Cele 12 muze ale copilului orchestră
Povești fără timbru 6 martie 2012 Niciun comentariu la Cele 12 muze ale copilului orchestră 6
Cînd a apărut pentru prima dată în fața publicului, era atît de mic încît căciula de oaie îi acoperea privirea și în pauzele dintre melodii trebuia să o aranjeze. Opincile îl încurcau și abia putea merge cu ele. Nici la caval nu ajungea bine cu degetele pentru că era mai mare decît dînsul. Dar a cîntat la el, la ocarină și cimpoi pînă a ajuns să îmblînzească 12 instrumente de suflat care îi cedează acum degetelor precum lutul moale în mîinile olarilor. A renunțat la joacă pentru asta, dar a învățat un altfel de joc, unul în care nu a trebuit vreodată să țintească poarta, ci publicul din marile săli de spectacol.
Prima dată cînd l-am văzut pe Andrei pe scenă, avea zece ani și ținea timid un fluier în mînă, degetele mici acoperind perfect găurile instrumentului din lemn. Dacă nu ar fi fost o orchestră în spate care să îl acompanieze, ai fi zis că la el s-a gîndit Liviu Rebreanu cînd i-a dat naștere lui Ion: băiețandrul care iubește pămîntul și cîntă prin crînguri la fluier. Privea pierdut în sală de parcă ar fi citit partitura pe chipurile spectatorilor și sufla cu putere ca nu cumva să-și piardă sunetul.
A lăsat apoi repede jos bățul din lemn și toată sala a avut impresia că a uitat ce urmează. Nu au trecut nici cîteva secunde și Andrei a luat dintr-un suport aflat pe podea un nai. A continuat să cînte de parcă nu s-ar fi oprit o clipă și, în spatele lui, viorile îl acompaniau zbîrnîind. Pe suport așteptau încă două instrumente gata să prindă viață în mîinile băiatului. Următoarea a fost ocarina, o bucățică de lemn roșu care arăta ca un măr pe care copilul avea să îl mănînce cu poftă. Degetele i se mișcau cu repeziciune și la un moment dat am pierdut ritmul. Singurul care înțelegea cînd trebuie să lase aerul să treacă prin găurile instrumentului era micul cîntăreț.
Întotdeauna se apleca cu grabă în fața publicului, strîngea repede bucățile din lemn, ca un comerciant care închide prăvălia, și fugea repede în culise.
Cavalul cît un pui de om
Au trecut șapte ani de cînd Andrei Maxim apărea sfios pe scenele din Moldova și, acum, cînd privește în trecut, îmi spune că nu i-a lăsat nici o amintire mai grea. „Îmi aduc aminte doar că mama m-a învățat să mă aplec în fața publicului. Îmi spunea mereu: «apleacă-te, că toți soliștii fac asta și tu pur și simplu pleci așa»”, povestește amuzat tînărul. O pîndea pe mama sa cu colțul ochiului, punea mîna dreaptă grav la mijloc și apleca dintr-o smucitură capul. Avea pe atunci părul pînă aproape de umeri și un breton care îi acoperea puțin privirea.
De atunci a învățat să cînte la 12 instrumente de suflat și pe toate își amintește că le-a însușit din ambiție, fără studiu sau profesori. „La început nu aveam înclinație spre așa ceva, dar tata, care făcea clarinet, m-a pus să cînt la fluier”, spune Andrei ridicînd firesc din umeri. Din trusa de instrumente pe care a avut-o tatăl său la început, i-a mai rămas doar acest fluier la care băiatul a început să cînte mai mult din curiozitate. „La început nu-mi plăcea deloc, deși cîntam binișor, apoi am început să îl stăpînesc din ce în ce mai bine și mi-am zis «stai așa, că începe să îmi iasă»”. Cu celelalte instrumente, munca a venit de la sine.
Andrei își frînge degetele și le așază cuminte pe genunchi, ca la ora de muzică. Îmi spune că singurele repetiții pe care le face înainte de spectacolele tradiționale sînt cele cîteva acorduri dinainte de a intra pe scenă. Și-a întipărit atît de bine mișcările degetelor încît partiturile ar fi de prisos. „Înainte de cîntare, mai dau oleacă din buze și gata. Le-am studiat la vremea lor, acum doar mi le amintesc, mi-ar fi incomod să învăț populară după note pentru că ar fi ceva mecanic”, recunoaște tînărul solist coborînd privirea în podea, de teamă să nu pară obraznic.
Cînd și-a cumpărat cavalul de la un tîrg din Bistrița, era mai mare decît el. „Ca să pot cînta, trebuia să mă așez pe pat și să stau lungit, uite așa”, povestește Andrei întinzîndu-se pe spătarul scaunului și aruncînd picioarele sub masă, imitînd poziția în care exersa la instrumentul lung cît el. Abia peste jumătate de an a reușit să îl stăpînească bine, cînd „am mai crescut un pic”. Cu cimpoiul a fost aceeași poveste, era mare și abia îl putea cuprinde în brațe, „mai lipsea să mă îmbrac în kilt (n.r.: fustă scoțiană) și zici că eram din altă lume”, povestește tînărul rîzînd cu însuflețire.
