Ieșeanul care a tăiat în Grapefruit cu bisturiul
Povești fără timbru 7 aprilie 2014 Niciun comentariu la Ieșeanul care a tăiat în Grapefruit cu bisturiul 64Diferența dintre marca și brandul unui produs a existat dintotdeauna. În Iași sau în țări ca SUA, Elveția sau Rusia asocierea s-a făcut prin intermediul agenției de branding Grapefruit care din 1999 a început dezvoltarea strategiilor de acest fel. În spatele său a stat Marius Ursache, cel care și-a dorit ca agenția să devină o carte de vizită pentru România. În 15 ani, Grapefruit a trecut de stadiul de creare a unui brand și a ajuns pînă la dezvoltarea a diferite aplicații în mediul online. Însă Marius nu vrea să se oprească aici. Are patru proiecte în derulare în țară și în SUA și spune că timpul nu i-a fost decît cealaltă jumătate de care avea nevoie. Una care l-a stimulat mereu să vrea mai mult.
Cînd avea 14 ani, Marius Ursache nu aflase în totalitate înțelesul termenului de antreprenor. Însă primii bani cîștigați atunci din caricaturile vîndute la ziarele și la radiourile locale în regim de colaborare au fost confirmarea de care avea nevoie pentru a-și defini în minte termenul. „Toată lumea face ochii mari atunci cînd aude că făceam caricaturi pentru un post de radio. De fapt, timp de patru ani am făcut caricaturi pentru evenimentele lor sau caricaturi interne, iar ceea ce m-a determinat să rămîn acolo atîta timp a fost faptul că pentru ei era perioada în care angajau pe toți cei care păreau să fie potriviți cu spiritul lor”, spune Marius în timp ce își închide laptopul, parcă vrînd să dea drumul amintirilor.
Medic cu jumătate de normă
Mai tîrziu și-a dat seama că de fapt nu banii sau aprecierea erau impulsurile de care avea nevoie, ci îi era de ajuns simplul fapt că făcea ceea ce îi plăcea. Deși în anii adolescenței era pasionat de calculatoare și și-ar fi dorit să urmeze o facultate în domeniu, decizia trebuia să o ia imediat după Revoluție, moment în care majoritatea profesorilor emigraseră în afara granițelor. Fiind pasionat de chimie și fizică, a ales Facultatea de Medicină pentru a deveni chirurg plastician, susținînd că este o meserie într-adevăr nobilă. Deși îi plăcea foarte mult să deseneze, nu s-ar fi văzut pictor sau arhitect, așa că a lăsat soarta să-i găsească un „tratament”. Cel al publicității. „Ce am învățat din anii de facultate, se aplică acum foarte bine și în alte domenii. Trebuie să te uiți la oameni, să îți dai seama ce probleme au, dincolo de declarația lor inițială. Pentru că dacă întrebi sistematic «de ce? de ce?» asemenea unui copil mic, poți ajunge la adevărata cauză, iar șansele de tratare sau de îmbunătățire a situației sînt mai multe”, spune bărbatul exemplificînd pe cazul unui director regional de vînzări care nu găsește motivul pentru care afacerea scade în loc să crească.
Plecarea în Statele Unite ale Americii a fost un catalizator pentru nașterea primei sale afaceri care s-a dovedit a fi și de succes.
Ideea de dezvoltare a propriei afaceri s-a zvîrcolit și s-a înfipt de cel puțin trei ori în mintea sa. La 19 ani, Marius Ursache s-a gîndit că un grup de freelanceri ar putea să își vîndă creațiile lor, de la fotografii, ilustrații și pînă la videoclipuri în străinătate, prin intermediul Internetului. Pentru că încercarea nu a avut sorți de izbîndă, un an mai tîrziu se punea pe picioare o agenție de publicitate la nivel local, urmată de una virtuală, la nivel internațional. Însă niciuna dintre cele trei nu a reușit. „Am plecat în SUA, undeva între anul IV și V de facultate și pentru ceva timp am lucrat la o agenție de design. Cînd m-am întors în țară am luat legătura cu doi colegi de la Monitorul, actualul Ziarul de Iași, și le-am propus să punem pe picioare o agenție”, își amintește trecîndu-și mîna prin păr parcă încercînd să își fixeze mai bine amintirile în minte.
Astfel, plecarea a fost un catalizator pentru nașterea primei afaceri care s-a dovedit a fi și de succes. Pe 13 noiembrie 1999, la două zile după reîntoarcerea în România, agenția de branding Grapefruit deja era înscrisă între firmele din România. „Asta de fapt a însemnat că am mutat calculatorul acasă la unul dintre noi și am început munca propriu-zisă”, spune Marius rîzînd și amintindu-și că de atunci a învățat singur elemente de web design care l-au ajutat să creeze site-uri.
„Asocierea cu anumite branduri spune multe lucruri despre tine ca persoană. Bravatar nu este ca pe Facebook de exemplu, unde dai like la fiecare brand care îți apare în cale și care probabil nu te reprezintă. Aici încercăm să identificăm care sînt oamenii care chiar admiră brandurile respective. De exemplu, eu am printre brandurile preferate acolo Harley Davidson, deși eu am de fapt o motocicletă Suzuki. Însă este ceva la care aspir și asta cred că spune mai multe”.
