În lipsa unui pastor, Mînăstirea Tanacu își exorcizează trecutul
Povești fără timbru 10 mai 2012 Niciun comentariu la În lipsa unui pastor, Mînăstirea Tanacu își exorcizează trecutul 16La Tanacu, lumea trăiește într-o sacralitate scăldată în misticism. Deși au trecut ani de cînd părintele Daniel Corogeanu a fost închis, oamenii încă mai bat, spășiți, drumul de pe buza pădurii spre poarta lăcașului de cult, așteptîndu-se să-l găsească acolo pe călugărul cu barba roșie atîrnîndu-i pînă la țărînă. În satele dimprejurul mînăstirii Tanacu sînt femei și bărbați pe care îi leagă de lăcaș mai mult decît rugăciunile de duminică. Sînt cei care au fost acolo de cînd a început să se scrie istoria locului și care au cărat lemnele, lutul și balega care țin și astăzi împreună pereții paraclisului. „Dacă ar veni mîine, pe brînci m-aș tîrî și tot m-aș duce să-l văd”, spune cu vocea tremurată Aneta Dărăscu. Pe părintele care alunga dracii și boala din oameni l-au găsit în mijlocul cîmpului, în fața unei icoane și cu un acoperiș încropit deasupra capului prin care, pe alocuri, trecea soarele. „Veniți și ajutați-mă să fac o mînăstire”, le-a spus acesta. Și au venit, de atunci, în fiecare duminică, de aproape zece ani de zile.
Mînăstirea Tanacu stă semeață pe cea mai înaltă colină dintre satele Benești, Tanacu, Moara Domnească, Deleni și Munteni, în inima județului Vaslui. De fapt, i se spune Tanacu „doar pentru că, undeva demult, în administrația comunei era și terenul acela. Dar nu ține direct de sat”, îmi povestește bărbatul la vreo 50 de ani, solid, cu față blîndă, care a fost primar în 2005, cînd părintele și măicuțele de la lăcașul de cult au fost arestați pentru că ar fi omorît-o pe tînăra măicuță Irina< Cornici. Ferește abil gropile de pe cei opt kilometri de asfalt care leagă Tanacu de șoseaua de la Vaslui la Iași și-mi spune, zîmbind, că știe drumul pe de rost. Își aduce aminte că în 2005 a primit un telefon de la Consiliul Județean de la Vaslui: „«Ce-ați făcut, măi, acolo? Vezi ai grijă că vine Tatulici cu elicopterul la tine.» Eram bulversat, habar n-aveam ce se întîmplase. Am dat telefon la una dintre măicuțele care erau acolo și am întrebat-o ce s-a întîmplat, pentru că aveam teren în zonă și mai vorbeam cu ea. Mi-a zis că totul e bine, dar m-am trezit în ziua aia cu toată lumea la ușa mea”. A aflat și el de la televizor că părintele Daniel, la care a mers la rîndul său de multe ori, era acuzat de omor. Vorbește încet, își calculează cuvintele, dar nu-și premeditează discursul. „Din Tanacu n-o să mai găsiți oameni care merg la mînăstire. Nici înainte nu mergeau mulți, dar de cînd a plecat părintele nici femeile care făceau drumul înainte nu mai merg acum”, îmi spune acesta. O spune ca pe-o sentință, era inevitabil, și în ochii săi, ca după plecarea părintelui Daniel, lumea să nu se mai îndrepte spre mînăstirea din inima pădurii. Izbava ploii
Nici cele două măicuțe care erau din Moara Domnească și din Deleni nu s-au întors în locurile unde au crescut după ce au fost eliberate. S-au stabilit în Huși, orașul a cărui episcopie le-a caterisit, împreună cu părintele și cu încă două măicuțe, și le-a luat dreptul pentru totdeauna de a sluji în vreun lăcaș al Bisericii Ortodoxe Române.
