Caii putere, ambulanța mașinilor împotmolite

Povești fără timbru Niciun comentariu la Caii putere, ambulanța mașinilor împotmolite 135
În prezent sînt 533 de membri, iar unii dintre ei fac parte și din alte cluburi off-road.

Pasiunea pentru off-road îi face pe cei mai mulți șoferi să calce pedala și să pornească pe cele mai abrupte și mai periculoase trasee. O plăcere vinovată de care „suferă” destui români și care i-a motivat să parcurgă mii de kilometri pînă în Siberia, pe traseele din țară sau pur și simplu să participe la competiții. Mai sînt, totuși, și alți pătimași ai acestui sport care, dincolo de pasiune, încearcă să îi ajute pe cei aflați la nevoie. Un astfel de exemplu este comunitatea Rescue 4×4, un concept bazat pe voluntariat, care urmărește să ofere sprijinul șoferilor aflați în situații dificile cu mașina.

Chiar și acum, pe grupul de Facebook RESCUE 4×4 oamenii fac schimb de mesaje stabilind zone în care este nevoie de ajutor, și căutînd persoane disponibile să contribuie la misiuni. Însă modul în care se des­fă­șoară comunicarea nu este efi­cien­tă pentru ca toate solicitările să fie a­coperite. „Făceam parte deja de mai bine de un an din grupul de Facebook RESCUE 4×4 unde membrii de acolo își lăsau numărul de mo­­bil și anunțau zona în care sînt disponibili, mașina și echipările a­cesteia. Am observat limitarea pe ca­re o avea această abordare, fiind ne­cesar să scrollezi și să cauți persoa­nele dispuse să te ajute în zona ta, plus faptul că nu folosesc cu toții Facebook”, îmi spune Mihai Tuhari, inițiatorul paginii Rescue 4×4, care a fost lansată pe 8 noiembrie 2015. La 27 de ani, Mihai este web deve­lo­per în București, iar această meserie pe care o practică de mai bine de ze­ce ani i-a venit în sprijin cînd s-a gîn­dit să dezvolte ideea unei comu­ni­tăți de off-road și să pună bazele u­nei platforme online pe care comu­nicarea între membri și solicitanți să se realizeze mai ușor. Astfel, după numai două săptămîni de la lansare, existau membri ai comunității în întreaga țară, echipați și pregătiți să-și ofere sprijinul la nevoie. „Fac parte din grupul Rescue 4×4 de cînd a fost lansată pagina online, din no­iembrie 2015, și am fost unul din cei care s-a oferit să o testeze tehnic și să ofere feedback. Dorința de a a­juta m-a motivat să devin membru, dar și spiritul de aventură și off-road care ne-a adunat pe toți în comunitate. Pe lîngă latura cea mai impor­tantă și utilă, trebuie să recunoaștem că e și o dorință de aventură în ac­țiunile de recuperare pe care le fa­cem”, spune Călin Șerbănescu, unul dintre membri.

Pasiunea care tractează mașini

Mirosul adrenalinei a atras iu­bitori ai off-road-ului din toate zo­nele României și i-a unit pe un site care reușește să gestioneze cazurile raportate astfel încît niciunul nu rămîne nerezolvat. Chiar dacă nu sînt foarte multe solicitări, majoritatea au fost pe timpul iernii, cele mai dificile fiind acelea în care ma­șina a rămas împotmolită sau înză­pezită.

Un astfel de caz a avut loc la sfîr­șitul lunii februarie la Pasul Tabla Buții din județul Prahova, unde un Jeep Grand Cherokee a rămas suspendat în zăpadă. Bărbatul care a solicitat ajutor din partea comu­ni­tății de off-road a ales, totuși, să pă­ră­sească autovehiculul alături de fa­milia sa pentru a evita să rămînă peste noapte în vîrful muntelui. Du­pă 15 km de mers pe jos a ajuns în primul sat unde s-a întîlnit și cu echipa Rescue 4×4. Chiar dacă cei mai apropiați membri ai platfor­mei se aflau în Brașov, iar locația era în­tr-o zonă greu accesibilă, aceștia au hotărît să meargă pentru a rezolva situația. Întreaga operațiune a du­rat opt ore, iar pentru soluționarea ei a fost nevoie de patru mașini Suzuki Jimny care să tracteze Jeepul, acesta fiind mult mai greu. Apariția urgențelor nu lasă timp prea mult pentru organizare, iar toate detaliile se stabilesc pe moment. „Pleacă mai multe mașini pentru că șansele ca una dintre ele să se strice sînt des­tul de mari, iar condițiile de exploa­tare sînt dificile. Practic, patru ma­șini Suzuki Jimny au scos Jeepul din mocirlă. Două l-au tras cu troliul, iar celelalte două erau legate de primele”, povestește Sorin Văleanu, unul dintre membrii Rescue 4×4.

Unele solicitări vin chiar din inima orașelor care se dovedesc, de multe ori, capcane mai mari pentru șoferi. Numeroase solicitări sînt făcute din București și necesită trac­tarea mașinilor împotmolite în no­roi, chiar dacă ai spune că în ca­pi­tală străzile sînt asfaltate.

