Ceramică născută din îmblînzirea pămîntului negru
Povești fără timbru 4 aprilie 2016 Niciun comentariu la Ceramică născută din îmblînzirea pămîntului negru 137De secole, meșteșugul olăritului și-a înfipt adînc rădăcinile în comuna bucovineană Marginea. Aici, oamenii au făcut din olărit un mod de viață. Însă din 70 de familii, secretul ceramicii negre, cunoscută în toată Europa, mai este astăzi știut doar de două familii. În timp ce tinerii pleacă din țară să își facă un rost, bătrînii rămîn să mai continue tradiția moștenită de la părinții lor. Unul dintre aceștia este meșterul Arcadie Pașcaniuc, spre a cărei casă te poartă drumul pietruit chiar la intrarea în sat. Acesta își cară de peste 60 de ani oalele și ulcioarele la tîrgurile de olari din toată țara pentru a arăta lumii că lutul încă mai prinde viața din mîinile oamenilor, și nu din dispozitive sofisticate. De pe vremea cînd vindea sute de oale, pînă astăzi, cînd abia dacă mai dă 20, bătrînul se teme că tradiția și secretul ceramicii negre vor muri odată cu el.
La intrarea în sat, drumul pietruit duce spre casa meșterului Arcadie Pașcaniuc. De 60 de ani el își cară oalele și ulcioarele la tîrgurile de olari din toată țara impresionînd și povestind tehnicile de modelare prin care obține obiectele care nu lipsesc din nicio gospodărie a sătenilor din Marginea.
Pe moșul Pașcaniuc l-am găsit în atelierul său trudind de zor la un ghiveci pentru flori. „L-am spart pe primul și i-am promis soției că-i fac altul”, rîde bătrînul. Mîinile uscățive și poleite de pămîntul aspru modelează și înalță în aer oala care urmează să fie pusă în baia de foc a cuptorului încins.
Într-o cameră micuță și întunecată, de numai cîțiva metri pătrați, stau mărturie de peste ani vasele, cănile și ulcioarele lucrate manual la roata veche și uzată din mijlocul încăperii. Aici, meșterul dă viață lutului ducînd astfel mai departe tradiția pe care a moștenit-o de la bunicul său. Trupul firav și vocea răgușită de la fumul inhalat trădează anii mulți pe care i-a petrecut modelînd oale. „Tata a îndurat multe în război și, cînd a venit acasă, s-a apucat de făcut oale, ca bunicul. Nici nu ajungeam la roată, dar stăteam și mă uitam ore în șir la el cum învîrte și am furat meserie. Din șase frați cîți am fost numai mie mi-a plăcut să îl ajut și m-am ținut de olărit ca să duc numele familiei mai departe.”
Aurul de lut al mărginenilor
La cei 80 de ani pe care îi are, Arcadie Pașcaniuc este cel mai bătrîn olar din comuna Marginea care mai deține secretul ceramicii negre, atît de cunoscută și admirată peste tot în lume. Potrivit meșterului, culoarea este dată de modul în care se arde lutul în cuptor.
„Cînd oalele sînt roșii în cuptor, pun peste el o bucată mare de tablă cu o gaură cît gura la o oală mai mică. Ațîț focul să fie puternic și cînd văd că iese un fum albăstrui, pun un capac și peste acel orificiu mic. Se închide ermetic și focul cu tot cu fum rămîne închis la temperatura aia de 1.000 de grade. Apoi las oalele așa timp de 24 de ore, timp în care fumul intră în lut și se face negru ca tăciunele”, explică meșterul.
Se șterge de prosopul de in îngălbenit și continuă să îmi spună că, pentru a da ceramicii culoarea neagră el trebuie să bată și să calce pămîntul în căutarea lutului, după care trebuie să sape un metru jumătate „în inima pămîntului”. Îmi spune că primul strat trebuie dat mereu la o parte, pentru că nu e bun, și abia dedesubt găsește argila aceea galbenă din care se naște ceramica neagră. Moșul curăță apoi lutul de impurități și îl pregătește pentru modelat. „Cînd nu aveam malaxor frămîntam lutul cu picoarele goale pentru că trebuie să fie fin ca să poți lucra pe el. Să nu aibă pietre, fire de iarbă sau boțuri de nisip”, spune bătrînul.
Avea opt ani cînd a pus mîna pentru prima dată pe o bucată de lut și primele forme pe care le-a încercat au fost farfurioarele pentru ghivecele de flori. Își amintește și acum jordiile pe care le lua peste spinare cînd stătea în picioare să facă oale și cele luate peste mîini cînd strîngea prea tare lutul sau cînd, din neatenție, îi aluneca mîna de pe vas. „Ce e stricat rămîne scricat. Tata îmi spunea tot timpul să privesc fix și să nu merg după roată, ci să țin lutul pe mijloc. Eu sînt stăpînul lui.” Îmi povestește că olăritul nu e muncă de șagă. Pentru el, partea grea nu este cînd lucrează la formă, ci atunci cînd te ridici de la masă pentru că oalele „trebuiesc bibilite”. Ele se ard, se modelează cu o piatră specială de rîu și apoi se pictează manual.
