Cele 13 Evanghelii din inima Kenyei
Povești fără timbru 4 iunie 2013 Niciun comentariu la Cele 13 Evanghelii din inima Kenyei 11Părintele Eugen Blaj vorbește șoptit, de abia se aude peste sunetul mașinilor care-mpînzesc proaspăt asfaltata stradă a Păcurariului. Învîrte meticulos în cafea, încleștîndu-și degetele involuntar, în spasme insesizabile, în jurul pliculețelor de zahăr pe care apoi le așază, aliniate la milimetru, pe mijlocul mesei, măsurînd parcă cu lungimea brațului său drept distanța dintre noi. „Înveți să ai răbare, să fii atent, să te capacitezi, să trăiești deschis, să fii receptiv și mai presus de toate înveți să te pregătești pentru orice”, iar în timp ce vorbește, cuvintele i se amestecă cu sirena unei ambulanțe care aleargă spre Valea Lupului. Ai crede că după mai bine de un deceniu petrecut în deșertul Chalbi, printre triburile de păstori, acesta ar fi împrumutat din vocea puternică precum bătăile unei tobe, din temperamentul vivace, brownian al dansurilor copiilor sau din duritatea pe care le-a dat-o celor din triburile gabra, borano, konso și wata zecile de ani de colonism și viața de nomad. Însă acesta aduce în România de fiecare dată cînd se întoarce, salutul gabra. Un salut al păcii, „nagaya”, din partea unor oameni care au fost mînați întreaga viață de nestatornicie.
„Nu vor să știe lumea de ei și atunci poate să fie și nuanțarea asta, nu vor să știe nici ce boli au, că după aceea, află și alții, nu mai au intimitate. Mai degrabă merg într-o zonă anonimă și se simt ei mai bine. Asta s-a întîmplat cînd am instalat un laborator de analize în parohie”. Trecuseră deja cîțiva ani de cînd venise în rîndul triburilor nomade sau al celor care au hotărît să se sedentarizeze. Vorbise cu ei, îl acceptaseră, încet, în comunitatea lor. Și atunci părintele s-a hotărît să instaleze un laborator în dispensar, dar a neglijat să îi întrebe înainte pe oameni dacă ar fi de acord. „Cînd vrei să introduci ceva, trebuie să convingi lumea că e bun, că e pozitiv pentru ca ei să accepte. Dacă nu… Laboratorul nu a avut succes. L-am menținut artificial mai mult cîțiva ani dar n-aveau interes ei, pentru că nu a fost din initiațiva lor. Eu nu am pregătit comunitatea pentru un asemenea proiect, așa că a pierit de la sine, a dispărut. Cînd l-am închis nimeni nu s-a plîns ci, dimpotrivă, m-au criticat că l-am deschis fără să îi consult”, spune părintele deja amuzat de încăpățînarea localnicilor. Știe și el cîtă nevoie era de acel laborator. Spitalul este la trei ore de mers cu mașină și e nevoie de un drum pentru fiecare analiză, iar asistenta medicală adesea dicta tratamente „pe bîjbîite”. Încerca unul, încerca altul, simptomele fiind adesesa similare în cazul multor dintre boli. Pînă nimerea. Sau nu. „Dar pentru ei laboratorul nu a fost necesar și nici pînă în ziua de astăzi nu s-a deschis înapoi.”
Integrarea cu swahili
Părintele era pregătit să fie întîmpinat cu neîncredere. I-a luat timp să înțeleagă că nu va reuși să modifice obiceiurile comunităților, nici dacă evanghelizarea va fi fost un succes complet și va fi trecut cu toții la catolicism. Așa că a ales să îi integreze în deciziile parohiei, ale misiunii, să renunțe la dreptul de veto pe care l-ar avea un episcop în parohia sa. S-a obișnuit cu liturghiile de două-trei ore, presărate cu dansuri ale copiilor și anunțuri lungi de cîte o jumătate de oră ținute cu ocazia slujbei. S-a obișnuit cu toate tradițiile locului pe care a încercat să le asimileze în activitățile bisericii. „Ei își asumă responsabilități, se interesează pentru fonduri, iar în viața bisericii misionarul rămîne întotdeauna străin, pentru ca nu e din trib și, de multe ori, pentru că e doar un alb. „Și nu mi-a fost deloc ușor, dar m-am obsinuit, e procesul acesta care naște un conflict intern, te face cumva să suferi, să depinzi de un sentiment. Dar, odată ce înțelegi cultura, ce îți creezi prieteni, îți permiți să intervii în sărbătorile lor și să te bucuri de momente alături de ei. Trebuie să îi înțelegi. E viața lor acolo, tu te integrezi în ea, dar vezi din afară întotdeauna”.
Bărbatul își domolește și mai tare glasul. La conferința cu o zi înainte de întîlnirea noastră a venit îmbrăcat în straiele și culorile tradiționale ale triburilor din Kenya și a vorbit într-un amfiteatru despre bucurie, fraternitate, prietenie, pace și timp. Ingredientele pe care le-a amestecat de cînd a pășit pentru prima oară în parohia din Maikona, în urmă cu aproape 11 ani, după ce a petrecut mai bine de un an și jumătate în Nakuru, unde a învățat limba oficială, swahili. Își aduce aminte și acum de prima liturghie pe care a susținut-o, într-o dimineață de duminică, la o zi după ce a aterizat în capitala Kenyei, Nairobi. Era într-un campus, în fața unor studenți care l-au încîntat cu dansurile lor tradiționale și care se vedea că avuseseră parte de o educație temeinică. Departe de viața simplă a nomazilor din mijlocul deșertului Chalbi. „A făcut-o Cristos, o facem și noi, cu succes sau fără, cu bani sau fără, dar o facem. Eu nu cred că cineva ar merge cu un ONG să facă activități, să își dăruiască viața acolo fără să aibă un avantaj, un cîștig. Misionarul o face pentru că are o chemare interioară. Dacă vreau bani și vreau să trăiesc bine, mă duc în America. Vorbesc deja și limba lor și a celor din jur, le cunosc și cultura. Asta dacă m-ar interesa, dar nu mă interesează. Ceea ce mă atrage este sărăcia. Este o experiența interioară și depinde de fiecare, dacă dă curs trăirii interioare, a acestei dorințe.”
