Dorina și Ion Domnul, artiști interpreți
Povești fără timbru 10 iunie 2011 Niciun comentariu la Dorina și Ion Domnul, artiști interpreți 1Dacă astăzi sînt într-un cazinou, martori la fericirea cîștigătorilor, cu un set de cărți împotmolite între palme, mîine vor fi niște nebuni cu mintea galopînd spre zări îndepărtate, iar poimîine vor sorbi din ceașca de cafea pînă la zaț, foiletîndu-și alene file din trecut. Peste treizeci de filme, povești în care au fost în preajma eroilor, se vor rula cu iuțeala unui armăsar sălbatec. Familia Domnul, Ion și Dorina Domnul, face parte din categoria de oameni fără de care un film, o emisiune sau o reclamă ar fi seci sau nu s-ar mai filma. Au legitimații de artiști interpreți, dar li se spune figuranți. Le zărești fizionomiile în aproape toate producțiile cinematografice românești din 2000 încoace, dar nici măcar ei nu știu că povestea lor poate servi drept scenariu. La mijloc a fost un acrostih.
Nu e nevoie de al șaselea simț pentru a simți chimia dintre bărbatul cu sprîncene groase și trăsături aspre, care contrastează puternic cu zîmbetul de copilandru fericit, și femeia iute cu ochi scînteietori. Se alintă ca niște adolescenți la prima dragoste, se corectează atunci cînd unul o apucă pe cărări greșite, povestesc în tandem, au lapsusuri simultane și o viață plină. Se fac vreo zece ani „sau mai mult” de cînd fiecare zi din calendarul lor arată altfel. Se trezesc, își repetă rolurile cu seriozitatea unui școlar eminent și se ascultă între ei, sa fie siguri că o să iasă totul perfect, apoi se îndreaptă înspre platourile de filmare, acolo unde vor fi, pe rînd, doctori, asistenți, pacienți, miniștri, personaje elegante și rafinate sau haiduci curajoși.
Și le place la nebunie. „Eu toată viața am iubit artiștii, mi-am dorit să fiu unul dintre ei, să respir aerul lor, să le fiu în preajmă”, îmi spune domnul Ion, fost comandant de aviație, născut în aceeași zi cu „doamna mea”, Dorina. De pe canapeaua roșie ca para focului, femeia cu chipul parcă cioplit în marmură, cu trăsături echilibrate și un rîs ascuțit, îmi spune că a știut că va ajunge la televizor de cînd era o puștoaică focoasă. În același timp, și-a dorit să împartă cărțile într-un cazinou și „să am haină de blană”. „Mă mai gîndeam că o să îmi iau un bărbat bun, dar uite că la înălțime nu m-am gîndit” și îi aruncă priviri cu subînțeles soțului ei cu aproape un cap mai scund decît ea. Domnul Ion, cu cămașă albă de bumbac și vestă neagră, nu se supără, ci trage un rîs sănătos, semn că a priceput aluzia.
„M-a rugat cu cerul și pămîntul să zîmbesc”
Cele trei vise ale Dorinei s-au împletit armonios și, după ce a lucrat la Combinatul de articole tehnice din cauciuc Jilava, a tras o fugă pînă în Austria și s-a întors mai năpăstuită decît plecase, iar la 30 de ani a făcut două luni ucenicie la cazinoul Berlin, după care a ajuns la Continental. „Școala a fost una de milioane. La Continental eram cea mai bună, pe mine cînd mă întrebau ceva, eu le știam ca pe «Tatăl Nostru». Black Jack de 14, de exemplu, sau altele”. A trebuit să intre la cazinoul Intercontinentalului și să se certe cu un iugoslav pentru a se îndrepta apoi spre Loteria Română. „Mi s-a făcut părul măciucă în cap cînd l-am auzit spunînd despre românce că sînt toate niște desfrînate. El, căsătorit cu o chinezoaică, și-a permis să spună una ca asta. Ei, și din cauza asta am zburat de la Intercontinental și m-am liniștit cu cazinourile, îmi făcusem damblaua”.
