Caii putere, ambulanța mașinilor împotmolite
Povești fără timbru 28 martie 2016 Niciun comentariu la Caii putere, ambulanța mașinilor împotmolite 135Pasiunea pentru off-road îi face pe cei mai mulți șoferi să calce pedala și să pornească pe cele mai abrupte și mai periculoase trasee. O plăcere vinovată de care „suferă” destui români și care i-a motivat să parcurgă mii de kilometri pînă în Siberia, pe traseele din țară sau pur și simplu să participe la competiții. Mai sînt, totuși, și alți pătimași ai acestui sport care, dincolo de pasiune, încearcă să îi ajute pe cei aflați la nevoie. Un astfel de exemplu este comunitatea Rescue 4×4, un concept bazat pe voluntariat, care urmărește să ofere sprijinul șoferilor aflați în situații dificile cu mașina.
Chiar și acum, pe grupul de Facebook RESCUE 4×4 oamenii fac schimb de mesaje stabilind zone în care este nevoie de ajutor, și căutînd persoane disponibile să contribuie la misiuni. Însă modul în care se desfășoară comunicarea nu este eficientă pentru ca toate solicitările să fie acoperite. „Făceam parte deja de mai bine de un an din grupul de Facebook RESCUE 4×4 unde membrii de acolo își lăsau numărul de mobil și anunțau zona în care sînt disponibili, mașina și echipările acesteia. Am observat limitarea pe care o avea această abordare, fiind necesar să scrollezi și să cauți persoanele dispuse să te ajute în zona ta, plus faptul că nu folosesc cu toții Facebook”, îmi spune Mihai Tuhari, inițiatorul paginii Rescue 4×4, care a fost lansată pe 8 noiembrie 2015. La 27 de ani, Mihai este web developer în București, iar această meserie pe care o practică de mai bine de zece ani i-a venit în sprijin cînd s-a gîndit să dezvolte ideea unei comunități de off-road și să pună bazele unei platforme online pe care comunicarea între membri și solicitanți să se realizeze mai ușor. Astfel, după numai două săptămîni de la lansare, existau membri ai comunității în întreaga țară, echipați și pregătiți să-și ofere sprijinul la nevoie. „Fac parte din grupul Rescue 4×4 de cînd a fost lansată pagina online, din noiembrie 2015, și am fost unul din cei care s-a oferit să o testeze tehnic și să ofere feedback. Dorința de a ajuta m-a motivat să devin membru, dar și spiritul de aventură și off-road care ne-a adunat pe toți în comunitate. Pe lîngă latura cea mai importantă și utilă, trebuie să recunoaștem că e și o dorință de aventură în acțiunile de recuperare pe care le facem”, spune Călin Șerbănescu, unul dintre membri.
Pasiunea care tractează mașini
Mirosul adrenalinei a atras iubitori ai off-road-ului din toate zonele României și i-a unit pe un site care reușește să gestioneze cazurile raportate astfel încît niciunul nu rămîne nerezolvat. Chiar dacă nu sînt foarte multe solicitări, majoritatea au fost pe timpul iernii, cele mai dificile fiind acelea în care mașina a rămas împotmolită sau înzăpezită.
Un astfel de caz a avut loc la sfîrșitul lunii februarie la Pasul Tabla Buții din județul Prahova, unde un Jeep Grand Cherokee a rămas suspendat în zăpadă. Bărbatul care a solicitat ajutor din partea comunității de off-road a ales, totuși, să părăsească autovehiculul alături de familia sa pentru a evita să rămînă peste noapte în vîrful muntelui. După 15 km de mers pe jos a ajuns în primul sat unde s-a întîlnit și cu echipa Rescue 4×4. Chiar dacă cei mai apropiați membri ai platformei se aflau în Brașov, iar locația era într-o zonă greu accesibilă, aceștia au hotărît să meargă pentru a rezolva situația. Întreaga operațiune a durat opt ore, iar pentru soluționarea ei a fost nevoie de patru mașini Suzuki Jimny care să tracteze Jeepul, acesta fiind mult mai greu. Apariția urgențelor nu lasă timp prea mult pentru organizare, iar toate detaliile se stabilesc pe moment. „Pleacă mai multe mașini pentru că șansele ca una dintre ele să se strice sînt destul de mari, iar condițiile de exploatare sînt dificile. Practic, patru mașini Suzuki Jimny au scos Jeepul din mocirlă. Două l-au tras cu troliul, iar celelalte două erau legate de primele”, povestește Sorin Văleanu, unul dintre membrii Rescue 4×4.
Unele solicitări vin chiar din inima orașelor care se dovedesc, de multe ori, capcane mai mari pentru șoferi. Numeroase solicitări sînt făcute din București și necesită tractarea mașinilor împotmolite în noroi, chiar dacă ai spune că în capitală străzile sînt asfaltate.