Din Tanacu pînă în Benești, casele sărăcăcioase stau ascunse în vegetația care le-a invadat curtea. Cum oamenii sînt plecați la muncile cîmpului, satul pare aproape părăsit, vîntul ridicînd în rotocoale mici praful care s-a strîns la marginea șoselei. Drumul spre mînăstire se rupe de la asfaltul găurit și urcă alene pe dealul din spatele magazinului din sat, de unde moș Vasile și-a cumpărat o scrumbie și un pahar de suc rece. „Mergeam la biserică în fiecare săptămînă și n-aveam loc să-mi las calul să se-așeze de cîte mașini erau. Pe părinte l-am cunoscut, acuma nu știu dacă el a făcut ce-a făcut, dar oamenii din sat l-au iubit. Doar l-au ajutat atîția să-și construiască mînăstirea”, îmi spune bătrînul zîmbind. Își amintește că lăcașul de cult era casă pentru mulți dintre oamenii din sat, dar acum, chiar și cei care „l-au iubit pe părinte ca pe un tată” nu își mai arată fețele din spatele gardurilor, fiindu-le frică să nu fie batjocoriți de vecini. Încet, oamenii s-au îndepărtat unii pe alții de mînăstire.
Bătrînul își apleacă privirea spre drumul din față, rămînînd cu ochii ațintiți asupra cîmpului plin cu oameni care-și izbeau sapele în pămîntul uscat. „A fost atît de cald, dacă ar da Domnul acum o ploaie, ar fi mană cerească, ar da colțul cerealele”, spune moș Vasile în timp ce ridică ostentativ nasul în sus, vrînd parcă să tragă în el tot aerul dinspre văzduh. „Nu, nu azi”, zice bătrînul și se întoarce la mine zîmbind.
M-a lăsat la poarta Mariei Dărăscu, una dintre femeile care, în urmă cu zece, ani, l-au găsit pe părintele Daniel Corogeanu pe locul în care se află astăzi construită mînăstirea. Acesta stătea în genunchi în fața unei icoane înalte cît el, cu o scîndură la spate și două care se-mbinau într-un acoperiș prin care ploaia îi uda nestingherită veșmîntul. Se ruga.
Căruțe de lemn, balegă și covoare
„Era devreme după amiază”, povestește femeia, frămîntîndu-și mîinile bătătorite în poală. „Veneam de la prășit cu băiatul meu și cu soțul care a murit și le-am spus «hai, duceți-vă și îl ajutați oleacă», pentru că umbla cu niște tălpici și cu rochia aceea în mînă prin glod pînă la genunchi, săracul. Parcă îl văd și acum”. Doamna Maria rîde. Îmi spune că n-o face prea des, nici cu bărbatul de care s-a legat în urmă cu vreo cinci ani. Vorbește șoptit, printre suspine, de parcă fiecare cuvînt rostit i-ar arde limba. „Mi-o face Dumnezeu parte, dar cît am muncit eu acolo… Erau puse leațuri pe peretele acela așa, curmeziș, și băgam lut și balegă prin toate găurile acelea și pe podea tot așa. Eram eu și niște femei din satele dimprejur. Dintre cei care s-au strîns acolo, șase dormeau la mine, făceam mîncare și în fiecare seară îi culcam acolo, în grajdul acela”, și femeia întinde mîna spre un fînar înalt din spatele bucătăriei de vară.