Dacă un brand este relația care se formează în mintea clienților, asemenea unui set de asocieri, Marius Ursache și-a dorit ca numele Grapefruit să fie asociat cu mai mult decît al unei agenții care creează strategii de brand. De aceea, de aproximativ doi ani, agenția se ocupă mai mult cu dezvoltarea de produse digitale, aplicații și site-uri complexe. Unul dintre cele mai recente proiecte este serviciul Cora Drive, prin intermediul căruia încarci în coșul virtual produse din magazine și mergi doar să ridici sacoșele sau aplicația online care generează rapoarte pentru Dacia și Renault, analizînd în mod comparativ vînzările concurenței. „Noi mereu am insistat că brandingul nu este un serviciu, ci este un rezultat pe termen mai lung. Vrem ca ceea ce facem să aibă un impact asupra clientului și după ce se încheie o campanie, să nu fie uitată după trei ani de zile”, accentuează Marius spunînd că în momentul de față majoritatea activităților se pot muta complet în mediul online.
De exemplu, ceea ce urmărești sau ceea ce îți place într-adevăr pe Internet poate spune multe despre tine și caracterul tău din realitate. Iar asta a încercat Marius să demonstreze prin intermediul platformei Bravatar. Acolo fiecare utilizator își selectează doar opt branduri de care este foarte atașat, generîndu-se astfel un avatar. „Asocierea cu anumite branduri spune multe lucruri despre tine ca persoană. Bravatar nu este ca pe Facebook de exemplu, unde dai like la fiecare brand care îți apare în cale și care probabil nu te reprezintă. Aici încercăm să identificăm care sînt oamenii care chiar admiră brandurile respective. De exemplu, eu am printre brandurile preferate acolo Harley Davidson, deși eu am de fapt o motocicletă Suzuki. Însă este ceva la care aspir și asta cred că spune mai multe”, adaugă Marius spunînd că este pasionat și de turația motoarelor de la motocicletă.
Amintiri din două lumi
Dacă ar avea de ales dintre un om cu multe studii în domeniu și unul motivat personal, Marius Ursache l-ar alege fără să clipească pe cel de-al doilea. Pentru că dacă educația are rolul de a pune bazele, motivația este cea care le și înrădăcinează în minte și stimulează fiecare simț. Și asta pentru că el se caracterizează ca fiind genul de om care învață pe tot parcursul vieții și nu doar în timpul facultății pentru a obține o diplomă.
Pentru următorii ani, fondatorul Grapefruit își dorește ca alături de cei de la Martin Trust Center for MIT Entrepreneurship din SUA să dezvolte proiectul eterni.me, o platformă care oferă șansa să rămîi viu în mediul online. „Platforma colectează toate informațiile pe care tu le generezi în timpul vieții, este făcută o arhivă, iar informațiile importante și relevante pentru tine sunt păstrate pe termen lung. E ca un fel de robot cu care faci chat și care încearcă să extragă cît mai mult din personalitatea ta, din cunoștințele tale, încît după ce vei muri, alți oameni sau urmasii tăi să poată întreba această entitate orice fel de lucruri despre tine”, explică bărbatul vorbind cu mîndrie despre colegii săi din SUA.
„Sînt de principiu că poți face lucruri valoroase oriunde în lume, nu doar în orașul în care ești. Ideea este ca atunci cînd faci ceva trebuie să creezi un fel de rețea globală, să nu te limitezi doar la ceea ce ai la un moment dat.”
Momentan, platforma este în stadiu de proiect, urmînd ca prima versiune să fie gata în 18 luni de la primirea finanțării de care au nevoie. Deși pentru dezvoltarea acesteia este nevoie și de prezența sa fizică în SUA, Marius spune că viața sa nu se împarte între cele două țări, pentru că cele 13 ore de la Boston la București sînt asemenea unei călătorii pe care aproape nu o simți. „Sînt de principiu că poți face lucruri valoroase oriunde în lume, nu doar în orașul în care ești. De aceea spun că nu am viața împărțită, o jumătate de zi cît durează drumul nu este o problemă. Ideea este ca atunci cînd faci ceva trebuie să creezi un fel de rețea globală, să nu te limitezi doar la ceea ce ai la un moment dat.”
Deși a trecut de vîrsta unui elev sau a unui student, Marius crede că el este genul de persoană care învață pe tot parcursul vieții, fiind autodidact. „În momentul în care îți iei mai multe taskuri, importante pentru tine sau pentru alte persoane, ești mai responsabil și găsești și metodele pentru a elimina alte lucruri mai puțin importante care îți stau lipite de mînă asemenea unor paraziți.” Iar Marius este un optimist, pentru că spune că 20% dintre lucrurile pe care le faci cu muncă și dăruire vor da 80% rezultat. „Principiul meu e «if you want something done, ask a busy person» și vei înțelege ce ai de făcut”.
Adaugă un comentariu