Însă nu toate cazurile raportate aduc cu ele adrenalina drumului de munte, stîncile, traseele înguste și abrupte. Unele solicitări vin chiar din inima orașelor care se dovedesc, de multe ori, capcane mai mari pentru șoferi. Numeroase solicitări sînt făcute din București și necesită trac­tarea mașinilor împotmolite în no­roi, chiar dacă ai spune că în ca­pi­tală străzile sînt asfaltate. „Am ră­mas împotmolit în noroi. Rog ajutor”, spune unul dintre utilizatorii site-ului. „Mi s-a afundat fața ma­șinii în noroi și nu am reușit să o scot nici cu ajutorul vecinilor. Nu se mișcă sub nicio formă”, scrie un alt solicitant. Alteori, membrii platformei sînt chemați cînd șoferii au probleme de alimentare cu mașina, au rămas fără baterie sau s-a rupt o curea și au nevoie să fie tractați.

Site-ul bunelor intenții

În spatele acestor demersuri, alți oameni pun în mișcare lucrurile și se asigură că informația este distri­buită așa cum trebuie. Contrar ocu­pației sale de bază, aceea de web de­veloper, care presupune muncă de birou, Mihai, inițiatorul Rescue 4×4, nu se limitează să ajute stînd în fața calculatorului și se implică activ, luînd parte la intervenții și căutînd soluții care să faciliteze cît mai mult solicitarea comunității. „Pe viitor e­xistă în plan colaborarea cu insti­tu­țiile statului pentru a putea oferi ajutor în cazuri în care este nevoie de asistența unor autoturisme 4×4 bine echipate”, explică acesta.

După ce incidentul este raportat pe site, acesta trebuie activat de administratorii paginii, evitînd, în acest mod, împrejurările în care so­licitările ar putea fi false. După acti­vare sînt trimise automat prin SMS și e-mail celor mai apropiați 50 de membri de locul în cauză, și, în ace­lași timp, este publicat automat pe pagina de Facebook.

Însă pagina nu poate ține locul serviciilor de urgență care trebuie apelate în cazurile grave. Pentru a atrage atenția asupra acestui lucru, în momentul în care cineva dorește să ceară ajutorul trebuie să completeze un formular prin care se i­den­tifică cele mai importante aspec­te, printre care locul și pro­blema în cauză. „Platforma este destinată situațiilor în care este necesară inter­venția unor mașini cu tracțiune inte­grală și echipate corespunzător. Ast­fel, incidentele de ordin tehnic sau mecanic ce au loc într-o localitate ma­re nu sînt activate”, adaugă Mihai.

După ce incidentul este raportat pe site, acesta trebuie activat de administratorii paginii, evitînd, în acest mod, împrejurările în care so­licitările ar putea fi false. După acti­vare sînt trimise automat prin SMS și e-mail celor mai apropiați 50 de membri de locul în cauză, și, în ace­lași timp, este publicat automat pe pagina de Facebook.
Raportarea incidentelor poate fi făcută doar pe platforma Rescue 4×4 care este optimizată și pentru utilizarea ei pe dispozitivele mobile (telefoane și tablete). Deo­camdată, aplicația funcționează doar pentru telefoanele care au un sistem de o­perare Android, urmînd să fie im­ple­mentată și pentru iOS, însă nu­mai după finalizarea versiunii na­tive de Android. „Momentan este nevoie de conexiune la Internet pentru a solicita asistența membrilor. În plan este înființarea unui număr de urgență sau chiar a unui dispece­rat, astfel încît cei care au nevoie de ajutor să poată să trimită SMS sau să apeleze acel număr”, a spus Mihai.

Este important ca cei care fac parte din comunitate să aibă mașini 4x4, ATV-uri sau motociclete Enduro.

Este important ca cei care fac parte din comunitate să aibă mașini 4×4, ATV-uri sau motociclete Enduro.

Pînă atunci, oricine poate recur­ge la aceste servicii fără să fie nece­sară crearea unui cont, condiție pusă doar persoanelor care doresc să de­vină membri ai comunității. „În mo­mentul în care un membru se în­re­gistrează, acesta poate alege dacă dorește să primească notificări pen­tru întreg județul sau doar pentru o arie (radial în kilometri) față de lo­ca­litatea sa, atunci cînd este raportat un incident”, explică bărbatul. O altă condiție cere ca cei care vor să facă parte din grup să aibă o echi­pare minimă pentru off-road. „Este foarte important ca membrii să dis­pună de 4×4, ATV sau motocicletă Enduro. De asemenea este important ca acestea să fie echipate măcar cu anvelope cu profil special pentru noroi, astfel încît să nu rămînă, la rîndul lor, împotmoliți, în cazul în care ar dori să intervină”, ada­ugă Mihai.

Acum, platforma are 533 de mem­bri în sistem, iar majoritatea dintre ei face parte și din alte cluburi de off-road. Munca din spatele site-ului stă în mîinile a cinci oameni ca­re pun totul la punct astfel încît ca­zurile să fie gestionate cum trebuie, iar utilizatorii să nu întîm­pine difi­cultăți. În urmă cu o lună, Rescue 4×4 și-a anunțat interconectarea cu apli­cația de navigație și trafic Waze, astfel încît locul persoanelor care ra­­portează incidente și transmit co­or­donatele prin intermediul GPS-ului, apare automat și pe harta Waze.

Autor:

Ancuța CIOCOIU

Studentă în anul al II-lea la Departamentul de Jurnalism şi Stiinţe ale Comunicării. Înrămez realitatea din jur sub forma ei brută, dar păstrez mereu puţină naivitate în buzunar.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top