E sprintenă ca o zvîrlugă femeia aceasta. Cuvintele aproape că se împiedică între ele cînd îi ies pe gură, cu atîta grabă și înfocare sînt aruncate. Pînă și șiragul de mărgele de piatră maronie tresaltă de pe pieptu-i cînd se întoarce în vremuri adormite și-mi descrie perioada în care a făcut „școala de Loto, că așa am făcut eu școli peste școli, chiar dacă nu am mers la facultate”. Pe cînd era angajată la Loteria Națională, a auzit că vine „marele Franco Zeffirelli” să filmeze „Callas Forever” și imediat i s-a aprins un beculeț. „Păi dacă tot mi-am dorit să ajung la televizor, de ce să nu mă filmez în filme. În Callas Forever și Ștefan Bănică jr. a făcut figurație principală, era fotograf, și a luat 50 de dolari, iar eu am luat 20 de dolari.” Adevărul e că în vremurile alea se făceau bani pe figurație. În acele trei zile în care și-a luat liber de la muncă pentru a fi dealer, apoi o „doamnă elegantă de la Operă”, a făcut 60 de lei, pe cînd de la Loterie îi intrau în buzunar, lunar, doar 75. Domnul Ion o aprobă tacit și se uită la ea cu admirație, de parcă i-ar fi părinte. „Ea era foarte emotivă, chiar dacă o vedeți așa expansivă acum, ea a fost foarte emotivă și complexată și am ajutat-o mult în privința asta. Nu se plăcea, nu îi plăcea cum rîde, cum dă pe sticlă cu rîsul ei. Și nu era corect, Dorina e o femeie frumoasă și elegantă. Are niște dinți fermecători și eu am pus-o la o emisiune să filmeze forțat pentru că știam capacitatea ei”. Dorina schițează un zîmbet feciorelnic și completează: „m-a rugat mult, cu cerul și pămîntul, și mi-a dat încredere în mine”.
Poezie într-un șanț
De fapt, la emisiunea aceea, după mai multe zile de poezii și curtat, le-au dat de înțeles colegilor figuranți că vor încercă să își unească destinele. Ambii au mai trecut printr-o căsătorie și nu și-au găsit liniștea decît acum, în cuibul lor în care timpul se măsoară în cadre și scene. Mai e și Emi cu ei, fetița Dorinei de 18 ani care a pășit pe urmele lor, filmîndu-se în reclame și filme.
Au pus-o inițial pe seama unui acrostih, dragostea asta care transpare din obrajii împurpurați ca merele roșii, dar apoi s-au răzgîndit. O fi de la faptul că s-au născut în aceeași zi, că înainte de primul dialog s-au mai întîlnit, fulgerător, de două ori, dar n-au apucat să se cunoscă, sau că sînt, pe departe, veri de gradul al III-lea, nu mai știu nici ei.
„Participam pentru prima dată la o filmare care ținea de Media Pro, în filmul de epocă «Jacquou le Croquant» și mai era un singur loc liber în autocar, locul de lîngă mine. Apare, la un moment dat, vorbind cu niște cucoane acolo, cu dezinvoltură, puțin mai tare așa. Auzind-o, am întors capul, mi-a plăcut tare mult vocea ei, era muzicală. Pe atunci, eu eram un tip mai rezervat și nu știu dacă am schimbat o vorbă, două pînă acasă. Dar începînd cu a doua zi…” și Dorina intervine vijelios, lăsîndu-l cu replica neterminată. „Filmam pe un cîmp, în haine groase de epocă, și erau 40 de grade la umbră. Îl văd că se retrage așa mai la umbră, într-un șanț, și mă duc de mă așez lîngă el. Îmi dă să citesc niște poezii pe care le scrisese și care m-au impresionat așa de mult, încît după aceea nu ne-am mai despărțit”. Peste o zi, Ion a venit cu acrostihul.
