Lecția diacriticii scurte
1001 de chipuri 12 decembrie 2012 Niciun comentariu la Lecția diacriticii scurte 3Patru lucruri îți rămîn lipite de suflet cînd vorbești cu Ana Maria. Privirea și zîmbetul, amîndouă mărunte și copilăroase, care nu-i străpung mărturisirile cu vreun curaj nerostit. Care se leagă de părul întunecat și de mîinile sfioase și-o fac un pui de om cu glas șușotit. Pînă cînd te trăsnesc celelalte două.
Cînd vorbește de catedră, de copii, de franceză, de emoții, Ana se aprinde, se schimbă, îndrăznește. Privirea și zîmbetul îi sînt altele, amîndouă mai mari, mai pline de drag și de-o speranță. „Cînd am predat prima oară, la clasa a V-a, m-am dus din pauză și imediat s-au entuziasmat, eram un lucru nou pentru ei, mi i-am cîștigat”, își amintește ea de întîia oră din timpul facultății care nu s-a mai numit curs. Mulți i-au spus, cînd s-a înscris la Litere, că fără îndoială va ajunge profesor. Și, cu toate că-i place să-și cunoască și celelalte opțiuni, acum, în anul al III-lea, n-a vrut să-și refuze posibilitatea de-a ajunge un mentor, ca aceia care au plămădit din ea omul de-acum, profesorii de-acasă, din Roman. A crescut în Săbăoani, de unde-și amintește cum pornise a-și învăța verișorii franceză, școlărește, cu degetul pe manual. Acum se gîndește că, după licență, ar pleca în Franța, să audă pretutindeni limba care-i e atît de dragă.
„Îmi era teamă să nu-mi zică din start că n-am talent de profesor.”
Cu frica-n sîn
Nu știa că anul acesta avea să pregătească planuri de lecții pentru elevi din Iași, pentr-o jumătate de an parcă prea scurtă. „Modulul ține prea puțin, zic eu, aș vrea să mai fie vreun an măcar, să mă formez într-adevăr. După semestrul ăsta rămîn cu o poftă, cu multe nefăcute”. În seara asta vine de la o oră cu o clasă a VIII-a, de la Liceul „Mihai Eminescu”, poate ceva mai obosită decît de obicei. „Cei mai mari cred că trebuie înfrînați mai tare, le mai amintesc de-o notă mică, de-un minus”, îmi spune Ana Maria în vreme ce capătă glas. „La prima oră am plecat de-acasă cu frică, nu știam dacă o să am voce! Și după ce profesoara mi-a spus «nu mă așteptam să te aud atît de bine». Îmi era teamă să nu-mi zică din start că n-am talent de profesor”. Se gîndea mai ales la faptul că venea după un profesor, după un stil și că „e greu să fii umbra lui”.
Glasul Anei s-a răzvrătit abia cînd și-a căutat talentul de care crede că e nevoie ca să „fii” la catedră, nu doar să reziști în spatele ei ca după o cazemată. „Și răbdare multă. Și curaj. Și atitudine, să nu te simtă că ești acolo doar ca să bifezi un modul într-o programă, că te-au și taxat” și colțul buzelor îndrăznesc să-i urce mai sus. Ana e o idealistă, crede în sămînța care se poate sădi, în orice limbă, în copii. „Trebuie să te atașezi de ei întîi, chiar dacă ți-e frică de întrebările lor. Nu mi-a plăcut, sincer, postura de-a nu ști ceva cînd m-au întrebat cei de-a VII-a un detaliu de vocabular. Bine că mai erau doar zece minute pînă la sfîrșit!”, spune ea aproape orgolios. Însă i se fac din nou mărunte și privirea și surîsul îndreptate spre copilul care se foiește a joacă în dreptul nostru. „Uite-l!”, zîmbește ea cu gîndul că l-ar putea învăța pe pitic ce este și unde se-așază o croșetă.
Adaugă un comentariu