Din nordul României, direct într-o telenovelă americană
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 26 octombrie 2015 Niciun comentariu la Din nordul României, direct într-o telenovelă americană 200Într-o zi, împreună cu alte patru colege, am început să documentez un subiect. Încercam să dăm de tot felul de povești despre Work and Travel și despre visurile americane mai mult sau mai puțin trăite peste ocean. După ce am vorbit cu vreo șase oameni, unul trimis acasă de-un uragan și ceilalți considerați mai mult sau mai puțin norocoși, ne-am gîndit pe bune c-am putea încerca și noi. Ne-am încurajat că totul acolo, de fapt, este o chestie de noroc și cum o vară-ntreagă de stat în Iaşi fără bani nu-i o idee care ne-ar fi surîs, peste două săptămîni, Andreea, prietena mea și cu mine, mergeam la prima agenție de care am dat și am început s-adunăm acte.
Am decis doar din priviri s-alegem Coasta de Est și, după cum am mai văzut noi prin filme, punem degetul undeva pe hartă. Fata care se ocupă de noi de la agenție ne spune că Ocean City ar fi un oraș fain din Maryland, c-acolo merg cei mai mulți studenți și că pentru o primă experiență e-alegerea potrivită. Ocean City să fie. Trimitem CV-uri, niște clipuri în care vorbim despre toate calitățile pe care le-avem și, într-un final, primim și răspunsuri. Avem amîndouă job-uri la Princess Royale, un hotel de patru stele, care-n clipul de prezentare arată ca visul oricărui om înnebunit după soare și vacanțe petrecute pe plajă.
O să fim menajere, o să avem cazare cu 65 de dolari pe săptămînă, în preajma hotelului, şi-o să fim plătite cu opt dolari pe oră, adică salariul minim pe care angajatorii din SUA sînt obligaţi să-l plătească unui student venit în State cu viză J1. Viza J1 sau Exchange Visa este destinată studenţilor care călătoresc prin programele de schimb cultural şi poate fi obţinută doar prin intermediul organizaţiilor acreditate de către Departamentul de Stat American. Aceste organizaţii sînt cunoscute printre studenţi cu numele de Sponsori şi, în principal, sînt cei care trebuie să ştie totul despre activitatea ta cît timp eşti în State. Ei sînt cei care-ţi trimit mailuri peste mailuri şi tu, în general, eşti cel care n-apuci niciodată să le citeşti. Singura obligaţie pe care-o ai faţă de ei cît eşti în America este să completezi, la intervale regulate, un Monthly Check-in, adică un formular pe care ţi-l trimit în fiecare lună, în care tu trebuie să le spui unde lucrezi, unde dormi, cam cît de sănătos eşti şi-n care trebuie să le povesteşti la ce activităţi culturale ai mai participat trăindu-ţi visul american. N-ai nevoie decît de Internet şi de-o imaginaţie bogată.
Alex e român şi-n noaptea asta şi-a-nlocuit un prieten la muncă. E nervos că nişte studenţi turci nu l-au găsit la aeroport şi-a trebuit să-i lase acolo. Conduce somnoros, fără să facă vreo curbă şi ne povesteşte despre oraşul ăsta în care-ar fi cam imposibil să nu te descurci.
Introducere în corporatism
După multe ore-n care schimbăm vreo două autobuze, un avion şi cîteva maşini, ajungem în Ocean City. Alex, şoferul care ne-a adus din New York, se tot uită-n spatele maşinii şi ne spune să căutăm adresele cum trebuie, să nu le-ncurce. Alex e român şi-n noaptea asta şi-a-nlocuit un prieten la muncă. E nervos că nişte studenţi turci nu l-au găsit la aeroport şi-a trebuit să-i lase acolo. Conduce somnoros, fără să facă vreo curbă şi ne povesteşte despre oraşul ăsta în care-ar fi cam imposibil să nu te descurci. E-un fel de linie dreaptă înconjurată de Ocean, în care străzile-s numerotate crescător de la 1 la 145. Noi suntem ultimele rămase-n maşină. Asta pentru că hotelul nostru e-n nord, pe strada 92 şi toţi ceilalţi au coborît pînă pe la numărul 40.
