Don Juanul Operei ieșene vine din Quebec
Povești fără timbru 5 aprilie 2015 Niciun comentariu la Don Juanul Operei ieșene vine din Quebec 41E tînăr și vocea, ambițiile și acel curaj de care a dat dovadă hotărîndu-se să plece de acasă, din Canada, pentru a urma o facultatea în București, l-au ajutat să-și împlinească visul, să urce pe scena românească și să aducă un nou suflu. El a fost Don Juan-ul din lucrarea situată pe locul 10 în topul celor mai cîntate opere din lume, „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart. Jean Kristof Bouton a fost la un pas de a fi numit solistul anului în cadrul primei ediţii a Galei Premiilor Operelor Naţionale, iar printre rolurile din repertoriul artistului de origine canadiană se numară: Belcore din „Elixirul dragostei” de Gaetano Donizetti, Escamillo din „Carmen” de Georges Bizet, Sharpless din „Madama Butterfly„ și Gianni Schicchi din opera omonimă de Giacomo Puccini și Adario și Huascar din „Indiile galante” de Jean-Philippe Rameau.
Ușa de lemn din spatele Operei Naționale Române Iași scîrțîie ori de cîte ori este deschisă. Apăs pe mînerul auriu și intru într-un hol în dreapta căruia se înalță scările. Premiile de cristal și metal, afișele mai vechi și mai noi mă întîmpină. Urc treptele și văd o statuie mai mare decît un om, iar la fiecare etaj cîte o canapea din catifea. Încă de la parter auzeam voci cîntînd, voci puternice de operă. Simt că sonoritatea acestor glasuri îmi cîntă o poveste cu prinți și prințese, în spatele cărora este o orchestră numeroasă. Acum am o senzație plăcută în holurile pustii, simt că nu sunt singură, iar artiștii repetă pentru următorul concert. I-am auzit glasul lui Jean Kristof Bouton, un tînăr de 26 de ani, încă din hol. Artistul repeta într-o cameră micuță cu geamul semi-deschis ce dădea spre stradă. Pereții erau văruiți în culoare iernii, iar în dreapta un pian de lemn ocupa cam un sfert din spațiu.
Ferma și muzica
Jean Kristof a copilărit în Quebec, partea franceză a Canadei, mai în nord de Montreal. I-a plăcut muzica dintotdeauna, însă în copilărie nu s-a gîndit că poate ajunge muzician, ci dorea să continue munca familiei la fermă. Pe la vîrsta de 10 – 12 ani muzica a început să îl vrăjească, iar mai tîrziu a hotărît să facă un liceu de profil. Astfel că la vîrsta de 16 ani a început să studieze la Liceul de Muzică Vincent d’Indy din Montreal sub îndrumarea profesorului David Doane. „De acolo a pornit drumul muzical profesional”, îmi spune baritonul Operei Naționale Române din Iași.
A avut parte de o copilărie într-o fermă din suburbie unde noțiunea de vecin capătă kilometri distanță. „Copilăria a fost frumoasă, a fost la aer liber, aveam cai și mă ocupam de ei”, chiar și rîsul tînărului înalt și chipeș are note mult mai ridicate decît a oricărui dintre noi, iar în camera cu pereții albi se aude de parcă ai vorbi la microfon. A învățat de cînd era „bebe”, după cum îmi povestește acesta, să călărească ca și ceilalți membri ai familiei. Jean Kristof Bouton mai are doi frați mai mici, unul din ei lucrează într-o fabrică, iar celălalt încă învață la școală.
Cînd avea 18 ani, artistul canadian a participat la un concurs de canto în Montreal, iar printre membrii comisiei a fost și fostul director al Operei Naționale din Brașov, Cristian Mihăilescu, care i-a remarcat vocea. „El mi-a propus să fac studiile în România pentru că e o școală de muzică foarte bună și are și profesori foarte buni, ceea ce s-a dovedit adevărat”, povestește artistul.
Înainte de a se porni la studii nu știa nimic despre România în afară de locul ei pe harta lumii. „Nu știam limba, nu aveam nici o legătură cu ea”, îmi povestește artistul care acum după aproximativ zece ani de cînd se află aici jonglează foarte bine cu limba română. Pronunță cuvintele fără a avea un accent pronunțat, dar încă le articulează greșit. „Sigur că la început a fost greu, dar fiindcă și franceza este o limbă latină mi-a fost mai ușor să învăț româna decît unui vorbitor de o altă limbă”. Canadianul a trebuit să învețe limba țării în care a venit la studii foarte repede pentru că orele erau în română. Îmi povestește zîmbind că a „învățat în mers, așa după ureche”, comunicînd cu cei din jur.
