Educația schițată-n umbre
1001 de chipuri 15 mai 2016 Niciun comentariu la Educația schițată-n umbre 23Într-un mușuroi zgomotos de oameni care se mișcă haotic în toate direcțiile, un băiat cu părul zbîrlit de vîntul călduros de mai, privește cuviincios pe sub ochelarii mari cu rame negre. Îl recunoști pe Ștefan după portofoliul cu schițe pe care îl ține strîns la piept, ca pe un talisman neprețuit, și te îndeamnă să-l răsfoiești. Energia pe care-o transmite te provoacă parcă să vezi în ce culori îi sînt desenate paginile. Ștefan Costin este student în anul I la departamentul de Design, al Facultății de Arte Vizuale și Design, de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași și se declară un pasionat al contururilor, formelor și ideilor.
Dorința de a învăța să transpună responsabil cîte-un strop din tainele imaginilor l-a determinat pe Ștefan să se înscrie în competiția pentru conceperea unui nou logo pentru Festivalul Internațional al Educației. După două săptămîni de studiu, foi pline de cuvinte care să dea vigoare ideii de educație internațională și vreo două-trei zile de idei coapte la foc mic, pe care a presărat și o notă cu „identitate culturală”, și-a făcut o mapă încăpătoare de sugestii de fonturi și încadraturi, pentru ceea ce urma să fie noua siglă a festivalului. N-a crezut că este cîștigătorul pînă în momentul în care a fost anunțat și asta nu pentru că nu tratase competiția cu seriozitate, ci pentru că simțea că poate fi loc și de mai bine.
Muncă de documentare
Deși părinții săi sînt programatori și i-au cultivat de mic gîndirea pragmatică, tînărul a simțit, încă din clasele mici, o înclinație către artă, sub toate variațiile sale de formă și font. A început cu muzica, imediat după ce și-a convins tatăl să cumpere o chitară la care să poată învăța să se joace cu notele. Nu i-a luat mult timp pînă a ajuns să cînte, așa cum spune rîzînd, în „trei trupe și jumătate”, căci ultima trupă pe care și-o făcuse cu niște prieteni n-a apucat să mai aibă niciun concert, spre deosebire de primele trei cu care a participat la balurile bobocilor de prin licee.
O pasiune a dus destul de repede la o alta, iar Ștefan a început să cumpere CD-uri și casete muzicale, doar pentru a putea studia mai îndeaproape desenele de pe carcase. „Îmi plăcea să înțeleg ce a vrut artistul să transmită prin imaginile respective sau prin îmbinarea culorilor. Urmăream să văd cam cît de bine exprimă asta ideea albumului”, spune băiatul în timp ce îți plimbă degetele peste niște foi lucioase, frumos ordonate pe masă.
Așa a început să deseneze, la început mai stingher și apoi, pentru că a simțit că poate mai mult, din ce în ce mai bine. Pasiunea asta nu s-a materializat foarte repede, căci după terminarea liceului a ales să se înscrie la Arhitectură, simțind că acolo viitorul poate fi mai sigur. După patru ani în care a fost încercat de gîndul că alegerea n-a fost cea potrivită a prins curaj, mai întîi să-și schimbe domeniul și mai apoi să pariticipe la concursuri de design și să lucreze ca să se claseze printre primii.
Vede în asta un mod de exprimare a creativității, dar mai mult o muncă de documentare, o analiză atentă a subiectului și o studiere a pieței, iar ulterior, o așezare a ideii pe hîrtie. „Nu cred că designul înseamnă artă, ci mai degrabă un răspuns dat la o problemă. Acest răspuns se găsește doar printr-o cercetare îndelungată a temei și apoi prin crearea unui concept. Asta este cea mai simplă parte”.
Spre evoluție țintește și de acum, căci își dorește ca peste vreo 10 ani, cînd a trecut deja prin cîteva firme de la care a reușit să învețe cum devine design-ul o meserie, să poate avea o firmă proprie, pe care
s-o ancoreze în tehnologia modernă care, conchide el, este „cheia viitorului”.
Adaugă un comentariu