De cînd s-au decis oamenii din satele din jur să-l ajute pe părinte să construiască mînăstirea, doamna Maria a fost în pădure și a adus căruțe pline cu lemn și a cumpărat împreună cu sătenii teracotă să facă sobele pentru că se apropia iarna. Cînd a fost gata paraclisul, tot oamenii din sat împreună cu părintele au pus mînă de la mînă și au cumpărat perdele, covoare și toate lucrurile de care mai era trebuință. Cît lucrau însă la paraclis, părintele dormea „într-un pătuc de un metru și puțin, cu un așternut, și mai era și un băiețel cu dînsul și dormeau acolo. Le-a dat cineva un purcel, le-a dat caș, le-a dat vin și aveau o gaură săpată în pămînt la marginea pădurii unde era răcoare. Era un debil pe aici zicea că e paznic de pădure, a fost și-a furat purceii, ce păsări mai avea, cașul și vinul”. Maria Dărăscu începe aproape să țipe. Își dă singură seama și se pornește să vorbească în șoaptă de una singură, repede, indescifrabil. Și, după cîteva zeci de secunde de pauză, îmi zice, aproape plîngînd, „dacă i-o dat drumul și vrea să vină la noi eu îl iau în brațe și îl aduc acasă”.
De teama călărețului
Înainte ca părintele Daniel Corogeanu să fie acuzat că l-a ascuns pe diavol printre straiele bisericești și că i-a luat viața tinerei măicuțe Irina, oamenii spun că a avut o viziune. Era într-o noapte în care vîntul făcea copacii din pădurea cu care se-mpresoară mînăstirea să freamăte. Părintele se trezise din cauza zgomotului și a auzit un ropot de copite venind înspre poarta așezămîntului. S-a dus cu un opaiț și a deschis-o, lăsînd vîntul să-i spulbere barba lungă și roșie. De partea cealaltă, un călăreț stătea mîndru în șa și îl privea sfidător. „Vino-ncoa la mine să-ți smulg barba aceea”, i-a spus fantasma călugărului. Preotul a închis poarta mînăstirii și s-a trezit.
Le-a îndemnat pe femei „să facă rugăciuni”, că semn bun ăsta nu e, dar să nu-și facă griji pentru el. „Însă atunci s-a întîmplat ceva, erau mulți care îl înjurau că a făcut mînăstirea, căutau să-l bată de nici nu mai dădea drumul la poartă decît la oameni pe care îi cunoștea. Îmi spunea atunci «faceți rugăciuni că nu era nimeni». Dar ăla era diavolul. Și după ce a făcut el rugăciune, nu a mai apărut nimica, dar de acolo a pornit toată răutatea aceea de s-a cuprins cu ea locul acela”, își amintește doamna Maria Dărăscu, în timp ce dă din cap, prinsă într-o transă a amintirilor. Scapă din mînă cana cu care mi-a adus apă rece din casă și aceasta îi cade pe papuc, rostogolindu-se apoi spre marginea curții, unde aveau găinile apă. Femeia se uită mirată la mine, neînțelegînd ce tocmai s-a-ntîmplat, se repede după cană și pleacă înapoi în casă, „să o spăl, să fie curată, să putem bea apă”. Dinăuntru se întoarce mai răvășită decît a intrat și se uită lung la mine, așteptîndu-se parcă să mă prezint iar.
Era iarnă cînd le-a povestit părintele femeilor ce-a visat, cînd doamna Maria și cumnata ei Aneta Dărăscu încercau să străbată nămeții cu căruța pentru a duce de mîncare celor rămași înzăpeziți la mînăstire. „Măicuțele nici nu voiau să mă lase să intru, așa le-a spus părintele, să nu intre nimeni pînă nu dă el voie. Și am stat în frig pînă a venit părintele și ne-a luat înăuntru, a primit mîncarea și ne-a povestit ce a văzut”, își amintește Maria Dărăscu, bîntuită la rîndu-i de aceeași privire pierdută.
Femeia crede în „harul părințelului” pentru că a fost și ea bolnavă și, la rîndul ei, a apelat la rugăciunile lui. „Și încă cît de bolnavă am fost, mă rog la Dumnezeu să nu fie nici cel mai aprig dușman al meu. Am stat prin spital, n-am înțeles nimic, nu puteam să fac nimic, nici eu nici doctorii și uite cum mi-a făcut aista. M-a făcut bine. Mai aveam și o nepoțică care nu putea să vorbească și doctorii nu știau ce să îi facă. Am dus-o cu mine de cîteva ori, pe ea și pe fratele ei Andrei, și a doua oară cînd am fost acolo părintele i-a spus «Măi Andrei, să îi spui mamei tale să o ducă de nouă ori la rugăciuni»”, îmi zice răstit femeia spunînd că, astăzi, fata vorbește fără nici o problemă, chiar dacă pe ea o evită. Bombănește de cei șapte ani de acasă și pleacă înăuntru de unde o strigase bărbatul.
