Lupta nedreaptă pe front
1001 de măști 29 mai 2016 Niciun comentariu la Lupta nedreaptă pe front 20Pregătirile pentru proiecția filmelor în aer liber au început cu mult timp înainte în campusul studențesc „Titu Maiorescu” din Iași, care a fost cuprins de un aer franțuzesc pe tot parcursul săptămînii trecute, însă vremea le-a fost potrivnică.
Vîntul care suflă rece și picăturile de ploaie grăbesc pașii oamenilor de pe stradă. Eu mă îndrept spre poarta care duce la Turnul de apă al Universității „Alexandru Ioan Cuza” la proiecția filmului „Indigenii”, ce s-a mutat de pe iarba fragedă din campus tocmai în turnul care pare a fi un Turn Eiffel al Iașului.
Atmosfera prietenoasă și priveliștea de deasupra orașului au adunat iubitorii filmului francez împreună. Rînd pe rînd, spectatorii coboară din lift și se alătură celor deja prezenți în sală. Un tînăr brunet, cu barbă, ne mărturisește înainte de începerea proiecției că filmul pe care urmează să îl vizionăm pune în prim-plan o problemă sensibilă a statului francez: situația cetățenilor din fostele colonii franceze, care au luptat pentru libertatea Franței în cel de-al doilea Război Mondial. Deodată se face liniște-n sală și toate privirile se-ndreaptă spre ecran. „Am eliberat o țară! E țara mea chiar dacă nu am văzut-o niciodată”, e crezul soldaților africani înrolați în Armata Franceză în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, personajele filmului „Indigenii”.
Melodia tristă din coloana sonoră ne transpune în doar cîteva secunde în atmosfera anilor ’40 ai secolului trecut, iar dezordinea și situația tensionată din film aproape că instaurează o izolare a fiecăruia în alte vremuri. „Miroase! Pămîntul francez e mai bun”, mărturisește un soldat african, nedesprins de povara trecutului, ci mai degrabă însoțit și în război de sărăcia patriei sale. Prin public circulă o tavă cu brioșe din care sînt serviți cei prezenți, „alune sau ciocolată?”, ne-întreabă de la un capăt la altul fata cu părul blond, prins în coadă. Gustînd din cînd în cînd din desert, oamenii își țin privirile țintite spre ecran, de unde se-aude tot mai des zgomotul bombardamentelor. „Ți-e frică?”, se aude din stînga mea o voce în șoaptă, iar răspunsul e lăsat să se înțeleagă dintr-un clătinat aprobator al fetei cu părul creț cu bluză albastră.
Cu mîinile pe genunchi sau adunate la piept, spectatorii urmăresc concentrat jocul actorilor din filmul premiat la Cannes în 2006 pentru interpretare masculină. Zgomotul exploziilor, a împușcăturilor și razele abia întrezărinde de la apus instaurează în sală o panoramă prielnică pentru o seară de miercuri petrecută la un film francez din vremea războiului. Din sală se mai desprinde cîte un oftat în semn de ușurare. Filmul acesta pare că nu a impresionat doar prin scenariu, ci a pătruns mult mai departe. Statul francez și-a recunoscut vina, plătind pensii pentru o parte dintre veteranii din vremea celui de-al doilea Război Mondial.
Adaugă un comentariu