1.000 de morți, îngropați și uitați la Ciurea
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 15 ianuarie 2017 Niciun comentariu la 1.000 de morți, îngropați și uitați la Ciurea 215Nimeni nu pare să știe sau să-și mai amintească de cel ce-a fost desemnat de către istorici drept cel mai mare accident feroviar din România și al treilea, ca număr de victime, din lume. Cunoscut sub numele de „Catastrofa de la Ciurea”, accidentul, care a avut loc în toiul Primului Război Mondial, a fost mușamalizat de guvernul vremii și cele aproape 1.000 de victime au fost catalogate drept victime de război, iar, mai apoi, îngropate într-o groapă comună din apropierea gării din Ciurea. Fie că astăzi se mai caută explicații științifice sau se presupune că întreaga catastrofă a fost, de fapt, un atentat bine pus la punct, victimele rămîn aceleași și singurul lucru pe care oamenii îl mai pot face acum, la împlinirea a 100 de ani, este să-ncerce să cunoască istoria, s-o înțeleagă și să aprecieze eforturile oamenilor care și-au găsit sfîrșitul acolo și care-au făcut lucruri mari pentru lumea în care astăzi trăim.
Sîmbătă, 14 ianuarie, la Ciurea a avut loc un eveniment organizat de Statul Major al Forțelor Navale, Primăria Comunei Ciurea și TVR Iași, care a dorit să marcheze catastrofa ce a avut loc cu 100 de ani în urmă, în noaptea de 31 decembrie, 1916.
***
„Da’ ce s-a întîmplat, don’șoară, la Ciurea? Ce-i acolo?”, mă-ntreabă șoferul de taxi nedumerit. „Am aflat io că-i ceva astăzi, da’ la ce bun?”. Îi spun că acolo, în 1916, chiar în noaptea de anul nou, a avut loc un accident feroviar în care au murit aproape 1.000 de oameni. „Și de ce nu s-a scris?” Ridic din umeri a nedumerire și-i spun c-am găsit că s-a scris. Am citit eu pe Internet că pînă și Mihail Sadoveanu are o carte. „Lasă-mă, don’șoară, Sadoveanu era ca ăștia, pe interes politic! Se dădea și scria din ce direcție îi bătea vîntu’ mai bine.” Nu mai zice nimeni nimic și se-așterne o liniște de-o poți tăia cu cuțitul. Știu că mă-ntreba, de fapt, de ce n-a scris presa. Și eu mă-ntrebam.
La o răscruce, în apropierea gării, un pîlc de oameni stă strîns pe marginea drumului. Femei încotroșmate, cu basmale pe cap și bărbați deopotrivă. Pe partea opusă a drumului stau oficialitățile – primarul comunei Ciurea, comandori, ofițeri, preoți și alți invitați. Cele două plăci comemorative care urmează să fie descoperite stau ascunse sub pînze colorate în roșu, galben și-albastru și, în mijlocul străzii, în rînduri aliniate perfect stau studenți în uniforme ai Academiei Navale, veniți tocmai din Constanța. „Ce se-ntîmplă astăzi aici? Dacă știm? S-a răsturnat un tren acum ceva timp”, spune o femeie, potrivindu-și glasul printr-o tuse seacă. Toată lumea așteaptă nerăbdătoare, nedumerită și pe cale să-nghețe, să-și aleagă vocile o ordine-n fața microfonului. Ceremonia nu se-amînă deloc și, răspunsul, întîrziat cu 100 de ani, începe să se construiască. „Catastrofa de la Ciurea” capătă proporții, cuvînt cu cuvînt și devine dintr-o dată sinonimă cu, după spusele istoricului Liviu Brătescu, „un gest reparatoriu al nostru”. Noi, cei din mulțime, încă nu știm ce reparăm.
Drumul către libertate sau atentatul asupra demnitarilor ruși
„Catastrofa de la Ciurea” este numele accidentului feroviar din noaptea de anul nou din 1916, cînd Primul Război Mondial se afla în plină desfășurare. Dat fiind faptul că oamenii oricum sufereau din cauza veștilor proaste primite de pe front, guvernul vremii a interzis și a controlat răspîndirea în presă a dezastrului de la Ciurea. „Nu au existat fotografii, pentru că nu s-au făcut. Circulă peste tot niște variante, dar sînt cu un alt tren, nu cu cel din 1916”, îmi spune Mircea Dorobanțu, directorul Muzeului Căilor Ferate. Se uită la mine cu tristețe și-mi spune c-au încercat să obțină cît mai multe imagini de-atunci, dar nu s-a putut. Are în piept prinsă o insignă mică cu o locomotivă neagră și, dînd din mîini, începe să-mi explice care este, conform celor știute din breaslă, adevăratul motiv al accidentului. „Erau mai multe vagoane decît erau permise să coboare, erau 26, așa că nu au putut frîna un așa număr mare de tone”.