Ocean City e-un oraş parcă tăiat în două: partea sudică şi cea nordică. Deşi în timpul anului are doar 7.000 de locuitori, vara, în plin sezon, populaţia creşte la peste 300.000, şi toţi oamenii se-ngrămădesc în sud, inclusiv studenţii veniţi la muncă. Asta se-ntîmplă pentru că acolo sînt cele mai multe parcuri de distracţii, cele mai original amenajate zone de pe plajă, cele mai multe baruri şi cele mai faine case pe care le poţi închiria, la un preţ rezonabil.
Ne luăm valizele, vedem săgeţile care duc spre recepţie şi ne tîrîm bagajele prin ploaie, către hotel. N-a început nici pe departe aşa cum ne-am fi aşteptat. E şase dimineaţa şi nu-i nimeni la biroul amplasat la parter, aşa c-aşteptăm. Un bătrînel apare de după o uşă şi-apoi, imediat, şi-o femeie cam de vreo 50 de ani. Amîndoi poartă cămăşi albastre şi nu-s deloc surprinşi să ne vadă. Ne cer actele şi ne-ntreabă cum ne numim. O găsesc pe Andreea, dar eu par total rătăcită prin paginile carneţelului lor. Îmi găsesc numele din partea cealaltă a biroului şi-i arăt. Amîndoi zîmbesc şi-n secunda următoare ne flutură-n faţa ochilor nişte chei şi ne-arată clădirea de vizavi.
Ne-am mutat din camerele-n care stăteam iniţial separat. Cînd i-am spus femeii care se ocupa de personalul din hotel, n-a părut să aibă nicio problemă. Ne-a spus că se-aştepta şi ne-a trimis pe-amîndouă într-o altă cameră. Camera noastră arată ca una de cămin. E de patru persoane, are paturi suprapuse acoperite cu pături pe care-s desenate nişte scoici roz şi-o baie pe care-o împărţim cu nişte fete din Ucraina.
Ne-am mutat din camerele-n care stăteam iniţial separat. Cînd i-am spus femeii care se ocupa de personalul din hotel, n-a părut să aibă nicio problemă. Ne-a spus că se-aştepta şi ne-a trimis pe-amîndouă într-o altă cameră. Camera noastră arată ca una de cămin. E de patru persoane, are paturi suprapuse acoperite cu pături pe care-s desenate nişte scoici roz şi-o baie pe care-o împărţim cu nişte fete din Ucraina. Colega noastră de cameră e din Serbia, o cheamă Vanja şi într-un interval de cinci minute ne-a povestit tot traseul ei de-acasă aici şi chiar şi primele săptămîni de muncă. N-avem geamuri pe care să le deschidem aşa că trebuie să stăm mereu c-un fel de aparat de aer condiţionat pornit, care scoate nişte zgomote care-mi amintesc de trenurile de la Regiotrans.
A trebuit să ne plătim uniformele şi să căutăm nişte pantaloni kaki. Avem nişte cămăşi albe cu mînecă scurtă pe care stau desenaţi în dreptul inimii vreo doi palmieri şi-un soare. Avem şi ecusoane mici şi aurii cu numele noastre, pe care trebuie să le purtăm neapărat, în caz că ne întîlnim cu managerul general al hotelului şi vrea să ni se adreseze. Niciodată nu face asta. Uneori ne imită vocea cînd bocănim în uşile oamenilor şi-i anunţăm c-am venit să le facem curat.
Toată corporaţia asta e împărţită-n secţii şi fiecare are-o ierarhie, care mai de care mai dubioasă. Toată lumea veche-n hotel se-nghesuie să supravegheze pe toată lumea şi cei care rămîn să muncească sînt, în mare parte, studenţi. Şefa noastră-i din China şi noi sîntem printre cele norocoase, pentru că ne place. Ne lasă să lucrăm împreună şi s-avem aceleaşi camere în fiecare zi. Puţini dintre noi le au. În general studenţii primesc, prin rotaţie, camerele femeilor care lucrează în hotel în timpul anului, cînd ele au zile libere. Dacă ai aceeaşi secţiune-n fiecare zi, poţi interacţiona mai des cu aceeaşi oameni şi ai şansa să faci bani frumoşi din bacşiş. Noi avem în fiecare zi etajul întîi. Deşi toate celelalte etaje au camere cu vedere către Ocean, ale noastre dau în parcare.
