Ultima lecție, în construcție
1001 de măști 10 iunie 2013 Niciun comentariu la Ultima lecție, în construcție 0E ca la clasa întîi. Doar că mamele aranjează acum eșarfele albastre pe umerii copiilor cu 16 ani mai trecuți prin viață. Florile așezate pe genunchii părinților nu mai sînt pentru învățătoare, ci pentru cei care au absolvit Facultatea de Construcții și Instalații, după patru ani de cursuri întoarse pe toate părțile.
Sala Mare de Spectacole a Teatrului Național din Iași respiră parfumul lor, în timp ce o doamnă îmbujorată, așezată două scaune mai la dreapta mea, își răcorește grăbită fața cu o bucățică de hîrtie folosită pe post de evantai, semn că aerul se încarcă tot mai mult cu căldura seacă.
În lojele de la etajul al doilea, Roxana și Alice, care au venit la curs pentru Gabriel, sînt atente la cei trei tineri din fața noastră, care prezintă cele șase grupe din an. Însă pe cei 300 de absolvenți puteam doar să îi auzim, fiindcă stau așezați pe locurile din fața scenei, pe care nu le putem cuprinde cu privirea de după balustrada încărcată cu motive aurii. „Păi să urce pe scenă, de ce îi prezintă și ei stau pe scaune?”, răsare un glas de bărbat vădit iritat de pe rîndul din spate. Ne lungim în zadar gîturile chiar și cînd unul dintre profesorii veniți le ține absolvenților o cuvîntare de „Rămas bun” de la loja aflată sub a noastră. „Pînă aici nu bate, degeaba”, spune același bărbat, după care adaugă că îi va ierta totuși. „Au emoții, mai au «de construit», nu și-au dat seama probabil că nu o să vedem de aici”, adaugă împăciuitor.
Ingineri cu simț artistic
„Arhitecții și inginerii au luat-o fiecare pe drumul lor la un moment dat în trecut. Dar știm de fapt că și azi studenții ingineri o mai iau pe alte cărări.” Buna dispoziție se citește în glasul bărbatului din spate, care rîde zgomotos la glumele profesorului apărut pe scenă. După ce află cum și de ce forma cupolei sălii în care se află influențează acustica acesteia, publicul se pierde printre „asize de piatră” și alte noțiuni din inginerie. Ei nu au fost la cursurile pe care profesorul le pomenește în cuvîntarea sa. Șoaptele și chicotelile își fac așadar loc printre invitați, dar sînt stinse de prezentatorii care anunță că „motorul cursului sînt elementele artistice”.
Scena se umple în sfîrșit de absolvenții talentați la dans, care se mișcă cînd pe ritmuri de vals, cînd în zgomotul muzicii de club. Roxana se miră lîngă mine de numărul lor mare. „La cursul nostru festiv am fost vreo 20 cu toții”, îmi spune, după care adaugă că a terminat Facultatea de Fizică acum doi ani. În spate, bărbatul iritat de mai devreme aplaudă în ritmul pașilor dansați pe muzica mixată de pe scenă de DJ-ul anului. Aplauzele se revarsă înspre studenți de la bunicii și părinții din sală, însă cîți dintre ei or fi înțeles rostul dansului pe Gangnam Style?
Ana SIPOȘ
Adaugă un comentariu