După ce a fost gata paraclisul, erau nopți în care femeile care au muncit în sat mergeau și dormeau acolo ca să stea la slujbele de cu seara și de a doua zi dimineața. „A fost frumos, așa frumos cum nu o să mai fie niciodată. Părintele a avut credință mare, har mare. Să știți că preot de-acela mai rar. Dacă aud că o venit mă duc la el, stau în genunchi și îi pup picioarele”, îmi spune doamna Maria din poartă, în timp ce mă îndrumă către casa cumnatei sale. Îmi strigă în urmă că, după ea, totul ar fi fost mult mai simplu dacă nu o lua pe Irina de la spital a doua oară „dar n-a fost vina preoțelului, maica din Deleni a vrut să o aducă la biserică să o facă măicuță, pînă și fratele fetei a semnat că nu e nebună numai să o aducă. Părintele a spus nu, dar pînă la urmă a cedat. Asta n-a vrut s-o zică nimeni, toți strigau doar că părintele e un criminal. De asta eu acuma nu vreau să merg. N-am nimic cu călugării de acolo, dar dacă vine al meu merg zi și noapte, altfel nu”.
Femeia cu privirea regală
Ulițele satului Benești sînt înguste și invadate și ele, precum gospodăriile, de vegetație. Casele sînt învelite de tăcere, singurele sunete care răzbat dinspre micile străduțe sînt cele lăsate de gălețile care se aruncă zgomotos spre fundul fîntînilor. Pe-aceste ulițe m-a urmărit doamna Irina de cînd am ieșit de pe poarta albastră a Mariei Dărăscu. Cu pașii mici și cu un braț de lemne pe care l-a cules în drumul dinspre stația de microbuz spre casă, femeia venită de la Vaslui a schimbat două vorbe cu doamna Maria cînd m-a văzut plecînd de la dînsa. Rătăcindu-mă pe ulițele înguste, doamna Irina se apropie de mine, mă întreabă dacă o caut pe Aneta, cumnata Mariei din deal și se oferă să mă conducă pînă la ea la poartă. După prima cotitură, mă oprește lîngă gard, ridică bățul amenințător și-mi spune, aproape țipînd, „am fost și eu la părinte. Am pus și eu de la mine și am lucrat cu mîna mea la mînăstire. Slujbele or fi fost ele frumoase, dar nu cred că părintele ăsta a fost cu totul și cu totul curat. Eu nu spun mai multe, nu e locul meu și nu ma interesează dacă sînteți cu unul sau cu altul”, și îmi aruncă o privire iscoditoare pe care o simt pînă în spatele capului. „Eu atît vă spun: cît a chinuit săraca fată, cît a suferit! Dacă Dumnezeu a pus sufletul în cineva, cum poți tu, cu mintea limpede, să-l iei și apoi să spună oamenii că nu s-a întîmplat nimic.” Nu așteaptă să-i răspund, îmi spune că e vecina Anetei și că mă repede pînă la ea la poartă „dacă nu e plecată la prășit”.
