Partituri între două tărîmuri
1001 de chipuri 6 martie 2012 Niciun comentariu la Partituri între două tărîmuri 3Nu-mi amintesc să fi văzut vreodată claviatura pianului din Sage descoperită și nici stativul de partituri mai aproape sau mai departe de el. Îl știu așa, înțepenit în echilibru. Însă Raluca își amintește cum vibrau coardele la atingerile apăsate ale degetelor ei pe clape. Natural, gingaș și viu ca sunetul acela îi este acum zîmbetul cînd îmi vorbește, fără veleități de artist, despre ce înseamnă să îndrumi mîinile altora printre notele în alb-negru ale instrumentului.
De fapt, pentru copiii dar și pentru cei mari cu care se așază, acasă, pe scăunel, dinaintea pianului, muzica este chiar ea, femeia aceasta tînără, cu părul de un roșu domolit și c-o strălucire în privire care-amintește de portretele de abecedar ale dascălilor. Predă educație muzicală în clase de gimnaziu și liceu, iar cînd se întoarce acasă își face vreme pentru alți învățăcei. Aceia care caută taine direct în cutia de rezonanță a pianului, nu în manuale.
Și, deși totul pornește, ca mai mereu, de la ideea de a face un bănuț în plus, „meditațiile, mai ales la un instrument, pornesc din dragoste”, îmi spune Raluca. Iar ea știe ce înseamnă patima muzicii, căci a gustat dintr-însa și la pian, și în corul în care cîntă sau la concertele și repetițiile celor două trupe de care nu se poate despărți, cu toate că, uneori, timpul nu-i ajunge. Dar pe primul loc sînt pianiștii la devenirea cărora vrea să simtă că pune un umăr. „Am o responsabilitate în primul rînd față de copii. Să știu că au rămas ei cu ceva”.
Calmul de dinaintea meditațiilor
Mă întreabă surîzînd dacă m-am gîndit să studiez un instrument, ca și cum ar fi știut că nu stăpînesc unul, încă. „Noi, muzicienii, ne simțim, parcă, unii pe alții”, îmi explică ea și aruncă o privire spre celălalt capăt al cafenelei, unde-l recunoaște pe bateristul trupei de rock alternativ în care cîntă. Revine într-un suflet la masă și-și amintește de primul lor concert. Avea, atunci, pe scenă, „o clăpiță primită la opt ani pe care am exersat pînă la 16 ani. Dintotdeauna mi-am dorit să fac pian și-am învățat teoria prin practică”.
O vrăjitoare în Țara Muzicii
Pentru Raluca cea mai importantă e, de altfel, practica. Se simte asta și din felul în care privește spre pian, din cînd în cînd, stînd pe scaunul cel mai apropiat de el din toată încăperea. De la meditații rămîne cu amintiri care-i dau calmul faptului că e parte din lucrurile care îmbunătățesc, cumva, generațile ce vin din urmă. „Am acum o fetiță de șase ani la pregătire. Am inventat «Țara Muzicii» pentru ea. C-o vrăjitoare și mai mulți prieteni, iar asta e broscuța”, chicotește ea, în timp ce scoate din geantă un creion cu clape de pian desenate de-a lungul lui și o figurină verde într-unul din capete. În realitate, ca și în jocul lor, „se întîmplă tot felul de tragedii și bucurii în lumea muzicii”.
Uneori trece mai rar peste clapele pianului de acasă, după ce îi pleacă elevii. Însă nu-l uită niciodată și pentru ea contează la fel de mult ca și pentru cei pe care-i învață. „Seara, oricît de obosită aș fi, mă așez la pian, cînt, studiez, îmi dezleg degetele”, îmi mărturisește ea cu temeinicia unui om care nu vrea să-și uite chemarea. În joacă sau mai în serios, lumea Ralucăi se împarte între studiouri de repetiții, săli de clasă și cei cărora le predă, acasă, dragostea de pian.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu