau vremurile atunci în Moldova nu au putut, așa că ne-au dat pe mine și pe fratele meu să învățăm un instrument.”
Fluierul a fost primul pe care Radu l-a studiat. A fost ca o joacă, așa că nu a simțit nici o clipă că noua activitate l-ar îngrădi, că i-ar răpi din timp. Încet a învățat să mînuiască și fluierul geamăn, cavalul și ocarina și abia în clasa a V-a s-a apucat de clarinet. „Pînă atunci nu aveam încă plămînii lucrați. Pentru clarinet e nevoie de mult mai mult efort, de mai mult suflu”, îmi explică tînărul de 22 de ani.
Fiecare cuvînt i se rostogolește liniștit de pe buze, impregnat de graiul moldovenesc.
Însă la început nu i-a fost ușor cu noul instrument. Avea unul profesional, dar părți din el erau mai mult de formă, ca „o machetă”. Abia după ce profesorul său de atunci și-a dat seama că tînărul muncește chiar dacă are un clarinet incomplet, i-a dat el piesa care îi lipsea. „Atunci a fost prima dată cînd m-am îndrăgostit de muzică. Cînd am văzut că în sfîrșit îmi ies piesele, am zis că asta este, că asta vreau și trebuie să fac”. În privire îi apar scîntei, licăriri scurte de lumină îi joacă în ochii negri și pieptul i se înfoaie. Zîmbetul care trăda timiditatea pînă atunci se transformă în unul de satisfacție, de mîndrie pentru momentul care l-a făcut să muncească.
„A doua oară cînd m-am îndrăgostit de clarinet a fost în clasa a IX-a cînd, doar după cîteva săptămîni de muncă în care cîntam șapte sau opt ore pe zi, am reușit să cîștig un concurs. Am văzut că fac bine ce fac și că nu am muncit în zadar.” Fiecare cuvînt i se rostogolește liniștit de pe buze, impregnat de graiul moldovenesc ce se îmbină plăcut cu chipul care are trăsături line și moi. Îmi explică apoi că fiecare instrumentist cîntă altfel pentru că „deși pe partitură e aceeași poveste, fiecare o spune diferit, fiecare lasă alt suflu și alt înțeles în funcție de mentalitatea lui, de starea de spirit, de personalitate.”
Cînd nu studiază muzica clasică cîntă populară. Așa a ajuns să fie „muzicant” la nunți sau botezuri, iar atunci îi place să mai schimbe instrumentul. „Chiar acum, la ultimul botez, oamenii se uitau uimiți cînd făceam schimb cu colegii. Treceam cînd la clape, cînd la acordeon, și cîntam fiecare cu instrumentul celuilalt. Principiile sînt cam aceleași și nu-i greu”, zice cu convingere Radu.
La plecare zîmbește încurcat și dăm mîna. „E primul meu interviu”, spune Radu. „Dar ar trebui să mă obișnuiesc cu ele. Dacă ajung celebru ce o să fac atunci?”
Adaugă un comentariu