Pe doamna Aneta am prins-o pe picior de plecare, venise doar puțin la amiază să bea o cană cu apă și să mănînce un colț de pîine. E o femeie de 71 de ani, mică, aplecată de spate cu ochi regali, unul de culoare verde și unul albastru, care atunci cînd zîmbește, par că își schimbă culorile între ei. Și cînd am întrebat-o de părinte, chipul i s-a strîns într-un zîmbet trist și ochii au început să-i lucească. „Cînd am auzit că a venit un călugăr să facă mînăstire în pădure ne-am dus și noi să vedem, împreună cu cîteva femei din sat, într-o duminică. Era sub cerul liber cu trei scînduri în jur și cu icoana în față. De atunci am mers mereu, am sărit cu cățel, cu purcel fiecare cum a putut, am tencuit, am dat cu balegă, am fetuit, am dat cu var, încet încet”, spune femeia cu o mîndrie ascunsă de sfială. A fost una dintre cele mai bucuroase femei din sat cînd a auzit că cineva vrea să facă o mînăstire pe deal lîngă ea. Mereu, cînd auzea vecinele care, pensionate, plecau în turul locașurilor de cult din Moldova, ea se întrista. „Am patru copii, am teren de muncit, bărbatul meu a fost mereu cu băutura și țigările și eu n-am fost niciodată la o mînăstire. Dar acuma a dat Dumnezeu și s-a făcut lîngă mine, am zis că măcar aici să mă duc cît oi mai putea, cît oi mai trăi”.
Își aduce aminte cum veneau cîte 20 de mașini la părinte în fiecare duminică și cum se aliniau în fața-i „bărbați bine, la costum, de la orașe”, pe care îi întreba mereu ce le fac copiii, sau mamele, „sau alte rude. Pe toți i-a ajutat, dar n-am să o uit niciodată pe femeia aceea din Deleni parcă, care a venit o lună de zile, duminică de duminică, zvîrcolindu-se, la mînăstire”. Oamenii crezuseră că femeia era bolnavă, dar cînd pastilele nu și-au făcut nici un efect, au dus-o la mînăstirea de pe deal la părintele Daniel. „Știți cum citea rugăciunile? Știți cum făcea femeia aia? Cum făcea, răgea, țipa, o țineau femeile care, cum puteau și părintele îi făcea Sfînta Cruce pe cap de două ori și a treia oară se potolea, nu mai țipa, nu mai zbiera. Mereu cînd începea să citească blestemul lui Sfîntul Vasile pentru diavol, Doamne ce era!”. Însă nu doar rugăciunile părintelui au adus-o duminică de duminică la mînăstire. Aceasta își aduce aminte că, de fiecare dată, la fiecare praznic sau slujbă de pomenire, încerca să îi lase cîte un ban, dar călugărul nu a vrut niciodată să ia. „Îi spuneam, ia părinte de aici, să ai și matale ce mînca, să ai pentru biserică, dar nu a vrut niciodată să primească de la noi nimic. Și mereu cînd mergeam nu ne lăsa să plecăm pînă nu ne dădea de mîncare, el și măicuțele care au venit acolo”.
Cînd a văzut că preotul a fost ridicat „de oamenii ăia cu măști” a mers după el la Vaslui de fiecare dată cînd avea proces. Și nu a fost singură. Îmi spune mîndră că s-au strîns zeci de oameni, „gîrlă eram, puhoi. Vă spun pe cinste, mergea preotul înainte și noi după dînsul și era garda care ne respingea, dar noi nu ne dădeam la o parte. A fost și o femeie care a spus la tribunal în față la toată lumea: «copilul meu s-a îndreptat de mîna părintelui. De ce l-ați închis? Nu puteam să stau în casă de ce boală avea și acum e bine. De ce nu îi dați drumul?»”.
Se uită în lungul casei despre care mi-a spus la început că a sfințit-o chiar părintele cu alaiul său de maici. Își mișcă buzele de parcă ar număra ceva, apoi se uită, blînd, fără resentiment, din nou, la mine. „Știți că la proces n-a deschis gura? Ce să se apere, a spus doar că nu e vinovat, că el voia să facă bine, și atît.”