Fluierul, dichis într-o cameră aglomerată
Acum Andrei petrece pînă la patru ore pe zi studiind muzica simfonică, în timp ce populara îi mai răsună din cînd în cînd în urechi la auzul vreunei melodii cunoscute. „Mai pun cîteodată mîna și pe nai, mai cînt și la instrumente, nu le las așa, mai ales că am toată camera împînzită cu ele”, spune tînărul jucîndu-se cu degetele deasupra mesei.
Cel mai greu a stăpînit naiul pe care a mers să îl învețe la un profesor în Ucraina cînd avea zece ani. Este singurul instrument tradițional pe care l-a studiat pentru că tehnica suflării este diferită de a celorlalte. În rest „populara pentru mine este ca o joacă, improvizez, ascult, cînt”. De altfel, este unica joacă pe care o stăpînește foarte bine pentru că „în timp ce prietenii mei alergau la fotbal, eu trebuia să stau și să studiez; la început mă ținea tata doar jumătate de oră pe ceas, altfel nu stăteam, dar mi se părea o veșnicie”, își amintește tînărul solist.
În dormitorul său, fluierele țin loc de bibelouri, se găsesc peste tot; are de toate dimensiunile, „nici eu nu știu de ce le mai țin”. Pe celelalte însă le păstrează în niște huse pe care tatăl său i le-a făcut. La un moment dat avea o geantă pentru laptop unde le ținea și cu ea umbla mereu pînă la Palatul Copiilor din Botoșani, unde avea lecții, și înapoi. „Țin minte că înainte de asta am avut un diplomat în care le puneam și mergeam așa mîndru cu el prin oraș”, spune Andrei îndreptînd spatele și fluturînd mîna dreaptă înainte și înapoi.
Primele spectacole nu i-au adus deloc satisfacție, a luat cîteva mențiuni pînă să ajungă la premiile mari. „Cînd am urcat prima dată pe scenă, a fost la Palatul Copiilor, undeva afară, cînd a trebuit să port o «cușmă». Și acum îmi vine să rîd cînd îmi amintesc, nu știu ce a fost în capul meu”.
„Și la pian pentru fete”
Sala de clasă unde repetă Andrei e mică și este păzită de două piane mari cît pereții. Dintr-un tablou pîndește cu un ochi compozitorul Richard Wagner, pictat din profil, iar fereastra cu gratii amintește de vechea funcție a clădirii, aceea de penitenciar. Soba veche e rece și unul din piane scoate un sunet a pustiu de fiecare dată cînd clarinetul lui Andrei atinge o notă mai înaltă.
Tînărul se așază încet la pian și, cu repeziciune, fără a scoate un cuvînt, începe un șir de note care, pe măsură ce avansează, capătă și în mintea mea sens. Este coloana sonoră a filmului „Pirații din Caraibe” pe care micul instrumentist a învățat-o „după ureche”, mai mult pentru că „le place fetelor”. Încropește niște „floricele”, amestecînd repede degetele de parcă ar fi din gumă și sfîrșește printr-un ritm de populară. Se oprește din cînd în cînd încercînd să-și amintească ce urmează pentru că „pianul îl știu așa, pentru mine, nu la nivel profesionist”.
Și-a așezat clarinetul pe pian și se uită cu jind la el. „Așa aș vrea să cînt, dar fără armonie nu merge. Este ca și cum ai citi o carte fără poveste, nu s-ar înțelege nimic”, îmi explică tînărul dezamăgit. Cu toate acestea, apucă instrumentul negru în mînă și, provocat de colegul său, Vlad, care stăpînește trompeta, încropește pe loc o horă moldovenească. Clapele lovesc gîtul lung al clarinetului la intervale regulate, Andrei își aruncă privirea în gol și stă cu urechea atentă la trompeta prietenului său. „Melodia asta nu o știam, am cîntat-o pentru prima dată”, recunoaște acesta, umezindu-și buzele după cîntare.
Dacă nu ar improviza, nu ar putea să simtă populara. Povestește amuzat cum, la unul din primele spectacole, a luat flautul și a început melodia într-o altă gamă decît orchestra. „M-am oprit repede și am început de unde am rămas, în gama corectă, am făcut o înfloritură și mi-a ieșit”, se mîndrește băiatul apăsînd din cînd în cînd cîte o clapă a pianului. „De asta spun că nu se compară simfonia cu populara. Prin melodiile clasice te exprimi altfel, sînt mai profunde”.< *** „La mine, tot ce fac se învîrte în jurul muzicii. Dacă ies pînă în oraș, după aia știu că trebuie să ajung acasă, tot la muzică, tot la studiu. Nu am mai avut de mult o zi în care să spun că nu am nimic de făcut”, recunoaște Andrei. Acum, dacă închide ochii, își imaginează aceeași sală plină, ca la primul spectacol, dar el nu mai cîntă la obiecte din lemn, ci la clarinet. Și nu mai apare singur, ci într-o orchestră simfonică. Cînd interpretează piese clasice, băiatul trebuie să stea cu ochii în partituri. Din copilul care odinioară schimba instrumentele românești de abia vedeai ce mișcări face, a rămas acum doar zîmbetul ștrengăresc și ochii care devin mici cînd rîde. Acum ține mîndru clarinetul în fața portativului și nu mai privește în sală căutînd note muzicale pierdute pentru că le ține mereu pe foile din fața sa. Fără ele nu ar ști să mai cînte. Cristina BABII
Adaugă un comentariu