„Supraviețuitorul” de „La bloc” e „Amantul marii doamne Dracula”
Nu știu să îți spună în cîte filme s-au filmat, la cîte emisiuni i-au durut palmele și de cîte ori au apărut în reclame. „Noi nu mai știm, Ion e pensionat medical, iar eu am renunțat demult la loterie. Cert e că pe vremuri se putea trăi din figurație, astăzi nu mai e la fel”. Apoi, figurația de film este, la urma urmei, „artă curată”. Trebuie să joci ca un adevărat actor, chiar dacă rolul tău este de a traversa strada, de a te certa cu vecinul sau de a bea un suc într-o cafenea pariziană. În „Supraviețuitorul” lui Sergiu Nicolaescu, Dorina a fost o cucoană care pariase pe unul dintre jucătorii ruletei rusești, în „Californa Dreamin’”, Armand Assante a rostit un toast în cinstea ei, iar Wesley Snipes era să o ia la bătaie în una din scenele filmului „Painter”. Domnul Ion a fost ministru în „Amantul marii doamne Dracula”, iar unul dintre cele mai emoționante roluri ale Dorinei e cel din „Madhouse”. Au mai făcut figurație simplă sau specială în serialele „La bloc”, „La servici”, emisiunile „Duminică de duminică” cu Florin Călinescu, „Ciao Darwin” cu Dan Negru sau talk-show-ul „TVR în direct”, moderat de Marian Voicu.
Cele șase minute de neființă
Cei doi se completează reciproc, „ai nevoie de mimică, nerv, memorie, trăire” și numai atunci cînd domnul Ion întinde mîna spre pălăria albă de fetru și stropi de sudoare se îmbrobonesc pe frunte, o liniște mută se așterne. Nu e liniștea de care avea nevoie după accidentul pe care l-a suferit în perioada în care a lucrat în armată. Cel care-și dorise să cînte într-o fanfară a ajuns comandor de aviație și s-a pensionat pe caz de boală după ce, „vreo șase minute, mi-au zis ei”, a stat în moarte clinică.
„Aveam de făcut un exercițiu militar, să forțăm granița la Timișoara. Noi eram niște teroriști parașutiști care trebuiau să depășească niște construcții de lemn ce semănau cu foișoarele. Grănicerii, cei care urmau să se apare cu ajutorul unor grenade și să ne acapareze, au aruncat o grenadă de război în locul unei de exercițiu”. Era la șapte metri înălțime cînd foișorul a explodat și l-a scuipat pe Ion, trimițîndu-l într-o călătorie pe care și-o amintește uluitor de bine.
„Ei spun că am stat doar șase minute, mie mi s-a părut că a fost o veșnicie”. Văzuse un fel de con de lumină și vînt puternic care îl atrăgea ca magnetul, apoi pe sine, pe o masă de operații. Avea o stare de fericire internă care-i inunda chipul. „Am auzit un fel de muzică, ca dintr-un oboi, așa, și glasul bunicului meu, decedat încă în 1974, care mă chema la el și de care mi s-a făcut un dor nebun. Cei care au stat în jurul meu atunci mi-au spus că vorbeam în versuri, ca un poet, din Biblie. Dar eu nu cunoșteam Biblia pe timpul ăla. Tatăl meu a fost comunist, a fost milițian, nu mi-a făcut niciodată propagandă de tipul ăsta”. Apoi glasurile s-au stins și s-a trezit cu un cadavru lîngă el. Era un bătrînel cu pielea suptă, de coajă de stejar, pe care îl chema, își amintește, Curea Ilie din Cernița.
După un an de zile, s-a pensionat, dar zgomotul din urechi a continuat să-i răvășească visele, să-i gonească somnul. Uneori, lua forma unui gîndac coborît din tavan, alteori distingea semnale din limbajul Morse, pe care îl folosise anterior. Peste ani, durerea a pierit și într-un vis, lumina puternică, lăptoasă, în formă de om, dar cu trăsăturile chipului șterse, care a pronunțat cuvîntul Theos, l-a întors spre Dumnezeu. „De atunci, am început să mă gîndesc la el, am început să cred”.
Acum nopțile-i sînt tihnite. Dorina e lîngă el, îi veghează somnul,îi pregătește micul-dejun și se îndreaptă amîndoi, ea înaltă și dreaptă ca un țăruș, el – mai scund și rotofei, ținîndu-se de mînă, către platourile de filmare. Uneori se trezesc în zare vișinie, alteori adorm în crucea nopții. În lumea lor mică, din umbra vedetelor, ei sînt eroii principali.
Lina VDOVÎI
Adaugă un comentariu