N-aveai, pe-atunci, cum să nu lași oamenii să urce în tren. „Acela era drumul lor spre libertate, toți fugeau din calea bombardamentelor – erau militari români, militari ruși – și foarte mulți civili, femei și copii care stăteau deasupra, pe vagoane sau pe scări, pe un ger năprasnic, să nu le spună nimeni nimic. Trenul era ca un ciorchine.” Cînd trenul a plecat din Bîrnova, pe la unu noaptea, mecanicii au început să frîneze și, cînd au văzut că nu e suficient, au luat o decizie disperată – aceea de a frîna cu contrapresiune – adică au băgat presiune în sens invers în cilindrii locomotivei, ca să-i învîrtă roțile invers. „Deși viteza maximă pe oră era de 45 de kilometri, trenul a ajuns să aibă 65, așa că atunci cînd au ajuns la Ciurea, deși nu se răsturnase, avea deja o viteză destul de mare.” La Ciurea nu exista, însă, o linie dublă și, pe linia directă, era atunci un tren cu produse petroliere care aștepta să urce. Trenul dinspre Bîrnova a fost trecut pe o linie alăturată, însă din cauza vitezei de 65 de kilometri la oră și a curburii de la macaz, care nu permitea decît o viteză de 20 de kilometri, s-a răsturnat și toate vagoanele au năvălit peste cele cu produse petroliere. „Restul sînt prostii. Vagoanele erau, să nu uităm, iluminate cu lămpi de gaz, care aveau foc. Foc peste gaz, domnișoară – ce altceva se putea întîmpla?”
Dincolo de explicațiile raționale, în lipsa unei anchete și victimă a unei mușamalizări, „Catastrofa de la Ciurea” își contrazice evenimentele, în funcție de omul cu care alegi să vorbești. „Multe surse istorice spun că o serie înreagă de demnitari ruși, personalități ale guvernului de la Moscova – se aflau atunci în 12 vagoane din acel tren”, spune inginerul Radu Bellu, de la Regionala de Căi Ferate din Brașov. Pentru că frînele, conform teoriei sale, au fost verificate la Bîrnova și, mai apoi, după 400 de metri, au cedat, inginerul crede și susține apăsat, cu tărie, prin fiecare cuvînt pe care-l spune, că a fost vorba „despre un atentat bine gîndit și bine executat, de către o echipă de oameni de specialitate”. N-ai de unde să știi, e-adevărat, dar „după proba de frînă, echipa a sărit din tren”. „A fost, se pare, un interes asupra familiilor de demnitari ruși care veneau la Iași. Păcat c-au dus atîția oameni spre moarte”, spune bătrînul cu tristețe, după care îngaimă un „Dumnezeu să-i odihnească, oricum ar fi!”.
Mormîntul de la 500 de metri de gară
Înghit în sec. Bilanțul prezentat atunci a fost de peste 1.000 de morți. „Cu siguranță au fost mult mai mulți”, îmi spune bărbatul cu o voce joasă. Deși explicațiile par plauzibile, lipsa unei anchete oficiale n-a lăsat pe nimeni niciodată să fie sigur de cauzele accidentului. Deși oamenii din Ciurea nu știu decît că s-a răsturnat un tren, mulți dintre ei nu au nicio idee că victimele accidentului au fost îngropate într-o groapă comună uriașă, care și-acum se află la o distanță de aproape 500 de metri de gară.
Printre oamenii care-au murit la Ciurea s-au numărat, deși sursele nu menționează numele acestora, și prințul Vasile Cantacuzino, fiul lui Matei B. Cantacuzino, locotenent în armata română și comandorul Alexandru Cătuneanu, un nume rar și foarte puțin cunoscut de români. Acesta din urmă a fost autorul primei hărți de navigație a Mării Negre. „Meritul acestei hărți îi aparține”, îmi spune Mariana Păvăloiu, profesor la Academia Navală din Constanța. Vocea i se-ntristează cînd vorbește de Cătuneanu și regretă că multe dintre realizările lui n-ajung atît de departe, precum ar trebui. „Harta aceasta era cea care făcea asigurarea navigației în zonă și, tot pe baza măsurătorilor ei, s-a dovedit că există și o zonă magnetică, care atrage navele și care provoacă pagube. Atunci, pentru evitarea zonei, s-a construit farul de la Tuzla.” Alexandru Cătuneanu venea spre Iași cu trenul care l-a dus spre moarte, cu o misiune către Marele Cartier General, stabilit aici. „Era însoțit de aghiotant, nu era singur”, spune femeia gînditoare. Aghiotantul a povestit, mai apoi, cum Cătuneanu a sărit din tren la timp să se salveze, dar, la auzul unui strigăt de femeie, nu a ezitat și s-a întors s-o ajute, punîndu-și în joc propria viață. „Așa sînt marinarii – învățați să salveze omul la apă, vedeți? Aici a salvat însă și omul de la foc.”
***
Gerul se întețește și copiii din sat dau buzna printre studenții îmbrăcați în uniforme, care-au defilat și s-au ferit din drumul principal. Se-avîntă printre mese, strigă și împart bucăți din colacii mari de pe masă, rămași de la slujba de pomenire. Plăcile comemorative, acum dezvelite, amintesc de cei 100 de ani împliniți de la „Catastrofa de la Ciurea”, de oamenii care-au murit și spun tuturor, de la răscrucea drumurilor, c-acolo a avut loc cel mai mare accident feroviar din țară, despre care nimeni nu pare să-și mai amintească.
Adaugă un comentariu