Teleportare în Mexic
Supervizorii ni se schimbă aproape-n fiecare zi şi toţi, cu excepţia băiatului şefei, sînt mexicani. Încă din prima zi cînd am ajuns aici, doamna Elena, o femeie dichisită şi simpatică, a-ncercat să-mi explice, în timp ce mă chinuiam să parchez căruciorul plin cu cearşafuri şi prosoape în lift, că dac-am ajuns în America trebuie să-ncep să vorbesc spaniolă. Mexicanilor le plac românii. Ne zîmbesc mai tot timpul şi se bucură dacă trebuie să lucreze cu noi, pentru că înţelegem spaniolă, chiar dacă nu prea vorbim, şi răspundem în engleză. Ei ştiu deja că toţi ne uităm la telenovele aşa că vorbesc cu noi într-o spaniolă amestecată cu engleză care pare a fi, de foarte mult timp, limba oficială a oraşului.
Lucrăm aici de la nouă la patru, şase zile din şapte. Oraşul e-mpînzit de studenţi şi, în dimineaţa liberă, cînd mergem să ne căutăm un al doilea loc de muncă, toţi managerii ne măsoară din cap pînă-n picioare, îşi dau ochii peste cap şi-ţi spun că nu mai angajează pe nimeni, c-au ajuns să fie mai mulţi studenţi veniţi la muncă în oraş decît turişti.
M-am angajat la un fel de fast-food de tradiţie cu specific italian, PrimoHoagies. Impropriu spus „angajat”, pentru că nimeni nu mi-a cerut să semnez nimic, deşi din fiecare cec săptămînal plătesc taxe statului american. N-a durat mult s-ajung din casieră, ajutor de bucătar şi nici din ajutor de bucătar, bucătar în toată regula. Afacerea asta de familie nu angajează studenţi străini, în general. Singurul tip străin a fost un băiat din Nepal, care-a venit cu mult înaintea mea şi-a plecat curînd după ce-am apărut eu. Managerul, un bătrînel omniprezent în fast-food, nu mă scoate din apelativul „rază de soare”, nici măcar cînd afară se-ntunecă, e trecut de miezul nopţii, şi eu trebuie să curăţ bucătăria, să spăl podeaua şi să-nchid. Au concediat aproape tot personalul şi-n bucătărie am rămas doar eu, în ultima lună. Lucrez, în mod normal, de la patru la 12 şi nu trece-o singură oră fără ca proprietarul afacerii, un bărbat grăsuţ, creţ cu ochelari, să nu facă vreo glumă despre România. Mi-a vorbit într-o zi despre Nadia Comăneci şi Dracula, dar aş fi putut să jur că n-a ştiut nimic înainte, poate doar a căutat pe Internet.
Mai avem trei zile şi plecăm acasă. În Ocean City plouă continuu, valurile Oceanului mă sperie şi vîntul mă-mpinge de pe-o parte pe alta a trotuarului cînd îmi adun curajul să ies din cameră. Şefa secţiei noastre din hotel a plecat în vacanţă în Florida, aşa că n-am apucat să-i urăm nimic la plecare. În partea cealaltă, managerul mi-a propus să mai lucrez o perioadă şi-am simulat cu toţii o tristeţe la despărţire. N-a fost prea rău, le-am spus că ne vedem în vara următoare.
Clădirea în care locuim a rămas, tot mai pustie. Majoritatea studenţilor pleacă anul ăsta cu mai puţini bani decît s-au aşteptat atunci cînd au venit. Abud, un băiat din Iordania care încă locuieşte cu cîteva etaje mai sus, ne propune s-ascultăm nişte muzică tradiţională. Melodia lui preferată sună familiar. Mă uit la Andreea care-şi măreşte ochii şi ne simţim ca acasă pe scările hotelului american, cînd Costi Ioniţă-ncepe să cînte un hit al anului 2014, vocea vibrîndu-i în mîna studentului străin care pare să-i cunoască tonalitatea de-o veşnicie.
Adaugă un comentariu