Mînăstirea de pe colină
Din locul unde are doamna Aneta casa, satul pare un labirint. Fiecare drum urcă agale pe o culme și se coboară spre mijlocul satului, unde tronează trei cumpăne de 15 metri înălțime, care, la imboldul unuia dintre săteni, își lasă gura spre centrul pămîntului. În spatele lor, se întinde o alee bătătorită și acoperită cu praf pînă la gleznă, care ocolește satul și se lasă spre mînăstirea din pădure. Pe drum nu e țipenie de om și cu cît te apropii mai mult de liziera pădurii, cu atît nu mai auzi decît copacii plimbați de vînt și păsările care aleargă printre ei. Doar în depărtare, pe un deal, aproape de șosea, un tractor roșu cît o buburuză trage brazde în diagonală, de parcă și el ar fi supus bătăii vîntului.
În fața mînăstirii pămîntul pare mai crăpat decît coaja unei pîini scoase proaspăt din cuptor. Biserica albă, cu geamuri din termopan, e închisă pentru vizitatori, dar paraclisul de lîngă stă deschis. Clădirea e mică, încap în ea cel mult 50 de oameni, dacă ar sta îngrămădiți. Brusc, din lateralul altarului, dintr-o cameră, apare un călugăr îndoit de somn. Cu o față rotundă, înalt cît tocul ușii, îmi spune speriat, în mai multe feluri, că ei nu știu nimic. „Am venit aici în locul părintelui Daniel, dar nu l-am cunoscut, sîntem acum o obște de patru călugări, nu mai este mînăstire de măicuțe”. Susține că episcopia le-a spus să vină aici și de atunci își duc „traiul monahal”, fără să deranjeze pe nimeni.
Îi cunosc pe oamenii din sat care vin la slujbe și îi primesc bucuroși. N-ar ști cum veneau oamenii înainte la Tanacu, dar acum vin suficient de mulți încît Sfîntul Maslu nu are niciodată bisericuța goală.
Vindecarea orbilor
De la mînăstire pînă la Moara Domnească nu duce nici un drum. Toți credincioșii o iau pe de-a dreptul, peste cîmp, pe arătură, printr-o pădurice și străbat cele două coline care despart satul de la șosea de lăcașul de cult. În partea de sus a satului, doamna Valeria Cozma așteaptă ca niște băieți să-i termine de tăiat cîteva brațe de lemne. Ea a venit în fiecare săptămînă de cînd părintele s-a hotărît să facă mînăstirea pe cea mai înaltă dintre colinele din zonă și, uneori, au prins-o zile întregi cînd nu cobora să-și vadă de propria gospodărie. Spune ca-ntr-un bocet că nimeni nu a suferit cum a făcut-o părintele Daniel, a fost bătut, fugărit în timp ce lucra la mînăstire și a dormit într-un cireș, vara, cît lucra la ea. „O dată a mîncat șase săptămîni numai porumbele, nu avea nici apă, nici nimic. Erau verzi. Și îi ziceam, «părinte cum le puteți mînca, uitați cît sînt de amare!», și el se uita la mine și răspundea «vai, mamaie, s-au făcut dulci ca mierea»”, îmi spune femeia cu vocea îndulcindu-i-se cu fiecare amintire depănată.
Chiar dacă sînt mulți kilometri de la casa ei din vale pînă la lăcașul de cult, femeia merge în fiecare duminică. Crede că nu a fost vina părintelui pentru ce s-a întîmplat, dar poate că a fost voia lui Dumnezeu să se întîmple așa, „să îi poată ajuta și pe cei de acolo, din închisoare”. De aceea se avîntă la deal săptămînă de săptămînă. „Am o dorință de mă arde în suflet, dorința lui, care a stat și a făcut, chinuit, săracul, numai Dumnezeu știe cît a înghițit acolo. Gîndiți-vă, a venit lume bolnavă și s-a îndreptat, a venit lume surdă și a auzit, a venit lume mută și a vorbit. Cum să nu merg și să-l ținem aproape”. Și lucrurile au început să meargă prost prin sate încă de cînd părintele a fost dus la închisoare. Dacă odată erau atîtea izvoare încît fiecare gospodărie avea cîte două fîntîni, astăzi, cele „din sat de la deal, stau secate. A dat Dumnezeu ploi și am fost feriți de furtună cît a stat părintele. De cînd a plecat, în fiecare an ne lovesc ploile mari”, spune spășit bătrîna.
