În satul cu trei oameni, Eminescu își scrie uitarea
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 28 noiembrie 2016 Niciun comentariu la În satul cu trei oameni, Eminescu își scrie uitarea 98Pe cărarea care trece prin mijlocul unei poienițe posomorîte, inima ți se oprește în loc mai des decît ți se opresc papucii în gropile pline cu noroi. Mirosul de pămînt proaspăt arat ți se impregnează în nări și accentuează liniștea sugrumantă și sentimentul de uitare. Senzația de pustiu ți se instalează abia după ce treci de prima casă dărîmată și ajungi în ceea ce azi poate fi considerat „centrul satului”, un părculeț de cîțiva metri pătrați, care unește singurele trei case în care mai trăiesc încă oamenii. Poarta îi e zăvorîtă, iar rugina a început deja să se înfrupte din fîșiile subțiri ale gardului de fier. În mijlocul lui, se odihnește un Eminescu înalt de vreo trei metri, care, din priviri, îți devine fără voie gazdă tăcută, și te îndeamnă să te întrebi ce legendă ascunde crîngul adormit de toamnă.
În anul 1950, în comuna Gorbănești, din Botoșani, lua naștere satul „Mihai Eminescu”, care aduna pe atunci vreo 84 de căsuțe. Cu vreo 100 de ani mai devreme, tot acolo, spun oamenii, trăiau boieri autentici, care însuflețeau vatra satului prin horele și jocurile pe care le aranjau. Nenea Gheorghe Cojocaru trăiește chiar pe locul unde era moșia boierului Stamatopol, unul dintre cei mai vrednici oameni ai satului boieresc. Pentru că era un iubitor al poeziei, boierul îl avea mai mereu ca invitat al casei pe tînărul Eminescu, care, așa cum reiese și din pozele care stau strajă așezării, a dat numele micului cătun moldovean și l-a însemnat pentru eternitate cu o lirică aparte.
În straiele boierului moldovean
Cum cotești după ultimii copaci din pădurice, zărești casa lui nea Gheorghe. La poarta cu numărul 1 a satului, te întîmpină un cîine alb, care este vegheat îndeaproape de alți doi, pregătiți și ei să sară în caz de pericol. Poarta de lemn, legată de un țăruș gros, atîrnă greoi și lasă impresia că stă s-o ia la vale spre casă. Din ușă, sprijinit în toiag, bătrînelul zîmbește vesel și ne poftește în casă, cu o atitudine domnească care a rămas pesemne dintr-un timp pierdut. Cum intri în camera de zi, privirea ți se împiedică de biblioteca din lemn lucios, care strînge sub două ochiuri de sticlă o istorie întreagă. A primit-o de la Consiliu cînd au început să se desființeze așezările, odată cu industrializarea, că doar-doar o mai fi cuiva drag să citească și-o să vină să le ia. În față stă, fără doar și poate, o carte de-a Eminului, căci, spune nenea Gheorghe, „tăți au venit pe aici pe urmele lui” și că ei „o să plece, dar el va rămîne aici”. Satul n-are nici școală, nici biserică și nici dispensar, dar nenea Gheorghe n-ar fi vrut să stea în altă parte. Aici s-au născut copiii săi și tot aici a stat de cînd se știe. Chiar dacă e văduv de mai mult de un deceniu, îl are aproape de atunci pe unul dintre băieți. Nu-i place să stea locului așa că a trebuit să-și ia, măcar la bătrînețe, un ajutor la muncit pămîntul, căci moșia boierului Stamatopol nu s-a scurtat cu timpul.
În urmă cu cîțiva ani, un deputat a încercat să atragă lume în sat și a făcut, pe imaș, festivalul „Floare de salcîm”, cu rapsozi și joc ca în vremurile bune. „Am numărat și eu mașinile și căruțele cu zurgălăi, erau sigur peste 1500 de persoane”, spune nenea Gheorghe, frecîndu-și mîinile a entuziasm. Tare i-ar fi plăcut să mai vină lume în sat, că ei sînt bătrîni și-o să se piardă și să aibă cui să rămînă totul. Și-n plus, nu l-ar fi supărat deloc să mai împărtășească și altora povestea poetului, căci vorba-i bucuria care-l înseninează cel mai tare. Are tenacitatea unui școlar și agerimea nu pare să-i fi fost îmblînzită de ani. La umbra bustului eminescian, clădit aici în 1995, cu un an întîrziere față de aducerea curentului electric, ne proiectează gesticulînd toată harta satului, făcîndu-ne capetele să se întoarcă haotic spre valea în care era școala care-i acum ruină sau spre nucul sub care odată era cooperativa. Chiar dacă parcul i-a devenit o imagine firească, încă se mai adăpostește în zilele cu soare, pe una dintre băncile colorate în galben sau roșu și face cîte-o incursiune prin vremurile pătate de urmele lui Marx, Lenin sau Stalin, după care îngînă, mai mult ca pentru sine „Cinste comuniștilor!”.
Cucul se-ascultă în vie
În căsuța albastră, notată cu numărul cinci, o ironie dureroasă a faptului că satul adăpostește cu două suflete mai puțin, stă tanti Adela. Cu baticul roz și capotul verzui deschis, se potrivește de minune în fundalul hippie pe care l-a căpătat curtea. O pînză verde închis unește cele două case bătrînești și ține dos de ploaie cîtorva găini speriate și unui frigider alb, vechi, proptit în gard. La poartă a făcut sălaș pentru o rulotă albicioasă, în care se adăpostesc, pe timp de vară, un cuplu de pensionari de la oraș, care vin să-și lucreze pămîntul din spatele casei Adelei. Este cea mai veselă perioadă a ei, căci are pe cine să mai viziteze și are cui face cafeaua dimineața. În rest e mai mult singură, n-are cu cine să se ia și nu prea se-ncumetă să treacă pajiștea spre moș Gheorghe de frica celor trei cîini.
Are 9 copii și 23 de nepoți și știe exact unde și ce învață fiecare în parte. O bucură cel mai mult să vorbească despre ei și ține morțiș să mai strecoare cîte-o vorbă despre vreo unul, indiferent despre ce-ar zice. Asta o face să mai uite de tristețe și de boală. „Acum, la bătrînețe, tare bine ar fi să mai fie și alte suflete pe aici, că dac-o fi să-mi fie rău, nici salvarea nu vine”, spune tanti Adela și privește cu jind la pozele care acoperă unul dintre pereții casei. Majoritatea sînt de anul trecut, din martie, cînd și-a sărbătorit ziua de naștere odată cu nepotul Ovidiu și nora sa și-a ținut morțiș să-și umple casa cu ele, așa c-a făcut cîte una cu fiecare în parte. În mijlocul lor stă un ceas rotund, auriu, astfel că timpul ei pare să se fi oprit în loc și să se fi transpus în imagini.
Pe timp de iarnă se mută la o fată de-a ei din Botoșani, pentru că se teme c-ar putea să i se facă rău și nimeni n-ar ajunge la ea. În sat nu este deloc apă, așa că nepoții care mai sînt prin Tomești, satul de lîngă, vin din cînd în cînd să-i facă plinul. Cei care-s plecați departe, n-o lasă nicio clipă să creadă c-ar fi uitat-o și-o sună mai mereu să-i aducă aminte că încă-și amintesc c-au crescut în cele două brațe, acum atît de însemnate de viață. Unul dintre nepoții mai mici, Ștefănel, face școala de muzică, și l-a rugat vara asta să-nvețe și să-i mai cînte din cînd în cînd, așa cum cîntă ea uneori prin vie, cînd culege strugurii: „Cucule cu pene verzi/ Ce tot cînți tu prin livezi/ Cîntă și-n livada mea,/ Să văd cui o rămînea”.
Anii se măsoară în lacrimi
La vreo 200 de metri mai încolo, chiar înainte de placarda cu numele satului, este casa lui moș Traian. L-am găsit crăpînd lemne în curtea din față, alături de doi băiețași pe care-i plătise. „Copiii sînt prin Botoșani, vin o dată pe lună, dacă ai nevoie de ceva tre’ să scoți din buzunar”, spune nenea Traian cu lacrimi în ochi în timp ce strînge în palme o mănușă pe care o folosise ca să se ferească de frig. Stă în satul „Mihai Eminescu” de 15 ani și dintotdeauna a fost singur aici. Are 76 de ani, dar nu se poate abține să nu deretice prin curte, mai ales acum că înghețul e aproape. Îi place aici, e liniște, dar în ochi i se văd lacrimi de fiecare dată cînd scrutează cu privirea pustietatea din jur. „Cîteodată nu ești bucuros de ani”, spune tremurînd și își așază căciula mai bine pe cap. Se mai uită împrejur înc-o dată, apucă o bucată de lemn și se apucă iar de treabă, ca și cum ar vrea să uite c-am răscolit o realitate pe care-o simte mereu.
La ieșirea din sat, chiar în crucea drumului, un cîine stă tolănit sperînd să prindă totuși vreo rază de soare. Pe de o parte și pe alta a drumului sînt numai fîșii de cîmpie arată și undeva, mai în fund, o casă aproape dărîmată. Eu încă o pot auzi pe tanti Adela cîntînd în spate la vie: „Cîntî și-n livada mea/ Oare cui o rămînea?”.
Adaugă un comentariu