„Cînd am venit în București nu plănuiam să stau mult”
Viitorul student în București nu știa unde se află facultatea, iar cînd a coborît din avion nu realizase încă ce se întîmplă, nu realizase că plecase de acasă, „eram adolescent fără cap pe umeri”. I-a spus taximetristului să îl ducă pînă la facultate pentru a se întîlni cu directorul universității. Acesta nu știa că la studii va veni un canadian deoarece baritonul nu a primit o propunere oficială, ci mai degrabă a fost o decizie spontană. Pînă cînd Jean Kristof Bouton a dat examenul de admitere, care a constat într-o probă de canto, acesta a stat la un cămin studențesc. Cînd canadianul a ajuns la facultate, examenele au fost de mult date, iar cei de la Universitatea din București au format rapid o comisie pentru a îl audia. Artistul a trecut de probă, iar cînd a început școala, profesorii au observat că canadianul nu era în urmă cu materia. Jean Kristof a stat în cămin un an jumătate împreună cu cei din mobilitățile Erasmus. Mai tîrziu, din cauza că în cămin atmosfera era „prea socială”, artistul s-a mutat cu prietenii într-un apartament, unde avea posibilitatea să repete și acasă.
„Cînd am venit în București nu planificam să stau mult, era o experiență, dar am avut șansa și marele noroc să o întîlnesc pe doamna profesor Eleonora Enăchescu”. Ea a fost cea care i-a conturat vocea de la A la Z, i-a șlefuit-o, iar ulterior canadianul a absolvit și masterul tot în capitala României. „Ne naștem cu un dar, dar tehnica e cea mai importantă”, afirmă baritonul Operei Naționale Române din Iași.
Jean Kristof Bouton a cunoscut două capitale a României, Iașul, capitala Moldovei, și Bucureștiul. Însă doar în Iași se simte „mai acasă” deoarece „se vede că Bucureștiul este o metropolă, este o capitală, un oraș multicultural cu un ritm mai stresant de viață”.
Artistul a resimțit pe propria piele diferențele dintre liniștea pe care o avea acasă, la fermă, și aglomerația capitalei, a Bucureștiului. „Pentru cariera în muzică și în artă, orice ar fi, muzică, pictură sau actorie, sînt anumite sacrificii și pași de făcut”. Pentru el plecarea de acasă e un lucru pe care trebuie să-l facă obligatoriu toți, îndeosebi cei care își aleg o meserie ce are conexiune cu arta. Cu toate că opera este destul de dezvoltată și pe piața din America, artistul consideră că Europa e cel mai bun loc pentru a porni la drum. „Am terminat masteratul cu un spectacol de Don Juan care a fost un succes. După acesta un prieten și un foarte bun dirijor, Gabriel Bebeşelea, m-a sunat și mi-a propus o audiție aici, la Iași, pentru rolul lui Dario din «Indiile Galante». Am venit, am făcut audiția, i-am plăcut și mi-au propus un contract permanent”, spune artistul cu zîmbetul pe buze, în timp ce ochii căprui îi strălucesc sub lumina soarelui puternic de la amiază.
Jean Kristof Bouton a cunoscut două capitale a României, Iașul, capitala Moldovei, și Bucureștiul. Însă doar în Iași se simte „mai acasă” deoarece „se vede că Bucureștiul este o metropolă, este o capitală, un oraș multicultural cu un ritm mai stresant de viață”. Părinții care mereu l-au susținut și l-au ajutat în fiecare pas spre cariera muzicală l-au vizitat de cîteva ori. Ei au putut asista la niște premiere și au văzut cum e viața unui străin în România. Pe lîngă părinți și frați, baritonul și-a lăsat acasă și prietenii. După cum îmi povestește Jean Kristof „sînt anumite prietenii, poți să nu vorbești trei ani de zile, iar cînd începi să comunici, e de parcă v-ați văzut cu o zi înainte. Acestea sînt prietenii care nu se rup chiar dacă este mare distanț.”
Pregătirea de bază a lui Jean Kristof Bouton este canto, dar în timpul liber învață și niște acorduri de chitară. A realizat destul de devreme că are voce de operă și înspre asta s-a îndreptat. Și-ar fi dorit să încerce și altceva, precum musicalul, dar conștientizează că nu va fi la fel de bun. Și își mai dă seama că șansa pe care a avut-o la Opera din Iași îi va desena pentru totodeauna viitorul, poate chiar spre marele scene ale Europei.
Adaugă un comentariu