Prin curtea aglomerată își face loc o pisică. Pășește ca o prințesă prin noroi, scuturîndu-și pernuțele labelor delicat, de fiecare dată cînd nimerește într-o baltă. Se aciuază la piciorul bătrînei care îi aruncă o privire îndelungată. Motanul începe să toarcă, se gudură printre picioarele femeii și ia în stăpînire scaunul din spatele acesteia, unde începe să-și netezească blana. Bătrîna schițează un zîmbet mic, chinuit, și, vorbind parcă cu patrupedul, a început să spună: „cum să-i ia preoția dacă a fost hirotonit. Dacă Dumnezeu te botează, te mai poate dezboteza cineva? Așa și el. Poate i-au luat haina, dar harul n-au cum să i-l ia.”
***
La Tanacu, mînăstirea lucește pe deal în apusul soarelui. În jurul colinei pe care a fost cocoțată, oamenii se închină pe furiș, de frica celor care îi privesc cu dezgust. Aceștia din urmă s-au lepădat de părintele Daniel Corogeanu la fel de repede cum au ales să-l îmbrățișeze. În amintirea tuturor a rămas însă îndemnul unui călugăr care a venit la ei cu trei scînduri sub braț. „Veniți și ajutați-mă să fac o mînăstire”.
Exorcizarea măicuței Irina din 2005
Pe 15 iunie 2005, măicuța Irina Cornici a murit la mînăstirea Tanacu în condiții care au rămas pînă astăzi neelucidate. În urma autopsiei nu s-a ajuns la un rezultat concludent cu ceea ce au remarcat medicii care au intervenit la fața locului: dacă aceștia din urmă au apreciat că tînăra de 23 de ani încă mai era în viață și au încercat să o resusciteze, la Spitalul Județean din Vaslui s-a determinat faptul că fata murise deja de 24 de ore.
Ca suspecți principali au fost arestați preotul Daniel Corogeanu și patru maici, care au fost ulterior judecați și condamnați pentru uciderea tinerei Irina Cornici. În apărarea acestora, acuzații au demonstrat faptul că fata suferea de afecțiuni anterior, psihologice, fiind internată la un spital de profil din Vaslui în urma unei căderi nervoase. De acolo, condițiile externării Irinei Cornici sînt, din nou, încă neclare, pe fișa de externare precizîndu-se că fata suferea de schizofrenie și că trebuia ținută sub observație.
Investigația forțelor de ordine a determinat faptul că tînăra ar fi fost privată de hrană și de apă și că a fost legată de o cruce de lemn timp de trei zile, înaintea dimineții de 15 iunie cînd a fost chemată ambulanța. Mai mult, s-a dedus faptul că tînăra încetase să își ia tratamentul prescris de către psihiatru din cauza costurilor ridicate ale acestuia. În apărarea lor, călugărul și măicuțele au declarat că fata a fost legată doar pentru a nu se răni pe ea și pe cei din jur și pentru că se temeau ca aceasta să nu dea foc chiliei. Au încercat să o hrănească și să îi dea ceai, însă timp de cele trei zile cît a fost izolată, preotul a declarat că fata nu a vrut să mănînce sau să bea nimic.
La începutul lui 2008, părintele Daniel Corogeanu a fost condamnat definitiv la șapte ani de închisoare pentru privare de libertate, maica stareță, Nicoleta Sofia Arcălianu, la șase ani, iar celelalte trei măicuțe au avut de făcut fiecare cîte cinci ani de zile în arest. Cu toții au fost eliberați mai repede pentru bună-purtare, ultimul care a ieșit din închisoare fiind călugărul în luna noiembrie a anului trecut.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu