Vinerea neagră trasă la tigaie

1001 de chipuri, 1001 de măști Niciun comentariu la Vinerea neagră trasă la tigaie 21
Vinerea neagră trasă la tigaie

De Black Friday magazinele se tran­­sformă în loc de pelerinaj. Te pre­­gătești din timp, te rogi să se ie­f­tinească produsele pe care ți le do­­rești și apoi te prezinți, de pre­fe­­rat la prima oră a dimineții, la in­­tra­rea în magazin. Apoi ur­mea­ză îmbul­zea­la și lupta cu alți clien­ți pentru pro­dusele cu cel mai mic preț sau pen­tru cele care au redu­ce­rile cele mai subs­tan­ția­le.

Pe culoarele din Palas este la fel de aglomerat ca într-o zi de Cră­­ciun. Nu ai cum să înaintezi în pro­priul ritm, așa că te adaptezi la cel al mulțimii. Ai însă suficient timp să a­runci cîte un ochi prin vi­tri­ne, să mai caști gura pe la tarabele cu bijuterii sau să tragi cu urechea pe la ce se mai discută.

O întreagă familie – copii, pă­rin­­ți și bunici – merg agale în spa­te­­le meu. Băiatul cel mare vrea un te­­lefon nou și știe că azi e la redu­ce­­re, sora lui are nevoie de un nou us­­cător, iar mama vrea ceva electrocasnice. Tatăl însă îi readuce cu ca­­pul pe pămînt și le spune că au ba­ni doar de frigider și de a­pa­ra­tul radio pentru bunică. „Mai as­cul­tăm și noi țara cînd stăm în bu­că­tă­rie”, își motivează bătrîna cum­pă­ră­turile.

Cu toate că astăzi electrocasni­ce­le sînt cele mai căutate produse, A­lex nu a ajuns la magazinul Flan­co din Palas pentru a-și lua vre­un telefon sau laptop, ci pentru o tigaie. „Am luat-o cu vreo 50 de lei deși era aproape dublu. Abia aștept să merg să fac prima porție de cartofi prăjiți în ea”, îmi spune rîzînd băiatul. E a treia tigaie pe ca­re o cumpără de la începutul a­nu­lui universitar, dar pe celelalte do­uă le-a luat din supermarket, la 20 de lei. S-au zgîriat repede așa că acum a vrut să investească în ceva mai bun.

Cei mai mulți dintre cei care au călcat astăzi în magazinul Flan­co din Palas au venit să-și ia televizor. Este mereu coadă în fața e­cra­ne­lor plate, iar trei dintre angajați le explică oamenilor avantajele fie­cărui produs. Ionuț, un băiat din staff, îmi spune că vînzările de Black Friday au crescut în com­pa­ra­ție cu anul trecut. Cele mai căutate pro­duse sînt televizoarele, urmate de telefoane și aparate foto. „Cei care au venit azi, cei mai mulți, ști­au exact ce-și doresc. Au ur­mă­rit produsele și două săptămîni, iar a­cum, cînd s-a redus prețul, au ve­nit și au luat produsul”, îmi ex­plică acesta.

Călătorie printre electrocasnice

Din Palas mă îndrept spre Car­re­four Era. Mă urc într-un microbuz din Târgu Cucu și aștept. De la prima stație aproape că nu mai este loc nici în picioare. Iar la fie­ca­re oprire nimeni nu dă vreun semn că ar vrea să coboare, iar că­lă­­tori, tot urcă. Ajuns la des­ti­na­ție mă simt ca într-o excursie. Fac par­­te dintr-un grup compact care se îndreaptă spre Altexul din com­­­­plex. Printre rafturi se văd o su­me­­denie de oameni, iar angajații a­­leargă de colo pînă colo ca niște spi­­­riduși în atelierul lui Moș Cră­ciun.

„Dar ăsta are opt giga memorie internă”, încearcă un băiat de cel mult 16 ani să-și convingă tatăl să-i ia alt telefon. „Da, dar e și mai scump cu 1200 de lei”, i-o taie ta­tăl său. „Dar poate pune bunica res­tul” se roagă băiatul și imediat scoa­­te telefonul ca să facă rost de res­­tul de bani. Și a făcut, drept do­va­dă că după 15 minute zburda cu telefonul în mînă spre ieșire.

Autor:

Andrei Mihai

Secretar de redacție la Opinia studențească, student în anul al II-lea la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” , secția Teologie Didactică de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top