Însă astăzi moșul Pașcaniuc e bătrîn și bolnav. Îmi spune că și-a ferit plămânii de fum bînd lapte, dar de reumatism și de durerile de spate nu a scăpat. „Prea mulți ani de stat cu mîna prin pămînt și umezeala și-au pus amprenta”, spune acesta jucîndu-se cu o bucată de lut între degete.
Ceramica neagră pentru pîine albă
Toată viața a împletit meseria de olar cu cea de pădurar. Cînd nu era la adunat lemne, căuta și scormonea în pădurile Bucovinei după pămînt. Îmi povestește că acum e ușor de cărat oale cu mașina, le împachetezi și pleci la drum, dar pe vremea lui nu era atît de simplu. „Plecam din zorii zilei la tîrg cu căruța trasă de cai. Pe atunci nici nu erau roți cu cauciucuri, ci doar căruțe din acelea vechi, cu roți de lemn. Degeaba puneam pături și covoare pe dedesubt tot timpul oalele de la fund ajungeau sparte din cauza drumurilor pietruite”, povestește bătrînul.
Pleca la drum cu cîte un cuptor de oale, pornea de la Siret spre Botoșani și ajungea pînă pe malul Prutului și în Basarabia ca să le dea la schimb pe pîine sau pe produse alimentare. „Pe atunci făceam 200-300 de oale, acum abia dacă mai vînd 20”, se plînge moș Pașcaniuc.
Meșterul recunoaște că bucatele ies mult mai bune gătite în vasele de lut. „Păi, dacă noi din pămînt sîntem, tot în pămînt mergem și tot din pămînt iese mîncarea cea mai bună.”
Îmi povestește cu un zîmbet cald că lumea îl mai caută ca să mai cumpere cîte o oală de sarmale sau cîte un ulcior de pus lapte și făcut chișleag. Cu anii, bătrînul îmi spune că fiecare mărginean și-a strîns în casă seturi din lut pe le folosesc de la gătit, la păstrat mîncarea. Meșterul recunoaște că bucatele ies mult mai bune gătite în vasele de lut. „Păi, dacă noi din pămînt sîntem, tot în pămînt mergem și tot din pămînt iese mîncarea cea mai bună.”
Chipul roșiatic și brăzdat de anii muncii este abătut, iar în ochii limpezi și verzi apare o urmă de îngrijorare pe care încearcă să o mascheze în zadar. Îmi spune, cu tristețe, că ar vrea să lase moștenire taina modelării vaselor din lut, dar nu are cui. „Am fost peste 70 de familii care se ocupau cu asta, acum am mai rămas doar două, iar în familia mea olăritul o să se oprească la fiul meu cel mic. Nepoții nu mai vor să învețe”, îmi spune, apăsat, bătrînul.
Tradiția se naște și moare în familie
Este pesimist și nu crede că acest meşteşug va mai supravieţui prea mult, dar găsește puterea încă să facă oale și să le ducă peste tot. De peste 60 de ani, moșul Arcadie călătorește prin toată țara purtînd după el „copiii din lut” pe care îi expune mîndru la toate festivalurile și tîrgurile de olari din România.
Ține să vîndă oalele chiar el pentru că ştie cel mai bine preţul muncii depuse, despre care spune, oricum, că este subevaluat. Obișnuiește să meargă împreună cu fiul său, ultimul olar din familie, și să care după ei lutul și roata pentru a face demonstrații pe loc. „Cu toate tehnologiile astea, lumea se bucură, dar se și miră cînd văd un lucru simplu și curat. Nu le vine să creadă cînd văd că oalele mele nu sînt făcute la vreo mașinărie, ci toate sînt lucrate la picior.” Nu a vrut niciodată să își cumpere ceva modern pentru modelatul vaselor pentru că spune că el „vrea să simtă lutul și mirosul lui specific și unic”.
Din trei copii, singurul care rămîne să îi cinstească munca este fiul cel mic, dar acesta, îmi spune bătrînul, este specializat pe oale de culoare verde, unde procesul e un pic mai complicat, dar și pe cele de culoare roșie. Deși știe procedeul, băiatul nu dorește să facă oalele negre.
Meșterul îmi spune că mai are un singur vis. Vrea ca în comuna Marginea să se înființeze o școală de olărit ca oricine dorește să învețe și să ducă tradiția oalelor negre mai departe, să o poată face și meșteșugul să nu se stingă odată cu el. O să continue să facă oale în atelierul său micuț pe care îl are în spatele casei. „Dacă dă Dumnezeu, fac oale pînă mor”.
Adaugă un comentariu