Însă nu toate cazurile raportate aduc cu ele adrenalina drumului de munte, stîncile, traseele înguste și abrupte. Unele solicitări vin chiar din inima orașelor care se dovedesc, de multe ori, capcane mai mari pentru șoferi. Numeroase solicitări sînt făcute din București și necesită tractarea mașinilor împotmolite în noroi, chiar dacă ai spune că în capitală străzile sînt asfaltate. „Am rămas împotmolit în noroi. Rog ajutor”, spune unul dintre utilizatorii site-ului. „Mi s-a afundat fața mașinii în noroi și nu am reușit să o scot nici cu ajutorul vecinilor. Nu se mișcă sub nicio formă”, scrie un alt solicitant. Alteori, membrii platformei sînt chemați cînd șoferii au probleme de alimentare cu mașina, au rămas fără baterie sau s-a rupt o curea și au nevoie să fie tractați.
Site-ul bunelor intenții
În spatele acestor demersuri, alți oameni pun în mișcare lucrurile și se asigură că informația este distribuită așa cum trebuie. Contrar ocupației sale de bază, aceea de web developer, care presupune muncă de birou, Mihai, inițiatorul Rescue 4×4, nu se limitează să ajute stînd în fața calculatorului și se implică activ, luînd parte la intervenții și căutînd soluții care să faciliteze cît mai mult solicitarea comunității. „Pe viitor există în plan colaborarea cu instituțiile statului pentru a putea oferi ajutor în cazuri în care este nevoie de asistența unor autoturisme 4×4 bine echipate”, explică acesta.
După ce incidentul este raportat pe site, acesta trebuie activat de administratorii paginii, evitînd, în acest mod, împrejurările în care solicitările ar putea fi false. După activare sînt trimise automat prin SMS și e-mail celor mai apropiați 50 de membri de locul în cauză, și, în același timp, este publicat automat pe pagina de Facebook.
Însă pagina nu poate ține locul serviciilor de urgență care trebuie apelate în cazurile grave. Pentru a atrage atenția asupra acestui lucru, în momentul în care cineva dorește să ceară ajutorul trebuie să completeze un formular prin care se identifică cele mai importante aspecte, printre care locul și problema în cauză. „Platforma este destinată situațiilor în care este necesară intervenția unor mașini cu tracțiune integrală și echipate corespunzător. Astfel, incidentele de ordin tehnic sau mecanic ce au loc într-o localitate mare nu sînt activate”, adaugă Mihai.
După ce incidentul este raportat pe site, acesta trebuie activat de administratorii paginii, evitînd, în acest mod, împrejurările în care solicitările ar putea fi false. După activare sînt trimise automat prin SMS și e-mail celor mai apropiați 50 de membri de locul în cauză, și, în același timp, este publicat automat pe pagina de Facebook.
Raportarea incidentelor poate fi făcută doar pe platforma Rescue 4×4 care este optimizată și pentru utilizarea ei pe dispozitivele mobile (telefoane și tablete). Deocamdată, aplicația funcționează doar pentru telefoanele care au un sistem de operare Android, urmînd să fie implementată și pentru iOS, însă numai după finalizarea versiunii native de Android. „Momentan este nevoie de conexiune la Internet pentru a solicita asistența membrilor. În plan este înființarea unui număr de urgență sau chiar a unui dispecerat, astfel încît cei care au nevoie de ajutor să poată să trimită SMS sau să apeleze acel număr”, a spus Mihai.
Pînă atunci, oricine poate recurge la aceste servicii fără să fie necesară crearea unui cont, condiție pusă doar persoanelor care doresc să devină membri ai comunității. „În momentul în care un membru se înregistrează, acesta poate alege dacă dorește să primească notificări pentru întreg județul sau doar pentru o arie (radial în kilometri) față de localitatea sa, atunci cînd este raportat un incident”, explică bărbatul. O altă condiție cere ca cei care vor să facă parte din grup să aibă o echipare minimă pentru off-road. „Este foarte important ca membrii să dispună de 4×4, ATV sau motocicletă Enduro. De asemenea este important ca acestea să fie echipate măcar cu anvelope cu profil special pentru noroi, astfel încît să nu rămînă, la rîndul lor, împotmoliți, în cazul în care ar dori să intervină”, adaugă Mihai.
Acum, platforma are 533 de membri în sistem, iar majoritatea dintre ei face parte și din alte cluburi de off-road. Munca din spatele site-ului stă în mîinile a cinci oameni care pun totul la punct astfel încît cazurile să fie gestionate cum trebuie, iar utilizatorii să nu întîmpine dificultăți. În urmă cu o lună, Rescue 4×4 și-a anunțat interconectarea cu aplicația de navigație și trafic Waze, astfel încît locul persoanelor care raportează incidente și transmit coordonatele prin intermediul GPS-ului, apare automat și pe harta Waze.
Adaugă un comentariu