Încreștinare cu încetinitorul
În 1974, la zece ani după ce ajunsese prima dată în Marasbit, un tărîm cutreierat de triburile gabra, părintele Tablino i-a chemat pe toți bătrînii satului la o adunare. Îi mai văzuse, vorbiseră, se cunoșteau, dar misiunea de evanghelizare fusese în acel deceniu doar una umanitară, de ajutorare. În cortul ridicat în satul care se numea Torbi, părintele le-a cerut voie pentru prima dată să vorbească despre credință și catolicism. „Mulți dintre dumneavoastră ați auzit deja despre noi. Știți că am construit școli și dispensare și că, în timp de secetă, am ajutat pe cei nenorociți în diferite feluri, incluzînd însuși sistemul dumnevoastră de kalaisme (n. red.: împrumutul unei cămile de lapte), însă motivul real pentru care am venit aici este că avem un mesaj ca să vă transmitem, un mesaj de la Dumnezeu. Am dori, dacă ne permiteți, să venim în satele dumnevoastră ca să vă comunicăm acest mesaj”.
Astăzi, părintele Eugen Blaj nu mai așteaptă zece ani înainte să vorbească cu unul dintre triburile nomade care cutreieră deșertul Chalbi, însă așteaptă întîi să se apropie de localnici înainte de a încerca să îi încreștineze. „Religie au ei mai multă decît noi, n-au nevoie. Important este să creezi o legătură. Odată cu un serviciu, spre exemplu, să deschid o grădiniță, le spun că pun aici educatorul, care va fi catehit, și care poate să pregătească pe cine dorește să afle mai multe. În general pe copii îi învățăm religia creștină sau pe grupurile de femei care se convertesc, pentru că, tradițional, religia este a bărbaților”, și părintelui i se întunecă pentru o secundă privirea. Îmi spune că misiunea bisericii catolice nu este singura care acționează în regiune și că bărbații, adesea, au deja o altă religie, dar nu una la care au aderat respectînd o dogmă și crezînd în fructul unei învățături. „Aderă din cauza unor amenințări sau favoruri. «Dacă nu te faci musulman, uite, ești bolnav, o să mori, o să moară și fratele tău.» Am avut un caz în care catehetului îi muriseră doi frați și atunci l-au păcălit. I-au spus că o să îi piară toată familia dacă nu se face musulman. Au tot felul de metode din astea, nu ca în creștinism unde, practic, ceea ce contează este sufletul, inima, mintea și nu exteriorul. Dacă acceptă e bine, pentru mine pot să stau și 20 de ani să slujesc într-un singur loc și să nu am nici un creștin acolo. Nu mă descurajează fiindcă o fac cu dragoste. E datoria mea, îi slujesc, nu am nevoie să îi conving prin amenințări să fie ei creștini. Doar nu îi mîntuim noi, Domnul știe, Domnul mîntuiește.”
Și oferindu-le această libertate, părintele Eugen a reușit să se apropie, cu anii, de toate triburile nomade pe care le vizitează ducînd cu el medicamente, hrană și cîteva vorbe de duh. Acum, încrederea este atît de mare încît nici nu își mai face griji dacă se întîmplă să uite vreo proprietate descuiată. Pentru că își aduce aminte de cazul unui misionar al diecezei care s-a certat cu membrii comunității pe care trebuia să o păstorească și, într-o zi, cînd s-a întors la biserică, nu a mai găsit-o acolo. Bucată cu bucată, oamenii au desființat-o, eliminînd din interiorul comunității lor discordia care le perturba izolarea. Astăzi, părintele Eugen spune tăios că se încrede mai degrabă în justiția pe care o exercită tribul decît în cea „modernă”, care poate cădea oricînd în păcatul corupției. „La urma urmei și aceasta din urmă e făcută tot de oameni și nu e chiar atît de dreaptă. Forma tradițională e mai sănătoasă, e mai durabilă, pentru că cea modernă vine din afara comunității, caută să o frîngă, chiar dacă ai succes atunci nu mai ești acceptat dar cînd vine vorba de soluția lor atunci faci parte dintre ei și e mai sănătos pentru misionar. Chiar și în cazul unor omoruri.”
***
Părintele Eugen ridică zahărul din mijlocul mesei de parcă ar muta nisipul de pe coamele dunelor. S-a întors acum în țară, tot pentru misiune, iar înțelegerea dintre diaceza din Iași și cea din Maikona este că se poate întoarce acasă măcar o dată la doi ani, pentru a prezenta episcopului un raport al activităților. Însă de fiecare dată cînd pășește pe pămîntul țării simte dorința de a se întoarce înpoi. Simte chemarea credinței și pe cea a dunelor. „E puțin 13 ani. Eu am întîlnit misionari care fac asta de 30-40 de ani. Ce sînt atunci 13-14 ani? O nimica toată, ești încă începător. Voi petrece cît vrea Domnul, dar nu mă simt sătul de misiune. Poate după 20 de ani am să pot să spun «uite, am și eu cîțiva ani de misiune».”
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu